Miksi valtaosa rekryistä hoidetaan väärin?
Mulla on lähes 30 vuoden kokemus erilaisista rekryistä. Osumaprosentti on ollut hyvällä tasolla, mutta kirjaimellisesti lähes jokainen rekryprosessi on jättänyt pahan maun suuhun. Yleisimpiä ongelma:
1. Epämääräiset aikataulut: Ilmoituksessa on takaraja hakemuksen jättämiselle, mutta haastattelun jälkeen ei tule heti tietoa jatkosta. Usein saattaa kulua viikkoja ennen seuraavaa yhteydenottoa. Jopa silloin, kun olen tullut valituksi.
2. Tarpeettoman hankala prosessi: Pahimmillaan suorittavaan työhön jota voi tehdä käytännössä kuka tahansa, on useampi haastattelu. Tai esimiestehtävää varten pienessä tiimissä joudut käymään useamman eri testin ja haastattelun. Itse työssä ainoa esimiestyö on työvuorojen piirtäminen ja toimistotarvikkeiden tilaaminen.
3. Hakijoiden huomiotta jättäminen: Päätöstä venytetään tarpeettoman pitkään tai laitetaan muut odottamaan yksittäisen hakijan aikatauluja. Ei huomioida sitä, että paras rekry on nopea rekry. Oli valinta mikä tahansa, mitä nopeammin tieto tulee hakijoille, sitä parempi työnantajakuva muodostuu.
4. Ghostaus ja valehtelu: Työnantajat eivät vaivaudu vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiin tai suoraan valehtelevat. Kiireen ymmärtää, mutta valitettavan usein yritykset eivät reagoi mitenkään.
Kuitenkin kun esim linkediniä seuraa, tuntuu tämä rekryasia olevan monissa firmoissa todella isosti esillä. Miten ihmeessä tätä ei saada toimimaan?