Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiva kun kävitte kylässä... argh!!!

Vierailija
03.09.2008 |

Huh huh mikä päivä. Tuttavaperhe kävi pitkästä aikaa kylässä.

Heillä on kaksi poikaa, 3 ja 5 vuotiaat ja muutaman kuukauden ikäinen tyttö.

He eivät kunnolla edes sisälle kerenneet kun nämä lapset jo saivat eteisen sotkettua, kumpparit lensivät pitkin seiniä ja pillimehu ruiskutettiin koiran ruokakuppiin joka vielä kaadettiin.

Olin jo aivan kauhuissani, ne pojat oli todella villillä päällä. Aloin laittelemaan kahvia ja syötävää pöytään kun nämä meni jo jääkääpille ja ottivat lautaselta pasteijat. Sanoin että saavat odottaa että saan katettua pöydän ja laitoin pasteijat lautaselle odottamaan. Tällä välin pojat menivät koiran kimppun ja antoivat läpsyjä kuonoon. Koira rupesi vinkumaan peloissaan joten katsoin parhaaksi laittaa koiran ulos siksi aikaa.

Sain kahvin katettua ja itse en pöytäänkään kerennyt kun puolet pöydän antimista oli jo näiden poikien lautasilla, ja osa pöydällä. Ei siinä mitä mutta halusivat sohvalle syömään niitä. Kerroin että meillä ei saa syödä olkkarissa mutta mitä sitten tapahtui!?! Äiti otti kahvinsa ja meni sohvalle je pojat perässä. Olin äivän ällikällä lyöty. Siinä ne sitten porsasteli.

Meidän vauva makoili olkkarin lattialla kaikessa rauhassa. Yhdenäkin toinen pojista meni hyppimään sen päälle hajareisin. Juma että säikähdin, korotin ääntä jo huomattavasti. Sain porukan keittiön puolelle ja laitoin turvaportin kiinni. Vauva jäi isän ja isäntä vieraan kanssa olkkariin. Eipä mennyt aikaakaan kun pojat oli sen portin kimpussa. Eipä siinä paljon tarvittu kun saivat kalliin portin vääntymään piloille. Aloin olla jo ihan hermoraunio ja sanoinkin että nyt meidän vauva menee päikkäreille, kämppä saa hiljetä nyt.

Sen verran tajusivat että lähtöä alkoivat tekemään. Sitä ennen kerkesivät potkia keittiön vitriinin lasioven särölle. Siis potkimalla! En yleensä polta mutta silloin repes. Menin edeltä ulos tupakalle ja nämä saapuu sitten perästä. Ihan pokilla meidän auton viereen ja alkoivat potkimaan sitä. Silloin kävin jo ottamassa hartioista kiinni ja ohjasin pojat kauemmaksi. Seuraavan kerran kun näin pojat ne oli meidän auton katolla. Siinä vaiheessa mies jo hermostui sen verran että riuhtaisi pojat siltä alas. Menin sisälle, sanomatta sanaakaan, kenellekkään...

Siis voi luoja, vanhemmat ei koko aikana edes huomannut mitään. Rikkoutunut lasikin kuitattiin vain kommentilla että eipä meillä kestäis tuollaiset, siinä teille esimakua tulevasta!

Mulla ei riitä edes sanat kertomaan miten pöllämystynyt olen koko tilanteesta. Varsinkin vanhempien käytöksestä joka oli ei yhtään mitään, ihan kuin eivät olisi edes huomanneet.

Nyt kun sain siivoiltua kämpän entiselleen niin huomasinpa muutakin kivaa. Vauvan sänkyyn oli viety suklaakeksi, kaikki lelut levitelty ja jopa pojan haalari joka roikkui naulakossa oli suklaassa. Makuuhuoneesta oli auottu kaappeja ja työtuoli aivan töhnässä. Sohva aivan järkkyttävässä siivossa samoin keittön lattia ja tuolta eteisestä sai pestä seinätkin. Vessapaperirulla oli pöntössä.

Olikohan tämä vain unta, ei kai oikeasti kukaan anna lasten käyttäytyä noin, edes kotonaan???

Melkein itkettää... miten voin koskaan ikinä kutsua/vastaanottaa heitä kylään?

