Mihin lämpimään talviksi eläkeläisenä?
Kunhan pääsen eläkkeelle aion viettää ainakin kylmimmän ajan poissa Suomesta. Tähän liittyy muutama terveysasia + muutenkin viihdyn paremmin valoisassa ja lämpimässä. Kohdetta vain mietin. Lämpötilan pitäisi olla päivisin vähintään +20 (max. 35). Tykkään lenkkeillä kävellen ja juosten, ja uiminenkin kuuluu harrastuksiin. En etsi mitään bilepaikkaa tai Suomi-kerhoa, mutta ainakin muutama ravintola, julkinen liikenne ja ruokakauppa pitäisi löytyä.
Helpointa olisi pysyä Euroopassa, jolloin ei tarvitsisi miettiä viisumeita yms. mutta Kanariansaaret taitaa olla ainoa lämmin paikka tammi-helmikuussa. Olen lomaillut siellä neljällä saarella, mutta en ole varma miten viihtyisin pidemmän päälle. Kellään kokemuksia ja paikkasuosituksia?
Mitä muita maita suosittelisit? Olen matkustellut aika paljon myös Euroopan ulkopuolella, eikä sekään ole poissuljettua, tosin byrokratia ja pitkät lentomatkat epäilyttävät. Eläkkeelle pääsyyn on vielä monta vuotta, mutta saatuani perintöä, voisin harkita "talvimökin" ostoa jo nyt. Ensiksi koeasuisin tietysti vuokralla, mutta nyt etsin ensisijaisesti uusia ideoita
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Päätä nyt ensimmäiseksi, kuinka kauan aiot asua/ oleskella ulkomailla. Kai ymmärrät, että et voi noin vaan mennä mihin tahansa asumaan, kuten Amerikkaan. Käytännössä EU-maat ovat lähes ainut vaihtoehto pysyvään asumiseen. Usa:ssa saa oleskella 3 kk kerrallaan. Kulut asunnosta kuitenkin juoksevat koko ajan ja ne ovat isoja tavallisen suomalaisen eläkeläisen tuloihin nähden. Terveydenhoito on lisäksi erittäin(!) kallista.
Euroopan ulkopuolelle mennessäni rajoittasin varmasti oleskelun alle 3 kuukaudeksi, joka on raja monen maan viisumeissakin. Todennäköisesti en yhteenmenoon olisi esim. Kanariallakaan. Se on myös pisin matka-aika, jonka ainakin minun matkavakuutukseni on voimassa. Suurimman osan vuodesta asuisin edelleen Suomessa.
Oletko koskaan asunut Suomen ulkopuolella? Suunnitelmasi kuulostavat vähän epärealistisilta, ellei sinulla ole paljon rahaa tai suhteita.
Tuttuni muutti eräälle Karibian saarelle, mutta hänellä oli sijoittaa pelkästään asuntoon lähes 1 milj. ja sillä perusteella irtosi pysyvä oleskelulupa. Lääkärikäynnit hän hoitaa lentämällä Miamiin, sillä saarella ei ole erikoislääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätä nyt ensimmäiseksi, kuinka kauan aiot asua/ oleskella ulkomailla. Kai ymmärrät, että et voi noin vaan mennä mihin tahansa asumaan, kuten Amerikkaan. Käytännössä EU-maat ovat lähes ainut vaihtoehto pysyvään asumiseen. Usa:ssa saa oleskella 3 kk kerrallaan. Kulut asunnosta kuitenkin juoksevat koko ajan ja ne ovat isoja tavallisen suomalaisen eläkeläisen tuloihin nähden. Terveydenhoito on lisäksi erittäin(!) kallista.
Euroopan ulkopuolelle mennessäni rajoittasin varmasti oleskelun alle 3 kuukaudeksi, joka on raja monen maan viisumeissakin. Todennäköisesti en yhteenmenoon olisi esim. Kanariallakaan. Se on myös pisin matka-aika, jonka ainakin minun matkavakuutukseni on voimassa. Suurimman osan vuodesta asuisin edelleen Suomessa.
Miksi haluat ostaa asunnon alle 3 kk reissuja varten? Se on lähinnä turismia, ei asumista.
Mä olen tuollaisille parin kuukauden reissuille varannut Airbnb asunnon. Sieltä yleensä saa aika hyvät alennukset pidempään majoittuessa. En ostaisi omaa jos en suurinta osaa vuodesta siellä asuisi, kulut kuitenkin juoksee.
Mitähän tänne saa kirjoittaa? Laitoin viestin, jossa kerroin itse asuneeni kolmessa Euroopan maassa ja Usassa, mutta se oli "Lisättiin ilmoitus epäasiallisesta sisällöstä" LOL
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tuollaisille parin kuukauden reissuille varannut Airbnb asunnon. Sieltä yleensä saa aika hyvät alennukset pidempään majoittuessa. En ostaisi omaa jos en suurinta osaa vuodesta siellä asuisi, kulut kuitenkin juoksee.
Ihan samat sanat. Myin Suomen asunnon, kun en jaksanut siellä joka vuosi käydä ja koko ajan piti maksaa järjettömän suuria maksuja joka suuntaan.
Aplla on kumminkin varaa korkeintaan sähkösaunaan.
Kanarialla Ingles on suosittu talvikohde, sopivan lämmintä koko talvikauden. Nyt alkutalvesta, siis marraskuussa, yli 30 pitkän aikaa. Moni ainakin tuntuu viihtyvän siellä.
Mä vietin yhden talviloman Meksikon Playa del Carmenissa ja siellä oli ainakin tosi läämin ja hyvä ilma. Suhteellisen edullinen paikka ja paljon tekemistä. Ihanat rannat, hyvää ruokaa, siistiä ja viihtyisää. Ihania AI -resorteja, jos sellaisessa viihtyy