Naapurisi soittaa ovikelloa keskellä yötä. Avaatko?
Meidän ovikelloamme soitti vuosia sitten yöllä samassa talossa asuva mummo ihan eri kerroksesta. En ollut koskaan edes keskustellut hänen kanssaan, tervehtinyt vain. En avannut.
Myöhemmin kävi ilmi, että hän oli soittanut myös jonkun muun (muiden?) ovikelloa, ja yksi naapuri oli sitten ohjannut hänet kotiin. Mummo joutui siitä ehkä vuoden päästä vanhainkotiin.
Onko teillä.mielipiteitä siitä, miten pitäisi tälläiseen yöhäirintään suhtautua?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä avaisin, koska silloin on varmaan hätä.
Tai hullu.
Näitä on ollut, että naapuri saanut sairaskohtauksen eikä kukaan ole avannut ovea tai soittanut apua, kun naapuri soitellut ovikelloa.
Kurkistaisin ovisilmästä ja sitten oven läpi kysyisin, miksi on ovella. Soittaisin hätäkeskukseen koska jos naapurilla hätä, sieltä tulis ambulanssi ja jos ei olis hätä vaan jotain sekoilua ja häirintää, niin tulisi poliisi.
Erittäin iso kynnys olisi avata ovi, riippuu paljon tilanteesta, mutta ainakin hätäkeskukseen soittaisin lähes joka tapauksessa.
Se olisi hyvä olla useammalla vaihtoehtona mielessä. Jos omin päin saattaa muistisairaan vanhuksen kotiinsa, hänen omaiset eivät saa tietää että vanhus oireilee eli tavallaan hän jää edelleen heitteille: Seuraavaksi unohtaa hellan päälle tai vaeltaa ulos niin ettei kukaan huomaa.
Hätäkeskukseen siis soitto koska viranomaiset löytävät omaisetkin ja vastuu siirtyy sinulta eteenpäin.
Avaan aina kun naapurin opiskelijablondi on ovella keskellä yötä...
T: Setämies
Ovikellon olen ottanut irti, ettei kukaan sitä soittele.
Jos on hätä, niin nyrkillä voi paukuttaa.
Tottakai naapurille ovi avataan. Ne on ihan harmitonta sakkia kaikki.
Jaksatvtällsisia miettiä. Joku naapuri soittanut ovikelloa vuosia sitten.
Yleisellä tasolla tekisin arvion sen perusteella kuka oven takana on. Kuinka läheinen naapuri, missä kunnossa, minkä ikäinen. Okt:ssa asuvana kysyisin ikkunasta ensin millä asialla/onko jokin hätänä.
Samoin toimin päivällä, en vain aukaise ovea tietämättä kuka on oven takana.
Pari kertaa naapurin komea opiskelijakundi on soittanut ovikelloa kapakkaillan jälkeen avaimensa hukattuaan. Olen tarjonnut yöpaikan sohvalle. Mieli on kyllä tehnyt pyytää viereen kainaloon. Kolmas kerta toden sanokoon eli jos vielä tapahtuu niin pyydän.
M32
Kyllä avaisin. Silloin olisi jollakin varmasti hätä.
Kerran luin lehdestä kahden nuoren hukkumisesta, toinen oli yöllä soittanut erään talon ovikelloa hädissään, kun oli hakemassa apua veteen tippuneelle tyttökaverilleen. Ovea ei aukaistu ja poika hyppäsi itse veteen pelastamaan... hukkuivat molemmat.
Täytyy sanoa raskain sydämin, että todennäköisesti en avaisi. Viime vuosina lähes aina on ollut kyseessä jotain ikävää jos joku tuntematon on ollut oven takana. On pyydetty palvelusta jossain hankalassa asiassa tai muuten pyydetty osallistumaan johonkin minua hyödyttämättömään juttuun. Koskaan ei ole ollut iloista yllätystä. Oli sitten yö tai päivä.
Mites se sanontakin menee, että kutsumattomat vieraat tietävät ikävyyksiä...
Toki jos siellä paniikissa joku huutaa apua oven takana niin arvioin tilanteen uudelleen.
Riippuu naapurista. Nykyisille avaisin paitsi että mulla ei ole ovisilmää tai muutakaan keinoa varmistaa kuka siellä on. Joten keskellä yötä en ehkä kuitenkaan ottaisi riskiä.
Mun oveani hakattiin keskellä yötä. Kaksi tummahkoa vain englantia puhuvaa miestä. Etsivät jotain Padia /tms?). Soitin poliisit. Poliisin mukaan etsivät jotain kaveriaan mutta erehtyivät kadusta.
Hauska selitys ok mutta tulivat pari kertaa myöhemminkin "kolkutteleen".
Vierailija kirjoitti:
Mun oveani hakattiin keskellä yötä. Kaksi tummahkoa vain englantia puhuvaa miestä. Etsivät jotain Padia /tms?). Soitin poliisit. Poliisin mukaan etsivät jotain kaveriaan mutta erehtyivät kadusta.
Hauska selitys ok mutta tulivat pari kertaa myöhemminkin "kolkutteleen".
Halusivat taputella housuissasi olevaa padia?
Naapuri tien toisella puolella on 80v ja puolisonsa samoin, eli todellakin avaisin, jos soittaisi ovikelloa, koska silloin on oikeasti joku hätä heillä.
Mää en mummoja pelkää. Toki pidän välimatkaa muutenkin vieraisiin ihmisiin. Ovisilmästä katsoisin ensin, tunnenko soittelijan. Meillä on kirkkaasti valaistu rappukäytävä. Ja tosiaan oven läpi voi kysyä, mikä hätänä.
Mieheni oli äskettäin aamulenkille mennessään rapussa kohdannut miehen, jolla oli pelkkä vaippa päällä ja tämä oli etsimässä vessaa. Mies saattoi hänet asuntoonsa, jonka ovi oli onneksi jäänyt auki.
Avasin kerran. Naapuri oli humalassa ja oli unohtanut avaimet kotiinsa. Tuli sisälle ja meni sohvalle nukkumaan. Naapuri lähti pois kun soitin huoltomiehen avaamaan oven ja varmistin että hänellä on tarpeeksi rahaa ovenavavaus maksuun.
Joo kyllä avaan. Kerran naapuri pyysi apua, kun mies oli vaikea kännipäissään ja soitin sitten apua paikalle.
Kyllä mä avaisin. Meillä on vain hiljaisia eläkeläisiä naapureina niin olettaisin että joku hätä varmaan siellä.