Miten sinne uskaltaa mennä?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä vanhemmat siis. Eivät ilmeisesti ole opettaneet lainkaan käytöstapoja. Sitten vieraat joutuvat komentamaan lapsia. En kutsuisi tuollaisia kylään toiste, enkä varmaan haluaisi heilläkään vierailla kuin ehkä mielenkiinnosta nähdäkseni mikä onkaan siellä kotona meno... En voi kuin kuvitella.

Vierailija
22/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi saada kaikkien yksilapsisten perheiden tietoisuuteen. Osittain siksi että tämä on yksi todista miten paljon kaksi pientä lähes samanikäistä poikaa/lasta saa tuhoa aikaiseksi.

Yksilapsisen perheen äiti ei tiedä kasvattamisesta mitään (vähän pahasti sanottu, tiedän), meillä on kaksi pientä lasta pienellä ikäerolla ja siinä pitää todellakin olla silmät selässä ja pitää tiukkaa puhuttelua niin että suu kuivuu, jottei kaikki paikat olisi säpäleinä.

Minä itse olen esteetikko pahimmasta päästä ja yritän pitää kodin sekä siistinä, että muutenkin järjestyksessä, joten meidän lapset ovat saaneet sen verran kurinpalautusta, ettei moista todellakaan tapahdu meidän lapsien toimesta...... mutta.....mutta... uskokaa että se on ollut kovan työn takana.

Tämän tapauksen vanhemmat ovat huolettomia, eivätkäilmeisesti kasvata lapsiaan arvostamaan ympäristöään eivätkä muiden ihmisten työllä ansaitsemaa hyvinvointia. Tiedän kuitenkin kokemuksesta, että kahden pienen samanikäisen lapsen kasvattaminen voi pahimmassa tapauksessa (siis jos lapset ovat yhtä vilkkaita ja ehtiväisiä, kuin omat lapsemme) todella kova homma.

Uskon että ilman hirveitä saarnoja ja "rautaista otetta" meidän lapset saisivat saman tuohon aikaiseksi. ..... ... ... .. On tässä hermoja koiteltu, mutta ollaan jo voiton puolella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kaksi vilkasta lasta pienellä ikäerolla. Ei todellakaan ole vaatinut valtavasti, että eivät käyttäydy noin kuin kuvattiin. Ei todellakaan.

10

Vierailija
24/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä katkeaisi välit tuohon paikkaan, koska toisten kotona pitää _edes yrittää_ käyttäytyä niinkuin sivistyneillä ihmisillä on tapana. Ja jos nyt kuitenkin villi lapsi vahingossa jotakin rikkoo tai tahallaan sotkee, niin vanhempien pitää _todellakin huomata se_ ja tarjota korvausta! Ja pahoitella, aidosti, haloo! Siis mitä tajuttomia moukkia.

Seura tekee jossakin määrin kaltaisekseen, joten toteaisin, että en halua moisia tyyppejä elämääni, en kotiini, enkä myöskään menisi kylään heille. Jos tavat ovat noin ala-arvoisen huonot, niin ei ole varmaan muutenkaan paljoa yhteistä.

Vierailija
25/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä katkeaisi välit tuohon paikkaan, koska toisten kotona pitää _edes yrittää_ käyttäytyä niinkuin sivistyneillä ihmisillä on tapana. Ja jos nyt kuitenkin villi lapsi vahingossa jotakin rikkoo tai tahallaan sotkee, niin vanhempien pitää _todellakin huomata se_ ja tarjota korvausta! Ja pahoitella, aidosti, haloo! Siis mitä tajuttomia moukkia.

Seura tekee jossakin määrin kaltaisekseen, joten toteaisin, että en halua moisia tyyppejä elämääni, en kotiini, enkä myöskään menisi kylään heille. Jos tavat ovat noin ala-arvoisen huonot, niin ei ole varmaan muutenkaan paljoa yhteistä.

Vierailija
26/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on silti erittäin pitkä matka tuohon ap:n kuvaukseen.

10

Vierailija
27/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa onnellisia, sillä meillä on ollut viime vuodet juuri tuollaista, joskin se on pistettu kuriin, vaikkakin kovalla työllä. Kuten sanottu nyt jo helpottaa, kun lapset ovat hieman kasvaneet ja iso osa helpotuksesta on meidän vanhempien kovan työn tuloksena. Meidän lapsilla vaan on niin järjettömästi ylimääräistä energiaa........... ja ne ehtii ihan joka paikkaan.

