Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko yli vuoden päivämäärältää yli-ikäisiä ruisjauhoja käyttää?

Vierailija
22.12.2023 |

Tietenkin siis voi, mutta kannattaako?

Minulla siis ruisjauhoja, joiden parasta ennen päivä oli lokakuussa 2022. Olen siis leipomassa saaristolaisleipää ja nyt vasta huomasin, että ruisjauhoni päiväys oli mennyt melko reippaasti vanhaksi. Asun maalla ja kauppaan liki 15 kilometriä matkaa, joten ihan mieluusti en nyt kauppareissulle lähtisi, kun juuri eilen kävin ja jo kaikki jouluostokseni tein.

Googlailin totta kai, mutta ihan noin reippaasti yli menneistä jauhoista en kommentteja löytänyt. Yleensä puhuttiin muutaman kuukauden yliajalla olleista jauhoista. Haistamalla en mitään eltaantumisen merkkejä havainnut, tosin en ole kyllä pahemmin ruisjauhoja haistellut, joten en tiedä/muista miltä tuoreet jauhot haisee, mutta nuo jauhot haisi sille mille itse niiden kuvitelisin kuuluvan haistakin.

Olennaistahan tässä on ainoastaan se, voiko valmiissa leivässä havaita makuhaittoja, jos jauho on liian vanhaa.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kenellekään ilkeäisi tarjota niitä. Kyllä niissä on parasta ennen päiväys hyvästä syystä. Näin varmistetaan tuotteen laatu ja tuoreus. Mutta ei ne välttämättä pilallakaan ole ja kuivatuotteet voi säilyä hyvänä vuosia.

Vierailija
2/2 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuhaittoja voi tulla, jos jauhoissa oleva rasva on eltaantunut. Vuoden päiväykseltään vanhoissa ruisjauhoissa se ei ole kovin todennäköistä. Pystyisitkö tekemään noista jauhoista pienen annoksen jotain nopeasti valmistuvaa (esim. puuroa), josta voisit maistaa, onko ongelmaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme