Kenen juhlat häät oikein ovat?
Viimeksi olin häissä, jossa vieraana mm. pariskunta jonka morsian oli tavannut kerran, sulhanen ei kertaakaan...
Kommentit (15)
jotka maksaa viulut. Eli jos vanhemmat maksavat, saavat osallistua myös päätöksentekoon.
mahdollisesti täysin vastoin vanhempiensa käsitystä sovinnaisuudesta, mutta olettavat vanhempien maksavan, koska heidän lapsensahan ovat menossa nyt naimisiiin.
Olemme menossa naimisiin piakkoin ja järjestelyt ovat loppusuoralla. Maksamme itse pääosan häistä, mutta kummankin vanhemmat ovat antaneet summan, jonka saamme käyttää järjestelyihin.
Kutsumme ketä haluamme ja jo alkuun oli selvää, että tietenkin vain sellaisia ihmisiä jotka ovat meille tärkeitä. Vaikka kummnakin perheet ovatkin mukana maksamassa, he eivät edes kuvitelleet, että se jotenkin vaikuttaisi esim kutsuttuihin.
Menemme naimisiin upeassa kartanoravintolamiljöössä :o) IHANAAAA!!
Vierailija:
Olemme menossa naimisiin piakkoin ja järjestelyt ovat loppusuoralla. Maksamme itse pääosan häistä, mutta kummankin vanhemmat ovat antaneet summan, jonka saamme käyttää järjestelyihin.Kutsumme ketä haluamme ja jo alkuun oli selvää, että tietenkin vain sellaisia ihmisiä jotka ovat meille tärkeitä. Vaikka kummnakin perheet ovatkin mukana maksamassa, he eivät edes kuvitelleet, että se jotenkin vaikuttaisi esim kutsuttuihin.
Menemme naimisiin upeassa kartanoravintolamiljöössä :o) IHANAAAA!!
Ja ne jotka haluaa lusikkaansa pistää keittoon osallistuu kuluihin sitä mukaa sitten. Jos anoppi haluaa saada omia tuttujaan häihin, hän sitten myös " maksaa" niistä, tai jos aviopari haluaa jonku extrajutun häihinsä, he voivat sitten maksaa viulut siltä osin jne....
Ovatko häät joku seurapiirien elvistelytilaisuus?
Ja jos ottaa anopilta rahaa juhliin, sitten pitää minusta kyllä joustaa myös vaatimuksissa.
Kutsutteko lapsenne ristiäisiin vain lapsen ystäviä?
en haluaisi, että minun tai mieheni vanhemmat maksaisivat häämme. Jos kaksi aikuista menee naimisiin, niin luulisi heiltä rahaa siihen löytyvän. Ja kyllä, mielipiteeni saa tyrmätä, se on vain minun ja pidän siitä kiinni:D
Ja minusta häät nimenomaan on hääparin juhla. Siellä on heille tärkeät ja rakkaat ihmiset. Mitä ne anopin kaverit siellä tekee?
Ja vertaus lapsen ristiäisiin ja lapsen kavereihin oli mielestäni huono...
-Lennu
Mutta on ihmisiä, joille ihmisen elämä, ristiäisistä hautajaisiin, on yhteistä perhekeskeistä elämää.
Ja yhdessä keskustellen koottiin myös vieraslista. Eikä se minkäänlaista vääntöä ollut. Mies keskusteli äitinsä kanssa ketä siltä puolelta kutsutaan. Minä kuuntelin, sillä mitäpä tuo asia minulle kuului. Ja meidän suvun puolella mietittiin samalla tavalla, eikä sulhanen kommentoinut asioita, joihin hänellä ei edes ollut kommentoitavaa.
Ei sen yhteistyön tarvi niin kamalan hirveää itsepäisten lapsellista tappelua olla.
Ei kai kukaan kysyisi, kenen juhlat ovat esim. ristiäiset tai rippijuhlat. Mutta jostain syystä tämä hääasia aina vain jaksaa kuohuttaa. Minusta vastaus on ihan itsestään selvä: häät ovat hääparin juhla riippumatta siitä, kuka häät maksaa. Jos tarjoaa rahaa lastensa häiden järjestelyjä varten, niin pitää hyväksyä se tosiasia, että lapset saavat itse päättää rahojen käytöstä. Naurettavaa minusta alkaa esittää omia vaatimuksia häiden suhteen sillä verukkeella " että kun minä nyt tämän bändin maksan" . Ei kyse ole mistään vaihtokaupasta.
Ja tarkennukseksi vielä, että me maksoimme itse kaikki viulut. Ja minut tuntevat ihmiset tietävät, että olen avoin ehdotuksille, mutta en kuuntele minkään valtakunnan sanelupolitiikkaa. Ja mieheni on samanlainen. Ehkäpä juuri siksi häistämme tuli rennot ja riemukkaat, kun ei ollut anoppia ja appia ja kumminkaimaa vaatimassa omia näkemyksiään ja ideoitaan häihimme.
Vaikka toki vieraat juhlistavat juhlaa..
Meillä oli noin 50 hlö juhlat, joka pääosain kustannettiin ite. Vieraiden valinnassa anoppi vähän painosti ja saikin tahtonsa läpi parissa tapauksessa. Lisäksi mieheni täti kutsutti itsensä häihin, ei sitten raaskittu olla kutsumatta. Samoin kävi miehen siskon anopin ja appiukon kanssa. Olettivat kai että pidetään isot häät, jokatapauksessa puhuivat silleen, että " kun sitten häissä nähdään" . Piti sitten heidätkin kutsua. Mun puolelta ei kutsuttu kun yks täti, kun muut oli sellasia " tasasen vieraita" . Jälkikäteen vähän harmitti, mutta ei meillä ois niihin 100 hengen häihin kuitenkaan ollut varaa.
He päättävät, maksavat ja kutsuvat ketä kutsuvat.
Kuitenkaan ihan poiskuollutta ei ole että häät ovat myös jonkun lasten juhla. Tällöin vanhemmat kutsuvat, usein maksavat ja näin voivat myös vaikuttaa vieraslistaan. Tällöin on luonnollista kutsua henkilöitä, joita hääpari ei ole tavannut.
Näiden välillä on vielä useita eri vaihtoehtoja. Esim vanhemmat maksaa, mutteivat sekannu järjestelyihin, tai sitten sekaantuvat, mutteivat maksa eikä muutenkaan auta missään.