Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pinnoitetaanko kuutoset (hampaat) nykyään? Onko sinun lapsella pinnoitettu?

Vierailija
20.12.2023 |

Kun itse olin lapsi niin kuutoset pinnoitettiin kaikilta. Ainakin meidän hammashoitolassa/kunnassa. Mutta mikä nykyään on käytäntö? Onko sinun lapsella pinnoitettu?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pinnoitettu lapselta eikä minulta itseltänikään.

Vierailija
2/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hampaita ei enää pinnoiteta ilman erityistä syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pinnoitettu minulta ja teiniltäni. 

Vierailija
4/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut moisesta.

Vierailija
5/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaan kutoset? 

Vierailija
6/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta ja olen melkein 30.

Vierailija
7/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, kertokaa lisää tästä, tää on mulle ihan outo juttu ja oon yli nelikymppinen.

Vierailija
8/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin, ja vaikuttaa kyllä aika rankalta käsittelyltä noin rutiinitoimenpiteenä. Hampaan pinta pitää kuitenkin karhentaa hapolla, jotta paikka-aine pysyy siinä.

Sinänsä ymmärrän kyllä, että monella on vaikeuksia pitää takahampaiden purupintojen uurteet puhtaina. Itselläni uurteet on siloteltu kauttaaltaan amalgaamilla, mikä ei sekään ole ihan paras ratkaisu. Mutta että ennaltaehkäisevät paikat kaikille? No toisaalta eihän siitäkään kauaa ole, kun poistettiin terveet hampaat jotta saatiin hienot tekarit.

Vierailija
9/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksoset on toppuja, ei pinnata.

Vierailija
10/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaan kutoset? 

Varmaan seiskatkin, mutta tällä kertaa kiinnostaa etenkin kutoset,

ap

Vierailija
11/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, kertokaa lisää tästä, tää on mulle ihan outo juttu ja oon yli nelikymppinen.

Olen itse 43 ja kun olin lapsi niin kaikki lapset kävi aina kunnan hammashoitolassa, jossa uudet pysyvät poskihampaat pinnoitettiin. Ei siinä kysytty, että halutaanko vai ei vaan se kuului asiaan. Ideahan siinä on, ettei sitten reikiintyisi niin helposti kun on pinnoite hampaan pinnassa suojaamassa. Muistelen, että oli aika nopea toimenpide eikä mitenkään ikävä.

ap

Vierailija
12/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hampaita ei enää pinnoiteta ilman erityistä syytä.

Osaatko sanoa miksi?

ap

Vierailija
13/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 43 ja kun olin lapsi niin kaikki lapset kävi aina kunnan hammashoitolassa, jossa uudet pysyvät poskihampaat pinnoitettiin. Ei siinä kysytty, että halutaanko vai ei vaan se kuului asiaan. Ideahan siinä on, ettei sitten reikiintyisi niin helposti kun on pinnoite hampaan pinnassa suojaamassa. Muistelen, että oli aika nopea toimenpide eikä mitenkään ikävä.

ap

Tuohon aikaan kariesta oli todella paljon, eikä sen tarttumista osattu vielä estää, joten oli varmaan ihan perusteltua pelastaa lasten poskihampaat paikkaamalla purupinnat ennen kuin ne ehtivät reikiintyä. Itse olen sinua pari vuotta vanhempi, enkä ole koskaan nähnyt yhtäkään vanhempieni omista hampaista. Aika heikot olivat heillä eväät hoitaa hampaitani, joten koulun ja yhteiskunnan panostus tuli tosi tarpeeseen.

Mutta aika oudolta tuntuisi vastaava nykyaikana, kun monella onnekseen ei ole edes kariesbakteeria suussaan.

Vierailija
14/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuohon aikaan kariesta oli todella paljon, eikä sen tarttumista osattu vielä estää, joten oli varmaan ihan perusteltua pelastaa lasten poskihampaat paikkaamalla purupinnat ennen kuin ne ehtivät reikiintyä. Itse olen sinua pari vuotta vanhempi, enkä ole koskaan nähnyt yhtäkään vanhempieni omista hampaista. Aika heikot olivat heillä eväät hoitaa hampa

Onko totta tuo, että nykyään monella lapsella ei ole ollenkaan kariesbakteeria?

Vierailija
15/15 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään kuullut ennen.