Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolet minusta, tv - sarja

Vierailija
20.12.2023 |

Onpa hyvä sarja.

toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.

Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.

Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .

Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää. 

Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..

Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.

suosittelen katsomaan 10+

https://areena.yle.fi/1-66874402

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1122)

Vierailija
1021/1122 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka täällä niin innokkaasti tuomitsette tätä äitiä joka antoi lapsensa pois ehkä hän luotti että lapset saavat paremman elämän muualla varmaan tiesi omat heikkoutensa ja mitä tulee näihin päätelmiin homouden syistä kannattais tulla jo tälle vuosisadalle Itse pidin sarjasta fiksuja,aitoja ihmisiä molemmat sehän ei valitettavasti selviä koskaan mitä piirteitä heihin on tullut äidiltään

Onko sulla jäänyt kokonaan koulut käymättä, kun yhtään ainoaa pistettä et osaa laittaa?

Vierailija
1022/1122 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kyllä asiatonta että haukutaan äitiä.

Dokumentti on tehty ihan muusta syystä.

Isän tunteminen

Kyllä tuossa dokumentissa selvästi haluttiin antaa huono kuva äidistä ja moralisoida hänen tekojaan. Siihenhän ne välinäytelmätkin täysin perustui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1122 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma, et vasta kuvauksissa heli kävi ekaa kertaa äidin haudalla. Kuolemasta jo 20 vuotta ja oli mukana perunkirjoituksessa. Miksei ole aiemmin käynyt?

Miksi olisi käynyt sellaisen ihmisen haudalla, joka antoi hänen lastenkotiin heti synnäriltä ja valitsi miehen ja viinan?

Herää jo sinäkin. Tuo edesmennyt biologinen äiti oli kuvottava eukko, eikä se muutu miksikään keksimällä satuja.

Miksi hän sitten otti sellaisen ihmisen sukunimen itselleen? Herää jo itse.

Eri

Sitä en tajua. Mutta tosiasia on, että tuo eukko oli täydellisen välinpitämätön ja julma lapsiaan kohtaan eikä ansaitse mitään myötätuntoa. Jos ihminen antaa neljä lastaan lastenkotiin, vieläpä

Täällä sitten viljellään sellaisia juttuja, jotka eivät ole totta. Itse sain ensimmäiset e-pillerit -60-luvun puolivälissä, enkä ollut naimisissa, mutta oli vakituinen kumppani.

Vierailija
1024/1122 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isän tunteminen

Kyllä tuossa dokumentissa selvästi haluttiin antaa huono kuva äidistä ja moralisoida hänen tekojaan. Siihenhän ne välinäytelmätkin täysin perustui.

No kyllä neljän lapsen hylkääminen lastenkotiin miesten ja viinan takia antaa aika selvän kuvan, että huono äiti oli kyseessä.

Vierailija
1025/1122 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isän tunteminen

Ja aivan syystä, jos naisella on lapsia kolmen eri miehen kanssa, joista ei kuitenkaan pysty huolehtimaan, kun kylillä pyöriminen äijien kanssa ja viinanjuonti kiinnostaa enemmän, niin ainakaan minä en löydä tuollaisesta äidistä mitään kehuttavaa.

Vierailija
1026/1122 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isän tunteminen

Ja aivan syystä, jos naisella on lapsia kolmen eri miehen kanssa, joista ei kuitenkaan pysty huolehtimaan, kun kylillä pyöriminen äijien kanssa ja viinanjuonti kiinnostaa enemmän, niin ainakaan minä en löydä tuollaisesta äidistä mitään kehuttavaa.

Joojoo, se on käynyt jo selväksi. Pistä nyt jo se korkki kiinni ja lopeta toi jankkaaminen.

Vierailija
1027/1122 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää se JP:n suku. Minkä ihmeen takia eivät suostuneet yhteistyöhön? Kummaa sakkia. Hyvä että JP hakee oikeuksiaan lakimiehen avulla. Toivottavasti selviää, kuka isä on. Asia on hänelle näköjään tosi tärkeä.

Vierailija
1028/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen että enemmän tuo äiti oli ressukka ajautuja kuin ilkeä tai paha. Kaikilla ei vaan riitä resurssit lapsiperhearjen pyörittämiseen ja siihen mikä ajan normien mukaan naisen roolissa on "normaalia".. Mietin sitäkin että oliko tuo nainen edes riippuvainen alkoholista. Vai tuliko se adrenaliinipiikki sittenkin noista miehistä. 70-luvulla oli jo kortsuja saatavilla ja pillereitäkin joten ehkäisyä olisi voinut käyttää. Mutta ei sitten käytetty. Kyllähän täälläkin on melkein päivittäin noita moderneja voimaantuneita naisia jotka pitävät perheen sivussa toista suhdetta pelkästään seksin takia. Sekä niitä jotka ovat kyllästyneet perhe-elämän tylsyyteen ja haluavat jättää kaiken. Sekä niitä jotka tekevät lapsia yhdelle,toiselle kolmannelle jne. miehelle ja hehkuttavat suurta rakastumista jokaisen kohdalla mutta parin vuoden päästä on jo uusi suuri rakkaus menossa.

