Naapurisi soittaa ovikelloa keskellä yötä. Avaatko?
Meidän ovikelloamme soitti vuosia sitten yöllä samassa talossa asuva mummo ihan eri kerroksesta. En ollut koskaan edes keskustellut hänen kanssaan, tervehtinyt vain. En avannut.
Myöhemmin kävi ilmi, että hän oli soittanut myös jonkun muun (muiden?) ovikelloa, ja yksi naapuri oli sitten ohjannut hänet kotiin. Mummo joutui siitä ehkä vuoden päästä vanhainkotiin.
Onko teillä.mielipiteitä siitä, miten pitäisi tälläiseen yöhäirintään suhtautua?
Kommentit (74)
Jos joku nuori, hyvännäköinen nainen, soittaisi ovikelloa viinipullo kädessään keskellä yötä, niin katsoisin kansalaisvelvollisuudekseni avata oven.
T. M50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En avaa ovea päivälläkään, jollen odota jotakuta henkilöä tai lähetystä.
Silloinkin vasta kun olen vilkaissut ensin kuka oven takana seisoo.
Se, että tunnistan henkilön ei tarkoita, että avaisin.
En vastaa myöskään puheluihin, jollen tunnista numeroa tai odota soittoa.
Mitä pelkäät?
Tuntemattomasta numerosta voidaan soittaa esim. sairaalasta, jos joku läheinen on sinne joutunut.
Tai jos tunnet naapurin edes naamalta, mikset avaa? Kyllä sillä varmaan joku asia on jos oven taakse tulee.
Tuntemattomissa numeroissa "pelkään" puhelinhäiriköintiä ja vastaan vain poikkeustapauksessa, jos arvelen tietäväni mitä asia koskee. Jos sairaalasta tms. tärkeässä asiassa soittavat, ne jättävät kyllä viestin vastaajaan. Tällä tavoin pystyn säästymään arviolta 20 spammipuhelulta jokaista kuuntelemaan viestiä (aito asia) kohden.
Vierailija kirjoitti:
Jos siellä olisi naapurissani asuva nuori ja komea mies, niin avaisin kaikki ovet hänelle <3
Mutta olet itse mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En avaa koskaan jos en odota mitään. Jos on asiaa, voi jättää vaikka lapun. Jos on todella hätä, voi huutaa oven läpi (ovi on pahvia ja rapusta kuuluu kaikki).
Ex talossa naapurin vanhempi rouva kerran ilmeisesti soitteli ovikelloani. Meni välissä kotiinsa ja soitti uudestaan (ei jättänyt lappua). En oikein ymmärtänyt, mitä asiaa hänellä voisi olla.
Luin myöhemmin samana päivänä uutisista, että Telian liittymissä oli ollut joku häiriö. Ehkä hän olisi halunnut siitä kysyä jotain. No hitto, alakerran kivijalka oli täynnä auki olevia putiikkeja, jos haluaa jonkun kanssa aiheesta keskustella ja kaltaiseni naapuri ei avaa ovea.
Siis miksi ihmeessä teit noin? Jos mun oven taakse tulee naapurin vanhempi rouva, niin ihan varmasti avaisin oven ja kysyisin mikä tilanne.
Koska en avaa ovea kenellekään jos en odota mitään, piste. Siihen on syitä x, y ja z, ja ihan vaan koska kotirauha. Oven läpi voi huutaa jos on tulipalohätä tai miehellä sydäri yms. Ei tarvitse olla UUSAVUTON myöskään sen rimputtajan !!!
Minä en siinä kohtaa edes tiennyt mistään verkkohäiröistä.
Emme olleet kuin moikkausväleissä muutenkaan.
Alakerrassa on ihmisiä, joilta voi aivan vapaasti siihen kellonaikaan mennä kysymään, "toimiix sun puhelin".
Kyllä pitää naapuria auttaa aina. Sekopäiselle naapurille pyydetään poliisi avuksi, mutta ketään ei saa hylätä.
Vain jos naapuri on huippumalli vähissä vaatteissa. Autan toki neitoa puutt...pulassa.
Jos se viitsii keskellä yötä meidän ovelle asti vaivautua niin kyllä sillä varmaan jokin hätä on. Tosin meillä ei ole ovikelloa.
Ei edes ole ovikelloa.Täällä koputetaan oveen. Tuttu naapuri toki tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää naapuria auttaa aina. Sekopäiselle naapurille pyydetään poliisi avuksi, mutta ketään ei saa hylätä.
Jos mulla on joku tarve, niin naapuri (jollei ole ystävä) on ihan vihoviimeinen taho, jolta odotan tai vaadin yhtään mitään (pois lukien tulipalo, putkirikko, pahoinpitely rapussa tai muu vastaava).
En edes halua tuntea kerrostalossa naapureitani, vaikka tervehdinkin ystävällisesti. En halua, että he ovat muuta kuin nimiä postiluukuissa. En halua heiltä muuta kuin ihmismäistä asumista.
Ja luonnollisesti: jos kohtaisin jonkun muistisairaan vanhuksen rapussa yöpaitasillaan, asia on eri keskustelu. Ihan vaan näin varmuuden vuoksi pakko vääntää.
Olen avannut, tosin ei ollutkaan naapuri vaan ihan tuhannen tuuiskeessa oleva laitapuolen kulkija, joka kaipasi tulta tupakkaan ja neuvoja lähimmälle bussipysäkille. Tulta en tarjonnut mutta viittilöin pysäkin suunnan ja toivotin turvallista matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Aukaisen, haulikko kädessä.
Varminta on laakasta ja avata vasta sitten.
En. Harvemmin avaan päivälläkään. Jos joku tuttu on tulossa kylään, siitä on sovittu etukäteen.