Asiantuntija kertoo ettei Suomen talouden näkymät ole synkät. Saitko sinä palkankorotukset?
Perusteluna oli se että ihmiset ovat jo saaneet palkankorokset ja näin ostovoima säilyy vaikka leikkauksia tehdään.
Joten puhuuko hän pelkkää paskaa vai saiko monet palkankorotukse?
Kommentit (31)
En saanut palkankorotusta. Työstäni osa on pakko tehdä lähityönä. Ilmoitin ettei minulla ole varaa tammikuussa tulla paikanpäällä kun HSL-lipun hinta nousee. Odottelen innolla mitä keksivät ratkaisuksi, palkallani nostaminen se tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
En saanut palkankorotusta. Työstäni osa on pakko tehdä lähityönä. Ilmoitin ettei minulla ole varaa tammikuussa tulla paikanpäällä kun HSL-lipun hinta nousee. Odottelen innolla mitä keksivät ratkaisuksi, palkallani nostaminen se tuskin on.
Saat kirjallisen varoituksen. Mikäli et siltikään tule niin irtisanovat ja pääset työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat kirjallisen varoituksen. Mikäli et siltikään tule niin irtisanovat ja pääset työttömäksi.
Siinä enemmän menettää työnantajani.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalan tilanteen pystyi ennustamaan jo 3 vuotta sitten, asiasta varoiteltiin jo Sannan hallituksen aikana.
Ja kyllä, iso osa on saanut palkankorotuksen ja heti perään tulee veroprosentin pieneneminen, joten kyllä käteen ja kulutukseen jää enemmän kuin ennen.
Rakennusala on mitä on. Kun on buumi päällä niin painetaan laput silmillä menemään ja heti kun vähä suhdanteet kääntyy niin ollaan paskat housuissa ja huudetaan hallitusta apuun. Oikeasti tuo rakennusfirmojen kaatuminen vain tervehdyttää alaa ja siksi siitä ei sinänsä tarvitse olla huolissaan. Valitettavasti nuo heijastevaikutukset kuten työttömyys ja kesken jääneet projekit ovat aika ikäviä.
Vierailija kirjoitti:
Paniikkipuheet tulevat siitä, että täällä on ihan aidosti ihmisiä, joiden suurin huoli on tukien taso. Mikseivät huuda itselleen töitä? Ymmärrän, ettei kaikki saa niitä, mutta miksi huoli ei ole työpaikkojen puutteesta vaan siitä, että eivät saisi tukia yhtä paljon ja helposti kuin nyt. Sinänsä ihminen saa oleilla, jos haluaa ja valita sen elämäntavakseen. Ei vaan pidä maksattaa sitä vierailla. Esimerkiksi perheenjäsenet voivat hyvin elättää kellokasta.
Höpö höpö. Jokainen vähänkin älliä omaava ihminen tietää, ettei töihin vain kävellä, jos nykyinen lähtee alta. Jos on 100-300 K€ lainaa rasitteena, joutuu miettimään toimeentuloa vähän pidemmällä perspektiivillä kuin seuraavat tukiaiset. Jotka eivät mieti, ovat siellä fattan luukulla kerjäämässä.
Riippumatta siitä tuliko palkankorotuksia, Suomen talouden näkymät ovat synkät.
En tajua miten joku, on sitten asiantuntija tai tavallinen tallaaja, voi olla sitä mieltä että näkymät ei olisi synkät?!?!?
Väki vanhenee ja sen johdosta eläkemenot ja muut sosiaalipuolen menot kasvaa reilusti. Teollisuus pakenee Suomesta, kuten on on vuosia tehnyt. Osin tähän on syynä lakkoilu, jota on tulossa lisää. Se vaikuttaa Suomen meineeseen toimitusvarmana maana ja jokainen lakko maksaa yrityksille rahaa ja asiakkaita. Suomi on syrjäinen maa (kaukana päämarkkina-alueista), naapurissa on arvaamaton Venäjä jonka kanssa ei kauppaa tehdä ehkä vuosikymmeniin ja ilmasto on sangen epämiellyttävä. Emme siis ole senkään puolesta houkutteleva maa. Ainoa seikka mikä täällä houkuttaa yrityksiä (lähinnä jotain palvelinsaleja) on se, että täällä on kylmä, joten laitteiden jäähdytys on edullisempaa.
Suomen verotus, työvoimakulut ja irtisanomisen vaikeus/kalleus ei houkuttele. Ja jos jotain asiaa yritetään muuttaa edes hitusen järkevämmäksi, SAK ajaa soppatykit torille ja järjestää yleislakon.
Olisi siis kiva kuulla jonkun perustelut sille, miksi olen väärässä. Siis sellaiset järkevät ja realistiset, eikä mitään ideoligista utopistista haihattelua.
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan on ikävä tilanne! Ja talouskin on melkoisen tiukalla, jos se lipun hinnankorotukseen kaatuu. Lopputulema lienee potkut ja työttömyys. No, ei hätää, työttömänä ei ole työmatkakuluja ja junalipuistakin taitaa saada alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä enemmän menettää työnantajani.
Näinkö meinaat. Jotenkin en usko. Että jos sinulla lipun hinta kaataa talouden niin et voi olla kovin tärkeissä hommissa, joita ei moni muukin pystyisi hoitamaan. Eli kortistoon vaan ja joustavampi työntekijä tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan on ikävä tilanne! Ja talouskin on melkoisen tiukalla, jos se lipun hinnankorotukseen kaatuu. Lopputulema lienee potkut ja työttömyys. No, ei hätää, työttömänä ei ole työmatkakuluja ja junalipuistakin taitaa saada alennusta.
Työnantajan velvollisuus korvata työmatkasta aiheutuvat kustannukset ja suorittaa päivärahaa perustuu yleensä työehtosopimusten määräyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe tilannetta omalta kannaltani ikäväksi. Voitte varmasti päätellä mikä tämän työn arvo minulle on. Minulla taas on tietoa jota kenelläkään muulla ei tässä yhtiössä ole. Sitä en annan muille kuin rahallista korvausta vastaan.
En ole itse työelämässä (olen opiskelija), mutta mies on saanut kahtena vuotena 5% palkankorotuksen. Inflaatio on toki ollut enemmän, mutta onhan tuo 5% sentään tyhjää parempi. Bonukset riippuvat osakekurssista ja niiden kanssa tuntuu menevän vuoristorataa.