Vierailija
1029/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen että enemmän tuo äiti oli ressukka ajautuja kuin ilkeä tai paha. Kaikilla ei vaan riitä resurssit lapsiperhearjen pyörittämiseen ja siihen mikä ajan normien mukaan naisen roolissa on "normaalia".. Mietin sitäkin että oliko tuo nainen edes riippuvainen alkoholista. Vai tuliko se adrenaliinipiikki sittenkin noista miehistä. 70-luvulla oli jo kortsuja saatavilla ja pillereitäkin joten ehkäisyä olisi voinut käyttää. Mutta ei sitten käytetty. Kyllähän täälläkin on melkein päivittäin noita moderneja voimaantuneita naisia jotka pitävät perheen sivussa toista suhdetta pelkästään seksin takia. Sekä niitä jotka ovat kyllästyneet perhe-elämän tylsyyteen ja haluavat jättää kaiken. Sekä niitä jotka tekevät lapsia yhdelle,toiselle kolmannelle jne. miehelle ja hehkuttavat suurta rakastumista jokaisen kohdalla mutta parin vuoden päästä on jo uusi suuri rakkaus menossa.

Nyt menee jo aiheen ohi reilusti.

Mutta

Ja tähän voisi lisätä, äiti on edelleen se pyhä Madonna, joka jaksaa ja pystyy kaikkeen, ei tee vääriä valintoja.

ja näin meillä nuoret äidit suorittaa sitä äityttä hampaairvessä , kun kaikki pitää olla tiptop.

Niin on sitten se toinen ryhmä äitejä, jolle se puhelin on tärkein kapistus ja se lapsi on siinä jossain.

Vierailija
1030/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tässä keskustelussa ihmeellistä että täällä on vähän kokemuksia tuntemattoman vanhemman etsijöiltä. Millaisia tunteita se herättää kun vanhempi löytyi tai ei löytynyt ja eheytyikö siinä itsekin vai oliko paska reissu mutta tulipahan tehtyä. Täällä kinastelee vain nuo sukututkijat jotka ansaisee tällä leipänsä ja ihmettelevät että ihmiset eivät ole sätkynukkeja jotka tekee sen mukaan mistä narusta nykäisee. Ja toisella puolella he jotka eivät dna-näytettä anna joka sekin on ihan ymmärrettävää ja jokaisen oma asia.

Vierailija
1031/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, nimenomaan tässä ohjelmassa näkyy (että lapsi haluaa tietää isänsä). Tämän ohjelman aiheena kun olikin ihmiset jotka haluaa tietää biologisesta isästään. Ei siis mitenkään yllättävää että tässä ohjelmassa esiintyvät ihmiset haluavat tietää biologisen isänsä.

Hyvä huomio, kiitos siitä, olen se, jota kommentoit, viesti 971.

Mutta sinulla on kumminkin isä elämässäsi, vaikkakaan ei biologinen. Se varmasti on toinen tilanne kuin ihmisellä, jolla ei ole lainkaan isää elämässään eikä historiassaan. Tällaisiin tilanteeseenhan joutuvat ns. itsellisten naisten lapset, eli nainen hankkii lapsen tieten tahtoen anonyymin sukusolun lahjoituksen kautta.

Mutta olet oikeassa ja kokemuksesi kautta todistat, että biologinen isyys voi olla merkityksetönkin, joten pahoittelen turhan yksipuolista ajatteluani tässä.

Nykyään luovutetuilla sukusoluilla alkunsa saaneet lapset saavat halutessaan tietää luovuttajan täytettyään 18 vuotta. Osa sitten haluaa tietää biologisen alkuperänsä ja osa ei. Valinta on oma. Heidän ei kuitenkaan tarvitse elää tietämättömyydessä eikä etsiä biologisia juuriaan viisikymppisenä.

Vierailija
1032/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka täällä niin innokkaasti tuomitsette tätä äitiä joka antoi lapsensa pois ehkä hän luotti että lapset saavat paremman elämän muualla varmaan tiesi omat heikkoutensa ja mitä tulee näihin päätelmiin homouden syistä kannattais tulla jo tälle vuosisadalle Itse pidin sarjasta fiksuja,aitoja ihmisiä molemmat sehän ei valitettavasti selviä koskaan mitä piirteitä heihin on tullut äidiltään

Onko sulla jäänyt kokonaan koulut käymättä, kun yhtään ainoaa pistettä et osaa laittaa?

