Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitaanko elossa-todistus, jos luopuu perinnöstä?

Vierailija
21.12.2023 |

Olen nyt siis kuolinpesän osakas, mutta aion luopua perinnöstä lapseni hyväksi. Tilasin virkatodistuksen itsestäni perinnöstä luopumista varten. Pitääkö minun tilata sen lisäksi itsestäni vielä elossa-todistus?

Entä pitääkö elossa-todistus tilata myös lapsesta, joka on nyt vielä alaikäinen, mutta viikon päästä täysikäinen ja täysikäinen sius perunkirjoituksessa? Onko täällä juristeja, jotka osaavat neuvoa? En löytänyt tietoa netistä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se perintöön ryhtymistä, jos menee mukaan vainajan tallelokeron avaukseen ennen perinnöstä luopumista vai voiko mennä huoletta? Siellä on mun omiakin papereita, mitä niille tapahtuu?

Vierailija
2/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On juristeja mutta eivät aina neuvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi. Jos sulla on virkatodistus, kuulut kirkkoon ja se vastaa samaa todistusta kuin kirkoon kuulumattomalle elossaolotodistus, jonka kirkkoon kuulumaton saa digi- ja väestötietorekisteristä. 

virkatodistuksesi kertoo että olet elossa

Vierailija
4/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perunkirjoitukseen osallistumista mennä sinne tallelokeron avaukseen mukaan?

Vierailija
5/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis tilannut itsestäsi sukuselvityksen (virkatodistus perinnöstä luopumista varten). Lapsestasi tarvitaan elossa-todistus vain siinä tapauksessa, että sinun sukuselvityksestäsi ei näy, että hän ei ole elossa. Jos olette samassa rekisterissä (kuulutte molemmat kirkkoon tai teistä kumpikaan ei kuulu kirkkoon), tieto todennäköisesti näkyy jo sinun sukuselvityksessäsi.

Terv. juuri perunkirjoitusasioita hoitanut

Vierailija
6/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 unohti mainita, että sinun elossa olemisesi näkyy tilaamastasi omasta sukuselvityksestäsi. Erillistä elossa-todistusta ei siis tarvita sinusta.

Vierailija
7/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevintä että ei tee yhtään mitään, eikä missään tapauksessa kenenkään hyväksi vaan pelkästään että luovun perinnöstäni, päiväys ja allekirjoitus, sen luopumisilmoituksen voi antaa perunkirjoitustilaisuudessa jos siihen osallistuu, mutta voi toimittaa perunkirjoituksen uskotuille miehille. 

Ryhtymistä on pesän hallintoon osallistuminen, kaikenlaiseen, sen sijaan itse perunkirjoituksessa saa olla läsnä, tulee luonnostaan jo siitä koska silloin voi tehdä sen ilmoituksen luopumisestaan. 

Vierailija
8/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko perunkirjoitukseen osallistumista mennä sinne tallelokeron avaukseen mukaan?

Miksi sinne pitäisi päästä??

Vierailija
9/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se perintöön ryhtymistä, jos menee mukaan vainajan tallelokeron avaukseen ennen perinnöstä luopumista vai voiko mennä huoletta? Siellä on mun omiakin papereita, mitä niille tapahtuu?

Voit ilman muuta mennä huoletta tallelokeron avaamiseen. Se ei ole perintöön ryhtymistä. Varmuuden vuoksi voit vielä siinä sanoa, että luovut perinnöstä, mutta haluat nähdä, mitä papereita tallelokerossa on. Tässä tilanteessa papereita ei vielä saa mukaan, mutta ne luetteloidaan ja tarvittaessa papereista voidaan ottaa kopioita perunkirjoitusta varten.

5

Vierailija
10/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit ilman muuta mennä huoletta tallelokeron avaamiseen. Se ei ole perintöön ryhtymistä. Varmuuden vuoksi voit vielä siinä sanoa, että luovut perinnöstä, mutta haluat nähdä, mitä papereita tallelokerossa on. Tässä tilanteessa papereita ei vielä saa mukaan, mutta ne luetteloidaan ja tarvittaessa papereista voidaan ottaa kopioita perunkirjoitusta varten.

5

Se on pesän hallintoa, kuuluisi sille joka tulee luopujan tilalle. 

Vierailija
11/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsestasi tarvitaan elossa-todistus vain siinä tapauksessa, että sinun sukuselvityksestäsi ei näy, että hän ei ole elossa." Tarkoitin tietenkin, että lapsesta tarvitaan elossa-todistus vain silloin, jos sinun sukuselvityksestäsi ei näy, että hän on elossa".

5

Vierailija
12/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Mitä niille papereille sitten tapahtuu? Siellä on mun omat kaikki tärkeimmät asiakirjat. Saanko ne takaisin jostain sen luetteloinnin jälkeen? Jos on parempi olla menemättä paikalle, jos se on pesän hallintoa, niin miten mä saan ne takaisin itselleni?

Ap

Vierailija
13/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Mitä niille papereille sitten tapahtuu? Siellä on mun omat kaikki tärkeimmät asiakirjat. Saanko ne takaisin jostain sen luetteloinnin jälkeen? Jos on parempi olla menemättä paikalle, jos se on pesän hallintoa, niin miten mä saan ne takaisin itselleni?

Paperit laitetaan takaisin tallelokeroon ja ne saa tallelokerosta vasta perunkirjoituksen jälkeen. En tiedä, suostuuko pankki poikkeukseen sellaisessa tapauksessa, jossa paperista selvästi näkee, että se kuuluu jollekin toiselle kuin vainajalle. Sinun kannattaa kysyä suoraan pankista.

Vierailija
14/14 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5

Millä tavoin olitte sopineet vainajan kanssa tallelokerolla käynnistä, mutta jos yksinomaan vainajan niin siirtyy kuolinpesän hallinnon alaisuuteen ja ennen perunkirjoitusta sen kontolle joka hoitaa pesää, mutta riippuu miten pankki suhtautuu, todennäköisesti vaatii valtuutuksen jos osakkaat selvillä, ja sitten saa hakea omansa kun on luetteloitu ja todettu että ei kuulu vainajalle jos se on selvä, mutta jos ei ole niin se on voi voi ja hävitetään tai luovutetaan sijaantulijalle jolta voi koettaa saada takaisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi