Ihmisten pitäisi antaa enemmän kehuja ja positiivista palautetta toisilleen. Tämä on syy sille, miksi en tiedä hyviä puoliani.
Meitä on varmasti ihan älyttömästi, jotka ei tiedä hyviä puoliaan, kun kukaan ei ole ikinä kehunut/antanut palautetta. Itsellä on juurikin tämä ongelma. Kukaan ei ole antanut positiivista palautetta. Tyyliin "sä oot tosi mukava", "oot tosi hyvä tossa jutussa"
En rehellisesti keksi itsestäni hyviä puolia. Kyse ei ole erittäin huonosta itsetunnosta vaan, että en tiedä niitä. Jos esimerkiksi joku on hyvä laulamaan, niin sehän on täysin palautteen antajasta kiinni. Ihminen jolla on enemmän kokemusta, niin saattaisi alkaa nauramaan, kun sanoisi olevan hyvä laulamaan.
Kieltämättä tämä on vähän laskenut omaa itsetuntoa, kun menee helposti siihen, että vikoja on vain.
Mistä mun ne pitäs tietää. Entäs niitä ei edes ole. Onko kukaan valmis kuulemaan, että ei ole mitään hyvää?
Kommentit (8)
Olen miettinyt samaa joskus. Töissäkin oletetaan, että ihminen tietää itse vahvuutensa. Esim. kukaan ei tule sanomaan "olet tosi tarkka", vaan puhutaan asioista, joissa voisi parantaa.
Yksi hyvä keino päästä kiinni omiin vahvuuksiin on miettiä sitä, mitkä asiat ovat aina sujuneet sinulta hyvin ja millaiset asiat opit nopeasti. Löydätkö aina kartan, sovelluksen tai navigaattorin avulla heti tiesi uuteen paikkaan ja takaisin? Silloin vahvuutesi on hyvä suuntavaisto. Tullaanko sinulta helposti kysymään neuvoa johonkin tai uskoutumaan jostain asiasta? Olet hyvä kuuntelija ja osaat auttaa ihmisiä ongelmien ratkaisussa. Haluatko aina leipoa jotain uutta ja onnistut niin neulomisessa kuin nikkaroinnissakin? Siinä tapauksessa olet käsistäsi taitava.
Olen silti samaa mieltä siitä, että positiivisen palautteen puute vaikuttaa haitallisesti ihmisen minäkuvan kehittymiseen. Varsinkaan lapsena hädin tuskin kenenkään itsetutkiskelutaidot ovat niin kehittyneet, että pystyisi itsenäisesti miettimään omia vahvuuksia ja hyviä puolia. Lapsi tarvitsee palautetta ja positiivista peilausta ympäristöstään. Vieläkin on sitkeässä se ajatus, että kehut jotenkin "pilaavat" ihmisen ja että onnistumisista ei tarvitse antaa erikseen palautetta, koska ihminen tietää itsekin onnistuneensa. Mutta siinäpä se juju piilee, ettei tiedä. Ei, jos sitä ei hänelle ilmaista millään tavalla.
Harvasta ihmisestä on mitää hyvää sanottavaa.
Melkein kaikki ihmiset on valittajia,tyhmiä,huijareita tai ilkeitä. Miksi siis sanoa muista mitään positiivista?
Jos et puhu ihmisistä selän takana, siinä ainakin on niin hyvä ominaisuus ihmiselle, että muuta ei juuri tarvita. Jos lisäksi hymyilet silloin tällöin, olet todella upea!
kyllä kaikki saavat palautetta hyvistä puolistaan. ap:lla ei vaan ole yhtään sellaista
Mun kuulemat palautteet isältäni viimeksi "olet ihan hyvä". Siskolta "olet ihan tavallinen".
Se on tosi vaikeaa oikeasti antaa rehellistä palautetta ellei tunne ihmistä oikeasti todella hyvin, mä mielellään tekisin sen jos mulla olisi oikeasti läheinen ihminen kenelle voisin sen sanoa. Siinä mennään yleensä helposti vikaan koska ihminen on harvoin oma itsensä toisen ihmisen kanssa ellei se ihminen ole oikeasti todella läheinen.
Mulla on omat vanhemmat ketkä eivät tiedä musta oikeastaan yhtään mitään, vaikka luulevat tietävänsä ja kertovat toisille minkälainen mä olen.