Pikantti lisäsävy on vielä se, että molemmat on aivan koko ajan äänessä. Kysymyksiä ja vaatimuksia satelee enemmän kuin korvat ehtii vastaan ottamaan. On se tietty kiva, kun lapset ovat tiedonjanoisia, mutta huh huh raja s on silläkin. Kyllä korvat kaipaa joskus lepoa.

meillä on kaksi vilkasta lasta pienellä ikäerolla. Ei todellakaan ole vaatinut valtavasti, että eivät käyttäydy noin kuin kuvattiin. Ei todellakaan.

10

15

Vierailija
28/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmp. Neljän pienen lapsen äitinä olen kauhuissani kyläpaikoista, joissa on antiikkihuonekaluja ja niin hienoa, että harmittaa hajoaminen. Itse asiassa emme käy kylässä missään koko porukalla. (Tai siis joo, sukulaisissa, mutta sukujulissa onkin aina isompia serkkuja, mummoja, tätejä yms. Silti on kultakalat liikaruokittu jne) Otamme vain osan lapsista/olemme pihalla/joku on päiväunilla. Tämä lähinnä siksi, että vahtiminen olisi edes vähän helpompaa.

Lapset oppivat ja osaavat kyllä olla ihmisiksi, kun sitä harjoitellaan. Asioista sovitaan etukäteen, lapsi saa olla va in silmän alla tai paikassa, jossa ei mitään hajoavaa. Vilkkaat on sitten asia erikseen.

Vierailija
29/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeistään teineinä diagnosoitu käytöshäiriö ja ehkäpä pari muutakin miel.terveyshäiriötä kylkiäisinä.

Vierailija
30/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3v ja toinen hilkulla tulossa...... Poikia........ Täytyypä vielä lisätä että tässä yhdessäkin on tooodella komentamista. Silti en missään mielikuvitukseni sopukoissa voisi uskoa että kaksikkomme joskus käyttäytyisi noin. Jos on oireita niin sitten ei vierailla. Lisäisin vielä että särkyneestä lasista pokkana lasku perään!

Vierailija
31/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mäkin oon yrittänyt ajatella, että tää on normaalia. Kuten sanottu, pärjätty on, mutta kyllä se sellasta hullunmyllyä välillä on ollu ja järjestystä on pidettävä aikas jämäkästi....

Ap:n tapauksesta näkee miten käy, jos ei pidä sitä järjestystä. Luulen että meidän lapset olisivat samanlaisia jos ei oltais työtä tehty. Itse kun olen niin pirun "järjestyksen ihminen"

18

Vierailija
32/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin vierailijaperhe on siskoni (ei siis voi katkaista välejä) ja poikia ei ole kuin yksi.

Kun itsellä on kaksi pientä lasta ja vauva, niin ei todellakaan pysty vierailevaa täystuhoa valvoa koko aikaa. Siskon mielestä poika on "vilkas" ja isänsä ei välitä.

Uskomattoman tuhon ja siivon saa yksi 3-vuotias jo tunnin aikana! Hävityksen lisäksi omat lapsemme pelkäävät serkkuaan kuin ruttoa ja heidän rauhoitteluun ja suojelun menee myös paljon aikaa.

Ap:n tarinasta pomppasi silmille tuo "esimakua"-kohta. Niin meillekin aina nauretaan, kun valitamme tuholaisen teoista (pilannut on mm. parketin olohuoneesta ja seinät + ovet eteisestä). Koska vauvamme on poika, saamme vain siis odottaa hänen tulevia temppujaan. Huolimatta siitä, että olen sanonut ettei meidän lapsista kukaan koskaan tule käyttäytymään noin huonosti.

Vierailija
33/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis olen vain tämän yhden vauvan äiti, ei ole siis kokemusta useammasta. Itse "luulin" haluavan vielä tähän päivään asti usemman lapsen pienehköllä ikäerolla koska ikää alkaa olla mulla jo.

Enpä tiedä enää...

No tunnen montakin perhettä missä jopa 5 lasta mutta edes ne yhteensä ei ole noin villejä.

Siis mulla ei vain järki riitä siihen että huomaat että lapsesi potkii toisen autoa etkä vain reagoi siihen! Siis täh?

