Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi aivan kammottava ajatus että joku alkaisi vaatia dna-testiä minulta esittäytyen vaikka veli- tai siskopuolekseni. Mielestäni en ole kenellekään velvollinen osallistumaan sellaiseen.
Mulle tuo olis unelma.
Niin mullekin. Saisin käydä sisaruspuoleni kanssa vahempani elämän ja suvun ominaisuudet. Hyvässä ja pahassa.
Verisukulaisuus ole mikään tae lämpimistä väleistä. Itse en ole ollut vuosikymmeniin äidin puoleisen suvun kanssa missään tekemisissä yhtä serkkua lukuun ottamatta. Aikuisena katkaisin välit siskoon, kun mittani tuli täyteen hänen narsistista luonnetta.
Sukututkimuksen ja dna-testien kautta voi saada vaikka kuinka ikäviä ihmisiä elämäänsä. Voi joutua esim. ottamaan velkaa maksaakseen jonkun rahanhimoisen lehtolapsen perintöosuuden. Jos asiaa käsitellään vielä oikeudessa juristien kautta, voi maksettavaa tulla kymmeniä tai satoja tuhansia euroja. Eli miettikää perusteellisesti, mihin soppaan olette lusikkanne valmiit laittamaan vain auttaaksenne jotain tuntematonta löytämään omat sukujuurensa.
Minä antaisin kysyttäessä kyllä dna-näytteen, mutta EN noille ulkomaalaisille isoille firmoille, vaan ihan normaalissa labrassa Suomessa.
Tökkii ajatus siitä että dna päätyisi ties mihin (onko kukaan suurennuslasilla lukenut noiden ehtoja?) joko laillisesti tai vaikka tietovuodon kautta.
Kannattaa muistaa että monet asiat mitkä nyt kuulostavat tietesleffoilta voivat joskus olla totta. Esim. vaikka ihmisten saamat vakuutukset (ei saa jos geeneissä jotain alttiutta jollekkin sairaudelle tmv.) tai jopa geeneihin perustavat aseet (sellaiset mitkä.teilaa vain tietyn perimän omaavia) ym.
Vierailija kirjoitti:
Verisukulaisuus ole mikään tae lämpimistä väleistä. Itse en ole ollut vuosikymmeniin äidin puoleisen suvun kanssa missään tekemisissä yhtä serkkua lukuun ottamatta. Aikuisena katkaisin välit siskoon, kun mittani tuli täyteen hänen narsistista luonnetta.
Sukututkimuksen ja dna-testien kautta voi saada vaikka kuinka ikäviä ihmisiä elämäänsä. Voi joutua esim. ottamaan velkaa maksaakseen jonkun rahanhimoisen lehtolapsen perintöosuuden. Jos asiaa käsitellään vielä oikeudessa juristien kautta, voi maksettavaa tulla kymmeniä tai satoja tuhansia euroja. Eli miettikää perusteellisesti, mihin soppaan olette lusikkanne valmiit laittamaan vain auttaaksenne jotain tuntematonta löytämään omat sukujuurensa.
Melko helposti jopa liian helposti asianajajat ovat kautta aikain löytäneet ne lehtolapsetkin perinnönjaoissa ilman dna-testauksiakin ;) Varmaan jokainen nähnyt vanhan leffan jossa perunkirjoituksissa tulee yllätys; lapsi josta kukaan ei tiennyt.
Mutta nykyään ihmiset etsivät juuriaan ajan kuluksi, uteliaisuuttaan, vaikka aina on näitä pennitön-pirjoja jotka haluaa kaiken, ainakin mikä kuuluu muille.
Vierailija kirjoitti:
Helille ja JP:lle tulevaisuudessa kaikkea hyvää 💕
JP:tä kun on epäilty homoksi, niin ihan avoimesti kertoi ohjelmassa puolisostaan, miehestä.
Kaikkea hyvää hälle ja Helille
Vierailija kirjoitti:
Jos Heli ja JP ei ole kumpikin homoseksuaaleja, syön hattuni.
JP:n puoliso on mies
Helillä on kolme lasta ja yksi lapsenlapsi. Käsittääkseni on kyllä miehen kanssa ollut naimisissa. Mietin että ehkä on vielä miehensä sukunimellä, koska nyt haluaa ottaa biologisen äitinsä sukunimen.
