Mitä kotitöitä 7 ja 8-vuotiaille?
Minkälaisia kotitöitä voisi kohta 7 ja 8- vuotta täyttäville lapsille opettaa? Mikä on sopiva vaatimustaso? Mielelläni opettaisin heille hieman vastuunkantoa perheen yhteisistä asioista... Nyt ohjelmassa on oman huoneen siivousta ja pyykkien viemistä kaappiin. Voiko tuon ikäisiltä odottaa jo itsenäistä iltapalan, aamupalan tms, laittoa itselle?
Kommentit (9)
Ja korjata pöydän jälkeensä. Pyyhkiä pölyjä, viikata pyykkiä.
ottaa aamupalaa. Myös pölyjen pyyhkiminen, oman huoneen imurointi, omien puhtaiden vaatteiden viikkaus ja kaappiin laitto, astianpesukoneen aterinkorin tyhjennys jne jne kuuluu meillä tytön hommiin. Ei joka päivä, mutta siis kuitenkin...
tykkää imuroida kaverina. Oman huoneen siivoamisessa on hiukan laiska mutta se siivotaan usein yhdessä. Omat astiat hän vie tiskipöydälle kun on syönyt. Vieraiden tullessa hän tykkää kattaa pöydän! Ensi vuonna aion vaatia oman sängyn petauksen. Olen kuullut etteivät poikalapset osaa pedata aikuisena, jos niitä ei ole siihen opettanut pienenä...
joka ikinen perjantai noin kello 17 (siskoni myös). Siivous oli alku viikonlopulle ja varsinkin teini-ikäisenä vitutti, kun ennen ei päässy kavereille tai kaupungille, ku siivous oli hoidettu.
Siivoukseen kuului seuraavaa: ensin tavarat ylös lattioilta (esim. eteinen tyhjäksi kengistä), talon imurointi, lattioiden pyyhintä, kaikkien roskiksien tyhjennys, vessojen/kylppärin pesu ja mattojen tamppaus. Yleensä minä imuroin, toinen sisko pesi lattiat perässä, kolmas pyyhki pölyt kaikkialta, isä tamppasi matot ja sen jälkeen pesi vessat. Äiti useimmiten teki ruuan samaan aikaan. 5 henkiseltä perheeltä meni noin 1-1,5h 124neliöisen talon kanssa. Silloin vihasin tätä, nyt arvostan. Ja meillä oli aina hyvin siistiä!
Omaa kotiani en samalla intensiteetillä siivoa, mutta inhoan jos joku siivoaa huonosti. Meillä kävi siivouspalvelu kotona kaksi kertaa, mutta siivosivat niin huonosti, että on tod sellaisesta maksa!
Omalle lapselle aion samaa oppia käyttää, koska koko perhe yhdessä niin sotkee kuin siivoaa.
Minun lapsuudessa hoidettin koko viikkosiivous siskon kanssa vuoroviikoin, äiti ei sormeaan nostanut. Kyllä v***tutti joka viikko esim. saunaa pestä, ihan turhaa niin usein. Nykyään vihaan itse siivousta, mutta lapsille pitäisi opettaa normaali suhtautuminen asiaa. Ja toisaalta en millään jaksa itse hoitaa kaikkea, siivousta kun inhoan. Viikkosiivouksesta huolehtiessani oli kyllä jo jotain 10v.
ite työskentelen 16-18-v. nuorten parissa, suurin osa ei osaa tehdä yhtään mitään, kaikki on äityli tehnyt puolesta. Voi herranjeesus. Meillä vie kyllä jo puoltoistavuotias roskia roskikseen ja kerää leluja. Siitä se alkaa...
välipalan laitto
viikkosiivoukseen osallistuminen
- roskien vienti (opettaa myös lajittelua)
- oman huoneen siivous
- salaatin valmistus
- pöydän kattaminen ja siivoaminen
- tiskikoneen tyhjennys
- pyykkien kuivumaan ripustaminen ja kaappiin viikkaaminen
Lisäksi on monia perussiisteystapoja, kuten aina astiat tiskikoneeseen syömisen lopetettua ja tavarat paikalleen yleisissä tiloissa (eteinen ym.).
Mä olen itse ottanut aamu- ja iltapalat jo 7v, vienyt roskia, siivonnut huoneen.