Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenelläkään raskausmyrkytys äitynyt rajuksi suht aikaisin?

05.01.2007 |

Kauanko seurattiin ja käynnistettiinkö?

Itselläni menossa rv31+4 ja verenpaineet ovat olleet alusta asti aavistuksen koholla. Nyt kuitenkin joulusta alkaen on alkanut tapahtua kunnon nousua verenpaineessa + mukaan on tullut todella paha turvotus.

Tänään äitiyspoliklinikalla oli vauvan toinen kasvuarvio-ultra ja verenpaine oli siellä huimat 154/116! Proteiinia oli virtsassa plussan verran. Makuulla paineet putosivat heti 138/77.

Kotona paineet ovat olleet viimeiset viikot 144/96- 164/96 joita on neuvolassa seurattu.

Nyt sain käskyn käydä ensiviikolla neuvolassa kahteen kertaan antamassa pissanäyte ja mittauttamassa verenpaine. Kahden viikon päästä sitten uudestaan polille, jos ei tule muita oireita ennen sitä, esim päänsärkyä.

Mitenkäs muilla, oletteko joutuneet jäämään lepäämään osastolle kauaksikin aikaa tai kuinka nopeasti on esim käynnistetty? Koska olette päässeet kotiin vauvan kanssa ja onko vauvalla ollut jotain ongelmia myrkytysen takia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi rask. myrkytys niin päin, että viikolla 36+1 oli ekan kerran pissa plussalla. Aluksi mulla oli tosi hyvät verenpaineet 122/68 ja sitä luokkaa. Viikolla 38 rupesivat verenpaineet nousemaan. Korkeimillaan ne oli aivan loppu raskaudesta; 146/96. Turvotus oli myös valtavaa. Joskus mulla oli painokin saattanut nousta 5kg viikossa..

Minua koitettiin jäämään osastolle lepäilemään, mutta pääsin vielä kotiin, kun sovittiin, että käyn neuvolassa viikottain. Jossain vaiheessa saatoin käydä kolmekin kertaa viikossa tarkistuttamassa että vauvalla on kaikki hyvin.

Lepo auttaa verenpaineisiin. Niinkuin itsekkin sanoit, niin sinulla on paineet lepäilessä vähän laskeneet. Jos alapaine on korkealla, (sadan yli) niin se rupeaa jo olemaan hieman huolestuttavaa, sekä ylävatsakivut ja näköhäiriöt. Onko semmoisia ollut?

Harvemmin ne käynnistelevät synnytystä raskausmyrkytyksen tähden, ennemmin käsketään lepäämään joko osastolle tai kotiin.

Meidän vauvalla oli ja on edelleen kaikki kunnossa, vaikka minulla myrkytys olikin. Pisteitä hän sai 9/10/10.

Minua pyydettiin enemmän keskittymään lepäämiseen, ettei paineet päässyt nousemaan korkealle ja näköhäiriöihin sekä ylävatsa kipuihin. Päätä mulla särki yli kuukauden yhtäjaksoisesti, joten siihen jo meilkein turtu, eikä sitä enää huomannut sen kaiken muun ohella.

Toivottavasti sinulla menee loppuraskaus hyvin! Ei sen myrkytyksenkään pitäisi päästä kovin pahaksi jos vaan muistat levätä!!! Ei siivoomista, ei lenkkejä, ei pihä töitä, ei oikeestaan mitään mikä pikkaisenkaan rasittaa!!

Toivottavasti mun sepistyksestä on ees jotain apua sinulle!

AatuLiina ja tyttö 4.5kk

Vierailija
2/6 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli neuvolassa rv 29 kaikki ok, verenpaine ihan vähän tavallista korkeampi. Sitten 32+4 neuvolakäynnillä verenpaine tosi korkea lähtötilanteeseen nähden (n.160/110) ja pissa 4:llä plussalla. Terkkari kyseli oireita ja olihan mulla ollut vaikka mitä jos vaan olisin ymmärtänyt tulkita, kovia päänsärkyjä joihin ei Panadol auttanut vaan menivät itsekseen ohi kun menivät, turvotusta, lieviä näköhäiriöitä, pissa oli tosi vähäistä ja viime päivinä jo lähes ruskeaa (öisin sitten tuli enemmän kun turvotukset vähän laski). Ylävatsakipua minulla ei ollut. Sain lähetteen äitiyspolille ja sieltä suoraan osastolle (kuten terkkari sanoi tapahtuvan). Sairaalassa mitattiin jatkuvasti verenpainetta ja virtsa kerättiin valkuaisen mittaamista varten. Seuraavana aamupäivänä oksensin, ja äkkiä lääkäri paikalle ja reiteeni kortisonipiikki vauvan keuhkojen kehittymiseksi ja minulle tippa josta sain kouristuksen estolääkkeitä ja tablettina samoja. Vuorokausivirtsassa protiinin määrä oli suuri. Olo parani päivän mittaan kunnes taas illalla vointini huononi ja lääkäri kävi kertomassa että kahden tunnin kuluttua leikataan. Saimme terveen 1,6-kiloisen tytön. Hän vietti 5 viikkoa sairaalassa ennen kotiutumista. Maito meni aluksi nenä-mahaletkulla ja tyttö oli alkuun keskoskaapissa pysyäkseen lämpimänä. Suurempia ongelmia hänellä ei ollut sairaala-aikana eikä kotona, oppi jopa rinnalle ja täysimetin kiinteiden aloittamiseen saakka. Nyt on jo 1v9kk reipas tyttö. Alipainoinen on ja infektioastma vaivaa mutta en tiedä johtuvatko keskosuudesta. Raskausmyrkytys ei kai ehtinyt vaikuttaa vauvaan, tai olihan hän vähän pienipainoinen viikkoihin nähden syntyessään. Itse toivuin myrkytyksestä nopeasti. Näillä viikoilla ei raskausmyrkytyksen vuoksi ymmärtääkseni käynnistellä, vaan jos lapsi on saatava maailmaan niin tehdään sektio.

