Voi ei... joku ekaluokkalainen oli ostanut tokaluokkalaiselle tytölleni kaupasta
karkkia ja Little Petsin :(((
En tiedä, eikä tyttönikään tiedä tästä tytöstä muuta kuin että on ekalla luokalla. Etunimeäkään ei muista tarkalleen. Ei muista millä ekaluokista on (luokkia A-D).
Tyttö oli ilman lupaa mennyt koulun jälkeen lapsiporukan kanssa kauppaan. Mukana oli omia kavereita ja sitten näitä ekaluokkalaisia muutama. Tämä ekaluokkalainen oli kysynyt muilta että tahtooko nämä jotain, hän kyllä maksaa. Oma tyttöni oli sitten sanonut että voisi ottaa Petsin ja nameja... :(
Voi ei! Nyt on nameja (ne jotka jäljellä) ja uusi petsi täällä meillä. Mitä ihmettä teen! En tiedä eikä tyttöni tiedä mitä rahoja ne oli jolla ekaluokkalainen maksoi ostokset. Tytön viikkorahoja tai säästöpossun sisältö vai ruokakauppaan tarkoitettuja? En tiedä... Hämmästelen kyllä miten ekaluokkalaisella koulussa rahaa, mutta...
Miten nyt toimia? Opettajaanko yhteys?
Kommentit (38)
Ja kavereita on ollut. Mutta silti pidin tuota kavereiden ostamisena sillä tarkemmin seurattuani kavereissa oli sellaisia jotka viihtyivät tytön kanssa niin kauan kun hällä oli jotain herkkua tai kun uskoivat saavansa jotain kivaa mutta muuten eivät. Kun kielsin enää antamasta kaikkea omaansa kavereille hävisi yli puolet kavereista. Onneksi muutama hyvä vielä jäi.
21
koulun jälkeisellä ajalla tapahtuviin tilanteisiin! ne eivät kuulu millään lailla opettajan vastuulle! kirjoitan näin, koska keskustelussa ehdotettiin opettajalle/kouluun soittamista. älyhoi ja järki käteen!opettajilla on ihan tarpeeks hommia jo pelkkänä kouluaikana tapahtuvien juttujenkin selvittelyssä!!!
Hienoa kun haluat selvittää jutun ja olet valmis näkemään vaivaa sen eteen. Tästä hyötyvät kaikki. Niin oma lapsesi kun tuo toinenkin.
Joko ollaan syömättä tai sitten tarjotaan muillekin. Juuri eilen kertoi ostaneensa myös kaverilleen. Itse tietenkin säätelen sitä miten paljon hänellä on rahaa mukanaan, joten ihan älyttömyyksiin ei pääse karkaamaan.
Mun mielestäni on aika naurettavaa mikäli ap palauttaa loput karkit ja Petsin. Palauttaisi ennemmin rahat.
Hyvä et asia selvisi. On mustakin hyvä et tilanteen selvittää, että toisen tytönkin vanhemat tulevat tietoiseksi siitä että on ostanut - elleivät tienneet. Onhan se ok, jos vanhemmat antaa kuvan ostella kavereille tavaroita/karkkeja yms, mut lapset saattaa tehdä sitä ominkin päin ihan hyvän tahdon eleenä. Ja jos tilanne ei ole ennestään tuttu tai asiasta ei ole puhuttu niin miksipä saaja osaisi kieltäytyä. Eihän hän välttämättä ymmärrä siinä mitään väärää/outoa.
Meil tyttö on tokal, olivat vasta olleet läheisellä leikkikentäl leikkimässä, jossa oli ollut kaverin kavereita - naapureita, 5-luokkalaisia poikia. Tyttö tuli kotiin ison karkkipussin kanssa. Selvittelin sitä ja selvisi että yksi pojista oli antanut rahaa, jotta tyttönikin oli voinut ostaa karkkia. Keskustelun aikana tyttö kuitenkin myönsi, että poika lainasi hänelle rahan ja sovimme, että tyttö maksaa omasta kukkarosta takaisin ja sovimme ettei enää lainata ja mennä kauppaan ilman lupaa.
*Katjusha
Voihan sitä keskustella ostajan vanhempien kanssa ja katsoa mikä kanta niillä on asiaan...
Mun tytön kaveri antoi tytölleni rahaa, ilmeisesti siksi että tyttöni leikkisi uudestaan hänen kanssaan. Tämä tapahtui kun tytöt olivat ensimmäisellä luokalla.
Ja mun tyttö otti rahat vastaan, ei pitänyt sitä mitenkään vääränä ja kertoi heti kotona minulle.
Käytiin sitten palauttamassa rahat, ja selitin omalle tytölleni, ettei hän saa ottaa kavereilta rahaa eikä tavaraa vaikka kaverit tyrkyttäisivät. Poikkeuksina synttärijuhlat tms.
Nykyään tytöt viihtyvät yhdessä ilman "lahjuksia" :)
että opettajat ja vanhemmat pitäisi tähän sotkea
äiti uskoi mitä puhuin... niinpä sitten kuitenkin menin kerran casratamaan kaupasta karkkia. Kassatäti sai mut kiinni ja valehtelin sujuvasti että isot pojat sanoivat että tänään saa hakea kaupasta karkki ilmaiseksi. Kaikki aikuiset uskoivat - myös äitini - ja epäselväksi jäi vain se, ketä nämä isot pojat oikein oli. Minä kun en tietenkään muistanut edes etunimiä...
Joten jospa kuitenkin sun erinomaisen kiltti tyttösi valehtelee, ap.
joka on sattunut kouluajan ulkopuolella? Vai eikö oma kantti ja kasvatustaidot riitä omien lasten asioiden hoitamiseen???
että opettaja on tietoinen tällaisesta kuviosta. Ja näin ollen opettajat voivat seurata tilannetta koulussa - jos mukana on kiristystä, lahjontaa tms niin tuo on tuskin ainutkertainen tilanne.
Opettajan on hyvä tietää jos joku yrittää ostaa kavereita tavaroilla, kiristää pienempää ostamaan tai jos oppilaat ylipäänsä pelaavat valtapeliä rahan kanssa. Tämä kaikki kun vaikuttaa myös arkeen siellä koulussa. Ja näitä tilanteita voidaan estää ja ohjata lapsia oikeaan suuntaan - mutta ope pystyy tähän vain jos on tietoinen kuviosta!
t. ope
eikä opelle kertominen tarkoita sitä, että ope selvittäisi tilanteen vanhempien syljeskellessä kattoon. Vanhemmat kun eivät pysty vahtimaan tilannetta koulupäivän aikana ja lapset tietävät tämän varsin hyvin.
t. ope joka todella haluaisi tietää jos oppilailla olisi kuvatun kaltaista meneillään
Tuon ikäiset lapset eivät välttämättä ymmärrä, että ei ole hyvä ottaa vastaan kalliita leluja, joita kaveri haluaa ostaa ja antaa. Ap:n tyttökin oli ollut ilmeisesti ihan innoissaan saamastaan lahjasta. Ap:n tyttö ei siis ole todellakaan mitenkään outo, niinkuin joku jo kirjoitti tässä ketjussa. Ja tällaisestahan lapset sitten oppivat, kun heille selitetään, että lelut maksavat ja että niihin menee paljon rahaa, joka ehkä on tarkoitettu ihan johonkin muuhun. Eivät sitten tee samaa toista kertaa.
ottamaan opettajaan yhteyttä.
vaikka en ole sellainen.
Oma mielipiteeni on, että jos vanhemmat eivät itse osaa selvittää lastensa toilailuja vapaa-ajalla, niin ei hyvin mene tällaisissa perheissä.
että itse ehkä juttelisin tytön vanhempien kanssa, ja sitten voisihan tuon sanoa opelle sen takia, että tällaisesta voitaisiin jutella myös luokassa ja miettiä onko tällainen järkevää.
Koulussa opitaan paljon muutakin kuin kirjoittamaan ja lukemaan.
ostelee kavereille kivoja juttuja ja karkkeja. On tokaluokalla. Tykkää kovasti antaa toisille ihmisille lahjoja.
Antoi mm minulle oman mieleisen tavaran kun täytin vuotta. En tietenkää suostunut sitä ottamaan.:) Mutta on hyvin antelias ja miellellään antelee omia juttuja. Toisen ei edes tarvitse pyytää.
Olen koittanut nyt toppuutella tyttöä ja sanoa ettei kannata kaikkia viikko rahoja tuhlata siihen että kaverit saavat jotain.
Olen myös ajatellut että koittaako tyttö tällä tavalla "ostaa kavereita" itselle. Toisaalta on hyväsydäminen ja kavereita on muutenkin aina ollut.