Kahden vuoden kuluttua raha on digitaalista
The preparation phase of the digital euro project will start on 1 November 2023 and will initially last two years. It will involve finalising the digital euro rulebook and selecting providers that could develop a digital euro platform and infrastructure.19.10.2023
https://www.bundesbank.de/en/tasks/topics/digital-euro-eurosystem-moves…
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyttelen käteistä vielä nimenomaan siksi, ettei siitä, mitä osatan, mistä ostan ja kuinka paljon jää kellekään dataa mietittäväksi, millainen ihminen olen, mitä minulle passaa parhaiten markkinoida ja miten minua voitaisiin parhaiten ohjata ties mihin.
En tiedä mikä ihmeen ongelma se on, että kauppaketjut pystyvät tarjoamaan kohdennettuja tarjouksia tekemieni ostosten perusteella. Sehän on pelkkää plussaa ja helpottaa elämää.
Yksikään ihminen ei sinun ostoksiasi tarkastele, vaan valmiit algoritmit tekevät kaiken työn.
Koska on maailman sivu huomattu, että mitä vähemmän sinusta on tietoa ja dataa missään, sen parempi. Siinä, mitä puolisoni kanssa puuhaan makuuhuoneesa, ei ole mitään laitonta tai väärää, mutta en sitlikään pidä makuuhuoneen ikkunaverhoja auki.
Kannattaa pitää se digitaalinen jalanjälki vaan mahdollisimman pienenä, ettei tule jatkossa yllätyksiä siinä, ettei sitä sinun profiiliasi milloin minkäkin toimijan kannassa käytetäkään pelkästään edullisten porkkanoiden tarjontaan.
Se on puolestaan aivan se ja sama, käsitteleekö dataa algoritmi vai ihminen, avainasia on sen datan OLEMASSAOLO JA OIKEELLISUUS
Monessa asiassahan tätä olemassoloa ei voi ikävä kyllä täysin välttää. Silloin kannattaa muistaa, että jos dataa kerätään, voit itse vaikuttaa siihen, mitä kerätään. Mitenköhän esimerkiksi kauppa profiloi minut, jos esimerkiksi ostaisin etukortilla (joita minulla ei edes ole) vain ja ainoastaan perunoita? Profiili syntyy, muttta kuvaako se minua, on jo aivan toinen juttu.
Palveluissa, jossa henkilöllisyys todetaan, tämä on tietty hiukan vaikeampaa. Esim. Apteekissa minulla on yksi reseptilääke, mutta ostan sitten samassa ostossa aina talouden Buranatkin, vaikken niitä itse juuri käytä. Jos tämä rekistereihin jää ja sitä joskus tullaan ihmettelemään jonkun asian yhteydessä, toteanpa vain, että ne on ostettu ihan vaan siksi, että vaikken niitä käytäkään, sotkeepa ainakin profiilin ja jos se samoin tien osoittautuu tällä tavoin epäluotettavaksi, jää kuulija pohtimaan, mikä muukin tiedoissa on epäluotettavaa ja paljonko profiilista on hyötyä.
Data on nykyajan öljy ja vaikka sen keruun yhteydessä tarjotaankin ehkä joitakin etuja datab luovuttajalle, näin isojen järjestelmien pystyttäminen tapahtuu vain ja ainoastaan siksi, että pystyttäjä näkee siitä olevan vielä isompaa etua itselleen.
En usko, että aina ja joka kohdassa etumme tulevat olemaan yhteneviä.
Tätä kehitystä vastaan meidän on taisteltava henkeen ja vereen. Käteisen tulisi olla se ykkönen ja muut vain apuvälineitä. Älkää ihmiset lähtekö tuolle täyden valvonnan tielle!
En ehkä osaa, mutta miesystäväni saa tänään(kin) pillua. Kävin jo imuroimassa sen huushollin ja jätin pari tuoretta joulutorttua, että saa kahvin kanssa, kun tulee töistä. Sellaista se elämä on meillä suokurpilla kumppaneineen.