Käytkö kertomassa kuulumisia ja toivotaan vielä lisäviikkoja :)

Annfrid

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 26 alkoi kamala turvotus joka jatkui ihan loppuun saakka..sitte rv30 alkoi verenpaineet olla aika korkeet ja neuvolasta määräsivät vuodelepoon. Sain kuitenkin olla kotona..Rv 33 kamala pään särky ja turvotus alko olla ihan sietämätöntä,nestettä kertyi 1,2-3,8kg/viikko!! Rv 35 Neuvolasta äiti polille ja siitä osastolle makaamaan.3vrk lepäilin ja lähettivät kotiin. Rv 37 jouduin taas osatolle kun oli jo niin paha olla...Valkuaista oli virtsassa huimasti ja veren treombosyytit laskivat..Kuitenkin terve tyttö syntyi sektiolla rv38+4.

Vierailija
4/6 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella on kyse myrkytyksestä, ei siis pelkästä vereenpaineen noususta ilman muita myrkytyksen oireita. Aluksi tietenkin lepoa ja tilanteen seuraamista, mutta jos elimistö ei kestä tilannetta, niin paineet nouseet vaikka kuinka lepäisi ja valkuaista tulee pissaan jne.

Jos myrkytyksen oireita tulee aikaisilla viikoilla, niin on aika todennäköistä että synntys joudutaan käynnistämään aikaisemmin. Minulla takana kaksi myrkytystä, ensimmäinen käynnistettiin vasta 39 vkolla, kun toinen jouduttiin käynnistää jo vkolla 36. Toisessa paineet oli 180/120 luokkaa, valkuaista reippaasti. Toisen jälkeen jouduin lisäksi syömään verenpainelääkitystä useamman kuukauden. Kaikki raskaudenaikainen verenpaineen nousu ei ole raskausmyrkytystä ja puhutaan kahdesta ihan eri asiasta.Joku kirjoittaja oli vaan kirjoittanut jotenkin vähättelevään sävyyn, että kyllä se levolla helpottaa, mutta valitettavasti näin ei taida useinkaan olla.

Vierailija
5/6 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vaikka minäkin lepäilin sairaalassa ihan täysin vuodelevossa nousivat arvot silti. valkuaista ei ollut kuin yhdellä plussalla. Makasin sängyssä ja sen verran sain liikkua et vessassa kävin. ruoat tuotiin suoraan sänkyyn. turvotusta oli jo aika paljon.

siihenkään ei kannata tuudittautua et tulee oireita verenpaineen noususta. mulla ei tullut edes pää kipeäksi vaikka nousi sairaalassa alapaine 80->120 parhaimmillaan. hoitajat vaan ihmetteli kun en mitään tuntenut. viikkoja seilloin kun jouduin sairaalaan 37+1 ja vauva tuli maailmaan 37+4 sektiolla. vauva oli kääntynyt edellisenä yönä perätilaan ja siksi sektio. myrkytyksen vuoksi ei voitu antaa perätilaa synnyttää eikä voitu myöskään yrittää kääntää paineiden vuoksi.

Aikanaan mun äiti oli mun takia ensin 5 viikkoa sairaalassa täysin vuodelevossa ennen kuin synnyin sektiolla 37 viikolla. kiloja oli tullut 20kg ja se tuntuu kun on 150 cm pitkä. mulle itelle tuli 17kg joista 10 " jäi" sairaalaan.

Mutta kannattaa kuitenkin lepäillä ja mikä tärkeintä JUO PALJON! koko ajan pidin 2l kannua josta hörpin vettä. tosin olikin viime kesänä järettömät helteet et senkin takia meni vettä.

tuntuu ehkä oudolle et miks pitää juoda kun on turvotusta mut se just siihen auttaakin oikein hyvin.

Vierailija
6/6 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja mun vauva oli 2710g/47cm et ihan hyvän kokoinen eikä ollut kuin vähän sokeritarkkailussa ekan päivän keskolassa. hyvän kuntoinen ja virkeä vauva. mulla olikin alkava raskausmyrkytys.

minä itse olin samalla viikolla (25 vuotta sitten) syntyneenä 2300g/42cm eli kai minuun oli sit sillein vaikuttanut äitin paha raskausmyrkytys. valkuaiset olivat olleet hänellä jopa neljällä plussalla.

Tämä menee ilmeisestikin jollain tavalla suvussa.