Tai hajoittaa lasioven? Mistä hemmetistä me saadaan tuohon uusi lasi saatikka miten sen tuohon saa? Saako jostain hiekkapuhallettua lasia mittojen mukaan?

Edelleen hämillään ja puhti pois...

ap.

Vierailija
34/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä pystyisi mitenkää uskomaan että meidän lapsetkaan pystyisivät moisiin "urotekoihin", joista ap kertoi.

Lapset kun ovat syntyjään sen varran ajattelemattomia, että jos niitä ai kasvata, niin ylienergisistä voi tulla mitä vaan. Toivon ja uskon, että voin hyvällä omalla tunnolla sanoa että maidän lapset on hyvin kasvatettu, ainakin yritys on ollut kova.

Syntymälahjana lapsemme ovat ehkä kuitenkin saaneet jonkinlaisen omantunnon, eli eivät pahuuttaan mitään riko. Siinä voi olla ero noihin tuttavanne lapsiin (en nyt kuitenkaan väitä, että olisivat ilma omaatuntoa). Meidän lapset vaan on ollut kovia menemään, ja siinä sivussa sattuu ja tapahtuu. Onneksi on rauhoittumaan päin, kun koulu tuntuu imevän energiaa molemmasta.

23

Vierailija
35/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempien tehtävä on kieltää lapsia. Juma että sapettaa sun puolesta tollaset vanhemmat, tekevät karhunpalveluksen lapsilleen, kun eivät osaa kieltää mistään.

Vierailija
36/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasiliikkeet tekee vaikka mitä ja minkämuotoista lasista. Mutta tosiaan laita lasku vanhemmille ja ystävällissävytteinen saate mukaan...

Kiitos vierailustanne, oli kiva tavata.

Jouduimme hankkimaan vitriiniin uuden lasin poikienne rikkipotkiman tilalle, tässä kuitti, jonka voinette toimittaa vakuutusyhtiöönne. Tilinumeromme on xxxx.

Samaan kasaan sitten muutkin vahingot.

Kyllä siperia opettaa kasvattamaan lapsiaan, kun riittävän monta kertaa joutuu vahingot maksamaan.

Vierailija
37/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita paperille kaikki tuhot ja niiden perään hinnat, mitä korjaaminen/siivoaminen maksaa. Välinne katkeavat, mutta se ei haittaa. Oppavatpahan.

Vierailija
38/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on saman ikäiset lapset, kuin ap:n luona kyläilleessä perheessä. He EIVÄT IKINÄ KÄYTTÄYTYISI NOIN! Meillä on liuta ystävä- ja tuttavaperheitä enkä IKINÄ ole kokenut / nähnyt ap:n kuvailemaa tilannetta.

Nyt on tehtävä niin, että AP ottaa tähän perheeseen yhteyttä ja puhuu rauhallisesti puhelimessa. Kertoo mitä kaikkea on mennyt rikki ja miten ikävää se on. Perhe saa pyytää anteeksi ja korvata rikkoontuneet esineet.

Meillä ei mikään lasiovi tms. mene rikki. Lapset EIVÄT käyttäydy meillä noin. Heidät laitetaan järjestykseen. Pihalla toki saavat riehua mielin määrin. Tuon ikäiset kyllä saa kuriin, jos ihan normaalisti kehittyneitä ovat. Tuon ikäiset jo ymmärtävät, että esineitä pitää käsitellä varoen jne.

Vierailija
39/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos edes yrittäisivät käyttäytyä noin kuin ap kertoi, me oltais lähdetty ajat sitten pois kylästä. Kun on monta lasta, joutuu välillä toteamaan, ettei kaikkea näe ja ehdi väliin, mutta jos vanhemmat ei edes puutu millään tavalla. Haloo!

Vierailija
40/69 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanasi on ollut ilmeisen avuton äiti, joka on tehnyt lapsistaan "pikkutyranneja".

Minulla on neljä biologista lasta ja kolme sijoitettua. Biologisista lapsistamme yksi poika on ollut erityisen vilkas ja sijoitetuista kaikki, mutta satunnaisia kotona sattuneita tuhotöitä lukuunottamatta he eivät ole saaneet rellestää, vaan rajat on pidetty, jäähynurkkaa käytetty ja mukaan reissuille on päässyt vasta kun on osannut käyttäytyä siedettävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä