Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää se JP:n suku. Minkä ihmeen takia eivät suostuneet yhteistyöhön? Kummaa sakkia. Hyvä että JP hakee oikeuksiaan lakimiehen avulla. Toivottavasti selviää, kuka isä on. Asia on hänelle näköjään tosi tärkeä.
Miksi pitää ryhtyä yhteistyöhön jonkun tuntemattoman kanssa? Jos olisi selvinnyt, että ei olla kuin korkeinkaan kolmansia serkkuja, niin mitä JP olisi siitä saanut, hyvän mielen? Ja ne sukulaiset olisi itse joutuneet maksamaan kaikki testit ja sen jälkeen perimä olisi ollutkin kauppatavaraa.
Et ilmeisesti katsonut kyseistä tv-sarjaa, kun et tunnu tietävän, että JP ja Heli maksoivat kaikki muilta pyytämänsä dna-testit itse ja laittoivat valmiiksi kuoriin postimerkitkin, mitä testien postittamiseen piti luonnollisesti hankkia.
Miten joillakin on pokkaa haukkua toisia, vaikka eivät edes tiedä totuutta asioista.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen sarja. Sitä vaan taas ihmettelen, eikö tätäkään sarjaa saatu tehtyä ns. heteroporukalla?
Noiden homoja haukkuvien ihmisten kannattaisi miettiä, mitä he paljastavat itsestään, kun ilmaisevat homovihaansa tai muuta homoseksuaalisiin suuntautuvaa negatiivista ilmaisua, sillä onhan tutkimuksissa selvitetty syy, miksi jotkut ova homofobisia - heillä kun on itsellä homoseksuaalisia piirteitä, joskus he eivät sitä itse ole tajunneet, mutta ne on kuitenkin pystytty monien kohdalla tutkimuksissa selvittämään.
"Psykologisissa testeissä on selvitetty, että homofobiasta kärsivät henkilöt saattavat olla viehättyneitä omasta sukupuolestaan, mutteivät voi myöntää sitä itselleen.Tutkijat New Yorkissa, Essexissä ja Kaliforniassa ovat löytäneet merkkejä siitä, että homofobiasta kärsivät henkilöt löytävät itseään muistuttavia piirteitä seksuaalivähemmistöjen edustajista, kertoo Daily Mail."
Lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-tastako-homofobia-johtuu/3…
Onko laki todella muuttunut joskus 2000 luvulla? Eiko aikaisemmin ollut että ennen - 75 syntyneet eivät peri? Silloin ei ollut DNA Testejä. Isäksi eli maksajaksi piti joku löytää. Joskus toki "isä" ilmoittatui ja maksoi. Yhteydenpito taisi olla olematonta. Aika oli toinen! Aikamoinen yllätys taytyy olla jos perheellinen ihminen kuulee olevansa jonkun isä.
Eihän se ole yksiselitteistä, jos olet 80 vuotias pappa, jolla lapsia ja lapsenlapsia ja ovikello soi ja oven takana kuusikymppinen kertoo olevansa tämän lapsi. Kyllä siinä koko suku joutuu asiaa. Käsittelemään. Ymmärrän dna näytteestä kieltäytymisen.
Kerrottiinko sitä, miksi isä ei pitänyt eron jälkeen huolta kahdesta lapsestaan?
Ei mitään tietoa vanhempien lapsien isästä, ei mainittu dokkarissa.
Totta varmasti tuo aikasemman kirjoittajan 'kampaaja' juttu. Tämä ei koske tätä kampaajaa, mutta on tapaus, jossa vuonna 1969 syntyneestä vauvasta laitettiin lehteen ilmoitus, että annetaan vauva. Tämä täysin totta. Silloin oli eri maailma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en kyllä usko kun JP sanoi kun oli vauvana lastenkodissa muutaman kuukauden ikäisenä että hänen adoptio vanhemmat valitsi hänet. Ei siellä voi mitään valita, vanhemmille annetaan joku vauva.
Tiedätkö, ennen vanhaan, kun minä olin nuori..
kampaajani kertoi, että hänen Bio äitinsä oli laittanut lehteen ilmoituksen, annetaan adoptioon vauva, ja näin hän oli saanut vanhempansa. Ei se ihmeitä vaatinut, ihan hyvin lapsi on käyty suurinpiirtein valitsemassa.
Ja kuinka monta surullista tarinaa on niistä lapsista , jotka otettiin vain talon töihin.
Eli tähän viittaan tuolla äskeisellä kirjoituksella. Lehti-ilmoituksia vauvoista oli.
Vaikka teen sukututkimusta, niin en ole teettänyt DNA-testejä. Mielestäni niillä ei ole merkitystä. Jos joku esiäiti on hyppinyt aisan yli, niin ei silläkään ole merkitystä. Näen tuolla sukututkimussivustollakin yhdellä esi-isälläni kaksi Y-linjaa (ymmärtääkseni vain miehillä periytyvää isälinjaa), minkä ei pitäisi olla mahdollista, jos kaikki jälkipolvien vaimot on olleet uskollisia. Rupea siinä nyt kaivamaan, kenen alla se talon emäntä (ja kuka niistä) makasi.
Ei siitä saa kuin päänvaivaa. Isoisäni isä oli tuntematon, eikä sen yli 100 vuotta sitten tapahtuneen asian selvittäminen kiinnosta meitä jälkipolvia. Ukkini syntyi 1918 keväällä sisällissodan aikana. Ehkä bioisoukki kuoli sodassa. Ehkä ei. Ainakin paikallislehtien käräjä-lehtikirjoituksia löytyy isomummista eikä hänkään mikään rehellisyyden perikuva ollut. Ukkini kasvatusisä oli juopporalli, ja jos isomummin luonteenlaatu ja miesmaku oli tuollainen, niin tuskinpa se bio-isoukkikaan mikään helmi oli. Onneksi syntynyt lapsi eli ukkini oli raitis ja työteliäs mies. Osallistui kunnallispolitiikkaan ja painikilpailuihin eikä juonut. Kuoli vaan valitettavasti sydäriin ennen kuin synnyin.
Ja miksi joku antaisi DNA-tietonsa esim. julkisille sukututkimussivuille? Sen avulla on selvitetty jo sarjamurhaajia. Sitä tietoa voi mahdollisesti myös käyttää väärin varsinkin maissa, joissa ei ole demokratia vaan diktatuuri.
Katsoin vasta eilen koko sarjan. Nyt jännittää, miten JP etenee asiansa kanssa. Toivon niin kovasti, että hän saisi selvitettyä isänsä henkilöllisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka teen sukututkimusta, niin en ole teettänyt DNA-testejä. Mielestäni niillä ei ole merkitystä. Jos joku esiäiti on hyppinyt aisan yli, niin ei silläkään ole merkitystä. Näen tuolla sukututkimussivustollakin yhdellä esi-isälläni kaksi Y-linjaa (ymmärtääkseni vain miehillä periytyvää isälinjaa), minkä ei pitäisi olla mahdollista, jos kaikki jälkipolvien vaimot on olleet uskollisia. Rupea siinä nyt kaivamaan, kenen alla se talon emäntä (ja kuka niistä) makasi.
Ei siitä saa kuin päänvaivaa. Isoisäni isä oli tuntematon, eikä sen yli 100 vuotta sitten tapahtuneen asian selvittäminen kiinnosta meitä jälkipolvia. Ukkini syntyi 1918 keväällä sisällissodan aikana. Ehkä bioisoukki kuoli sodassa. Ehkä ei. Ainakin paikallislehtien käräjä-lehtikirjoituksia löytyy isomummista eikä hänkään mikään rehellisyyden perikuva ollut. Ukkini kasvatusisä oli juopporalli, ja jos isomummin luonteenlaatu ja miesmaku oli tuollainen,
Vaikka emme varmuudella koskaan saa tietää esi-isiemme todellisia sukulaisia niin nykyisin saamme, ne jotka haluavat tietää. Ainakin vältyttäisiin sisarsuhteista vaikka harvinaista onkin. Eli alkaa vahingossa seurustelemaan sisarensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en kyllä usko kun JP sanoi kun oli vauvana lastenkodissa muutaman kuukauden ikäisenä että hänen adoptio vanhemmat valitsi hänet. Ei siellä voi mitään valita, vanhemmille annetaan joku vauva.
Joo, ei siellä kyllä mitään valita, Ihan höpö puhetta. Adoptio vanhemmille ilmoitetaan että nyt on teille vauva.
Nyt toimitaan eri tavalla mitä yli 50 vuotta sitten. Itse en epäile yhtään etteikö niin tapahtunut.
Ja miksi tähän nyt pitäisi niin kovasti puuttua. Jos hän nyt vain ilmaisi asian niin.
Ja onhan ihan mahdollista, että jonkinlainen valinnanvara on ollutkin. Ovat käyneet katsomassa tarjottua vauvaa, ja halunneet hänet. Eli valinneet hänet eivätkä alkaneet kysellä muita vaihtoehtoja
Täällä vauvalla tartutaan ja takerrutaan yksittäisiin sanoihin ja kauhea vääntö siitä. Eiköhän tuo itse asia ole tässä se keskusteleminen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä ketjussa kommentoineissa paljon äitejä jotka pelkäävät milloin lapsensa isäksi merkitty mies, jota ei sitä todellisuudessa ole, saa selville totuuden?
Eli olet huolissasi omasta kortsunkäytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä saa kuin päänvaivaa. Isoisäni isä oli tuntematon, eikä sen yli 100 vuotta sitten tapahtuneen asian selvittäminen kiinnosta meitä jälkipolvia. Ukkini syntyi 1918 keväällä sisällissodan aikana. Ehkä bioisoukki kuoli sodassa. Ehkä ei. Ainakin paikallislehtien käräjä-lehtikirjoituksia löytyy isomummista eikä hänkään mikään rehellisyyden perikuva ollut. Ukkini kasvatusisä oli juopporalli, ja jos isomummin luonteenlaatu ja miesmaku oli tuollainen,
DNA-testit on hyvä työkalu sukututkimukseen. Ollaan pystytty selvittämään eri samalta seudulta lähtöisin olevien sukujen yhteyksiä.
Jokainen voi ajatella näistä testauksista omalla laillaan. Mutta: eihän voi olla varma yksi pumpulipuikon sipaisu posken sisäpinnalta! Minähän voisin laittaa kenen tahansa 'topseja' postiin ominani, täytyyhän näissä tutkia tarkemmin, eikö?
Mä teetin dna-testin, koska kiinnosti etnisyyteni. Mulla koostui suomalaisuudesta, skandinaavisesta ja inuiitista. En halunnut alkaa mihinkään sukupuu-juttuun ja etsiä jotain ihmisiä. En ymmärrä siitä koituvaa riemua. Yhden isoäitini kautta tuli yhteydenotto joltain mieheltä sukupuuasioissa. En vastannut.
Se oli typerää, että minä olinkin mennyt naimisiin. Virhe ei ollut dna-testaajafirman, vaan ilmeisesti tämän yhteydenottajamiehen.
Mulla on ollut sama nimi aina. En ole vaihtanut tai mennyt naimisiin. Mulla on kaksi poikaa miehen kanssa, jonka kanssa olin kihloissa ja joka kuoli kun lapset olivat pieniä. Lapset olivat tunnustettuja ja isänsä sukunimellä tuolloin. Käytännön syistä anoin sitten sukunimenvaihtoa heille. Oma sukunimeni on harvinainen, samaa sukua noin 40 henkilöä kun taas poikieni isän nimi yleinen, kantajia abt 5000. Eli lapset siirtyivät minun nimelleni.
Nyt täsmälleen sama henkilö eli minä olinkin muuttanut sukunimeäni ja olin entisen avomieheni nimellä, vaikka en ole. Samat etunimet ja sama syntymäaika. Minua ei ole kuin minä. Oma nimeni on harvinainen, ei sekaannuksen mahdollisuutta.
Suutuin ensin ja kyselin MyHeritagelta asiaa. Pyysivät ottamaan yhteyden sukupuun haltijaan. Mietin.
Sitten päätin, että jos näin löysällä kädellä kasataan sukupuuta eikä tsekata faktoja ja oletetaan kaikkien menevän naimisiin ja ottavan miehensä nimen, niin annan olla. Asia olisi selvinnyt yhdellä puhelinsoitolla, mutta ei kukaan kysellyt.
Sukupuuhun jää minun kohdallani virhe, samoin poikieni kohdalle. Tuskin he olisivat nyt minun nimelläni, koska olivat jo isänsä nimellä, josta tehtiin sitten minunkin nimeni. Joka tapauksessa siviilirekisterissä tiedot ovat oikein. Sehän viimeiseksi pätee eikä mitään filunkia ole kuitenkaan tapahtunut.
Siinä on sitten setvimistä jonkin verran. Kyllä puolet suvustani tietää minun sekä poikieni sukunimisaagan. Minua kiukutti tällainen leväperäisyys.
Poikani ovat jo aikuisia enkä ole kertonut näistä asioista heille. Heillä ei ole salattavaa. Ainoa kurja homma on se, että kuolleen avomieheni puolelta ei löydy enää ihmisiä, jotka osaisivat kertoa heidän toisesta puolikkaastaan. Sen kuulin joskus "anopilta", että venäläistä sukua olisivat, alunperin suvun nimikin oli venäläinen mutta suomennettiin. MyHeritagella ei ole sopimusta Venäjän kanssa eli se jää pimeäksi.
Kerron pojilleni asioista myöhemmin, jos heitä kiinnostaa mutta harmittaa tuo Venäjä-yhteyden puuttuminen. Tutkimus tyssää seinään.
Edelliselle kirjoittajalle tiedoksi ettei eläviä ihmisiä saa laittaa netin sukupuihin ilman heidän kirjallista lupaa edes yksityisenä. Sukututkijoilla pitäisi tämä tietää jos ovat tutustuneet suomen lakiin tai eettiseen ohjeistukseen. Ottakaapa pois tällaiset ihmiset tai tänä keväänä nähdään oikeudessa ennakkotapaus asiasta. Tässä ei ole kuin voitettavaa meillä jotka on lisätty netin sukupuihin ilman lupaa.
Ja ihan turha neuvoa että ihmisillä pitäisi itse pyytää poistamaan jos eivät halua nähdä itseänsä netin sukupuissa. Ei se niin mene vaan laki on yksiselitteinen.
Kommentti