Onhan se ehkä luontevampaa kuin ex-miehen sukunimen käyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ole adoptoitu mutta pikkusiskoni on. Minusta on mielenkiintoista miten hän on isämme näköinen, vaikka isä ei ole siskon biologinen isä. Heillä on täsmälleen samanväriset ja sävyiset hiukset ja silmät, molemmilla on myös hieman kiharat hiukset. Myös kasvonpiirteissä on jotain samaa, mitä samanlaiset ilmeet ja eleet vielä tehostaa. Sisko on myös äitipuolen, joka ei ole hänen biologinen äitinsä, näköinen, erityisesti kasvonpiirteiltään. Heillä on samanmuotoiset silmät ja korvat sekä suun ja nenän seutu. Tämä korostui etenkin siskon ollessa lapsi. Ehkä seura tekee kaltaisekseen? Sisko on myös luonteeltaan hyvin paljon vanhempien kaltainen sekä samoista asioista kiinnostunut.
Siis adoptiosisaresi on oikeasti isäsi ja äitipuolesi lapsi. Ja sinun sisarpuolesi.
Oikeasti joo on, mutta ei biologisesti. Heissä on vaan muuten paljon samankaltaisuuksia.
Ohjelman tunnusmelodian kertosäe on todella kaunis Tero Vesterisen ja hänen tyttärensä Unnan laulamana💞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"J P hän aikoi viedä asian oikeuteen. Kuinka helpommalla olisi testattava päässyt, kun olisi vain antanut näytteen. Pelkäsi selvästi jotain, mutta mitä paljastuvan.
Vaikka olisi ollutkin velipuoli, JP lle olisi riitänyt tieto isästä. Ei se olisi velvoittanut yhtään mihinkään."
Hyvinpä alkaa sukulaisuussuhteet, jos oikeudella uhataan! Tämä kertoo ainakin minulle kaiken tarvittavan eli että näiden dna-testien pyytäjät ja kadonneita sukulaisiaan etsivät ovat liikkeellä pitkälti rahan perässä. Laskeskelevat, että isäukon pitää kaiken järjen mukaan olla jo pian kuollut, joten haluavat päästä sukuun ja perintöihin käsiksi, vaikkeivät ole eläessään olleet tekemisissä suvun kanssa.
Entä jos biologinen vanhempi ei halua tulla löydetyksi? Jos lapsi on vaikka raiskauksen tai syrjähypyn seurausta. Eikö näille adoptiovanhemmat riitä? Itse en ikipäivänä antaisi 
Kaikki JP:n isäehdokkaat olivat jo kuolleet, eli ei ollut rahan perässä.
Miksi mennään kaivelemaan asioita. Jos äiti on lapsesta luopunut, niin hänellä on ollut siihen syynsä. Jos ei äitiä eikä isää ole kiinnostanut "vahinko" silloin aikonaan, niin ei se kiinnosta myöhemminkään.
"Kaikki JP:n isäehdokkaat olivat jo kuolleet, eli ei ollut rahan perässä. "
Ei tuollainen pakkomielteinen käytös mitään normaalia ole...
Voi miten iloiseksi tulin Helin puolesta! Muutenkin todella fiksun ja järkevän oloinen nainen. Toivon hänelle kaikkea hyvää!
En ikinä ymmärrä ihmisiä, jotka eivät halua auttaa isänsä tai äitinsä tietoja antamalla DNA- näytteensä. Minä auttaisin ihmistä. Se on heille tärkeää. Minä osaan asettua näiden etsijöiden asemaan.
En ikinä ymmärrä ihmisiä, jotka eivät halua auttaa isänsä tai äitinsä tietoja antamalla DNA- näytteensä. Minä auttaisin ihmistä. Se on heille tärkeää. Minä osaan asettua näiden etsijöiden asemaan.
Heli on ihan symppis, jp tosi outo. Molemmat tosi androgyynejä. En jaksais tuollaisia yhden illan pano-isiä selvitellä.
Vierailija kirjoitti:
No sinä nyt et varmaan osaakaan asettua kenenkään muun kuin sellaisen asemaan, joka ajattelee samalla tavalla kuin sinä 😂.
Vierailija kirjoitti:
Piruuttani kyselisin ja paljon jos joku kieltäytyisi ja varmasti veisin oikeuteen jos sukulaisen pölvästit kieltäytyisi selvittämistä esim isää. Huoh. Aikuiset, opetelkaa käsittelemään tunteita vaikka teidän vanhemmat ei sitä ole opettanut ja katkaiskaa äitihaava tai mikälie isäkompleksi. Elämä hymyilee sen jälkeen ja apua on aina saatavissa.
Kuulostatkin hyvin pirulliselta ja pölvästiltä ihmiseltä.
"Aikuiset, opetelkaa käsittelemään tunteita vaikka teidän vanhemmat ei sitä ole opettanut ja katkaiskaa äitihaava tai mikälie isäkompleksi. Elämä hymyilee sen jälkeen ja apua on aina saatavissa. "
Ai, noinko sinä siis vastaisit niille dna:n pyytäjillekin.