Ne ei nykyään nuoret pisteitä laittele, ne on niiden mielestä epäkohteliaita välimerkkejä. 🤣

Tuloksena epäselkää sotkua.

Vierailija
1033/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää se JP:n suku. Minkä ihmeen takia eivät suostuneet yhteistyöhön? Kummaa sakkia. Hyvä että JP hakee oikeuksiaan lakimiehen avulla. Toivottavasti selviää, kuka isä on. Asia on hänelle näköjään tosi tärkeä.

Miksi pitää ryhtyä yhteistyöhön jonkun tuntemattoman kanssa? Jos olisi selvinnyt, että ei olla kuin korkeinkaan kolmansia serkkuja, niin mitä JP olisi siitä saanut, hyvän mielen? Ja ne sukulaiset olisi itse joutuneet maksamaan kaikki testit ja sen jälkeen perimä olisi ollutkin kauppatavaraa.

Vierailija
1034/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ymmärrä ihmisiä, jotka eivät halua auttaa isänsä tai äitinsä tietoja antamalla DNA- näytteensä. Minä auttaisin ihmistä. Se on heille tärkeää. Minä osaan asettua näiden etsijöiden asemaan. 

Täysin samaa mieltä. Olisipa J-P:kin sukulaiset olleet yhtä hyväsydämisiä kuin Helin, olisi hän säästynyt lakimiehen palkkaamiselta, nyt se valitettavasti jäi ainoaksi vaihtoehdoksi, kun hänen sukulaisensa kylmäkiskoisesti kieltäytyivät auttamaan häntä.

https://yle.fi/aihe/a/20-10006066

Oletetut sukulaiset, ei faktuaaliset. Minä olen kieltäytynyt DNA-testistä, kun jo kuolleen lapsettoman sedän isäkseen kuvitellut testiä vaati. Muistutin, että en voi tietää, olenko isäni tytär tai oliko isällä ja veljellään sama isä, joten katson, että testiin ei voi pakottaa.

Vierailija
1035/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka uskoo, ettei tuota dna- testiä käytetä muuhun tarkoitukseen? Syy, miksi ei suostu?

Minäkään en suostuisi.

Vierailija
1036/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään 40-vuotiaana päihteisiin kuolleen naisen, jolla oli 4 lasta useamman miehen kanssa. Ko. naisen ulkonäkö muuttui radikaalisti, kun hän lihoi ilmeisesti korvaushoidon takia. Minkä ikäinen tämä Marja-Liisa oli kuollessaan? Oli kuitenkin 60-luvulla ollut pari vuotta naimisissa, kahden ekan lapsen ajan. Hänelläkin meni loppuajan huonosti, oli jalat amputoitu ym. kauheaa.

Vierailija
1037/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kait tämä mikään äidinkielen koe ole? Oletko ns. pilkunviilaaja jolle asia ei ole tärkeä vaan merkityksettömät muotoseikat. Oma pilkkusi on myös tarpeeton. Taitaa olla ylimääräisiä... Hyvä sarja. Itseäni ei haittaisi yhtään vaikka saisin tietää juuristani ja historiastani enemmän. Olen todella tyytyväinen kun etsin Karjalasta sukumme juuret aikoinaan.

Vierailija
1038/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään 40-vuotiaana päihteisiin kuolleen naisen, jolla oli 4 lasta useamman miehen kanssa. Ko. naisen ulkonäkö muuttui radikaalisti, kun hän lihoi ilmeisesti korvaushoidon takia. Minkä ikäinen tämä Marja-Liisa oli kuollessaan? Oli kuitenkin 60-luvulla ollut pari vuotta naimisissa, kahden ekan lapsen ajan. Hänelläkin meni loppuajan huonosti, oli jalat amputoitu ym. kauheaa.

Missä sanottiin, että ne olisi amputoitu?

Vierailija
1039/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kait tämä mikään äidinkielen koe ole? Oletko ns. pilkunviilaaja jolle asia ei ole tärkeä vaan merkityksettömät muotoseikat. Oma pilkkusi on myös tarpeeton. Taitaa olla ylimääräisiä... Hyvä sarja. Itseäni ei haittaisi yhtään vaikka saisin tietää juuristani ja historiastani enemmän. Olen todella tyytyväinen kun etsin Ka

Välimerkit eivät ole mitään merkityksettömiä muotoseikkoja. Taidatkin olla vähän tyhmemmän puoleinen tapaus, KUN et sitäkään tajua... 

Vierailija
1040/1122 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellyyttävää oli Helin ja Ruotsin tätin yhteydenpito. Hienosti tehty sarja, vika osa mulla vielä katsomatta. Loistava tunnusmusiikki. Tälläisiä lisää.

Parempaa viihdettä kuin monet fiktiiviset💕