Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki ja tilille tallennetut käteiset

Vierailija
18.12.2023 |

Hei. Tuleeko toimeentulotukea hakiessa selvittää mistä tilille tallennetut käteiset ovat peräisin? Tein siis kirppiskauppaa ja sain jonkin verran rahaa, talletin nämä tilille ja maksoin sitten niillä lainaksi ottamani rahat pois läheiselle. Tuleeko minun selventää mistä nämä käteiset on peräisin? Vai riittääkö vain maininta että kirppismyynnit ja näillä maksettu velat takaisin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne katsotaan tuloksi ja vähentävät tttukea.

Vierailija
2/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää ja pyytää kuitit velkojilta. Ehkä ei kela katso tuloksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väliä mistä tuli ja minne meni

Se on tuloa ja otetaan pois toimeentulotuesta 

Vierailija
4/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat ei ole elinkustannus 

Vierailija
5/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne katsotaan tuloksi ja vähentävät tttukea.

Saattavat katsoa myös työtuloksi, jolloin 150 euroa saa pitää. Kannattaa ap selvitykseen merkitä, että myyntitulo tai oma osuus myyntituloista.

Vierailija
6/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirsin ne suoraan henkilölle joka lainasi minulle aiemmin rahaa. Tuo laina näkyy tilillä ja nyt siellä näkyy myös kuinka olen siirtänyt rahan takaisin saatesanoilla "kiitos lainasta"

Vierailija
7/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyntitulot saatetaan katsoa "työtuloksi". Silloin saa pitää 150 euroa.

Vierailija
8/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirsin ne suoraan henkilölle joka lainasi minulle aiemmin rahaa. Tuo laina näkyy tilillä ja nyt siellä näkyy myös kuinka olen siirtänyt rahan takaisin saatesanoilla "kiitos lainasta"

Ne katsoo sen lainan saamisen tuloksi, mutta ei hyväksy lainanmaksua menoksi. Muistahan jatkossa.

Vierailija
9/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä. Mitään ei kannata tehdä kuin maata kotona, kaikki kauppa pimeänä korkeintaan.

Vierailija
10/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on tosi kettumainen näissä. Älä kierrätä mitään rahaa tilin kautta. Esimerkiksi puolisoni sai aikanaan toimeentulotukea (ei asuttu silloin yhdessä) ja osti minulle kengät kaupasta omalta tililtään ja maksoin nämä sitten miehen tilille takaisin. No kela katsoi tämän tuloksi ja vähensi saman määrän toimeentulotuesta. Siis raha vain kiersi siis hänen tilinsä kautta eikä hän hyötynyt tästä mitään. Myöskään Sarastian sekoilun takia Kela ei ota tuloja huomioon vanhempainpäivärahoissa, kun tulot on maksettu myöhässä.

Vierailija
11/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne katsoo sen lainan saamisen tuloksi, mutta ei hyväksy lainanmaksua menoksi. Muistahan jatkossa.

No voi pahus. Toisinsanoen olisi kannattanut vaan pitää ne myyntitulot itsellä käteisellä ja olla vaan hissun kissun :D

Vierailija
12/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyntitulot saatetaan katsoa "työtuloksi". Silloin saa pitää 150 euroa.

Jos ei katsota niin saa pitää 50 euroa  / kk.

Vierailija
13/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veloista noteerataan vain pakolliset ulosottomaksut.

Vierailija
14/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että ei kyllä käy kateeksi ihmisiä jotka pidemmän aikaa joutuvat tällä toimeentulotuella elämään. Jotenkin tämä kannustaa epärehellisyyteenkin mikä on vähän mälsää. Noh, onneksi pian alkaa työt ja tulot säännöllistyy.

Vierailija
15/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai, tyhmästi menit tekemään

Vierailija
16/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tuollaisia katsele, vaan tiliotteista lähinnä sen mitä sinne on tullut ja mennyt

Vierailija
17/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää velkakirja jälkikäteen ja laitat siitä kuvakaappauksen kelaan. Näin me ollaan mieheni kanssa tehty usein kun asutaan eri osoitteissa ja molemmilla on omat tukihässäkkänsä. 

Vierailija
18/22 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela katsoi 9 euron päivärahan tuloksi ja vähensivät minulta sitten normaali toimeentulotuesta 180 euroa. lopetin samantien työkokeilun. Sanoivat ettei saa olla säästöjä tilillä.

Vierailija
19/22 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela katsoi 9 euron päivärahan tuloksi ja vähensivät minulta sitten normaali toimeentulotuesta 180 euroa. lopetin samantien työkokeilun. Sanoivat ettei saa olla säästöjä tilillä.

Ei kulukorvausta vähennetä tai jos on, niin sitten on tehty virhe.

Vierailija
20/22 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse olla sosiaalitoimiston asiakas. Pärjään hyvin omilla rahoilla. Lisäksi parista asunto- osakkeesta tuloja kuukausittain. Sehän on kauhea kun joutuu ns. ittensä paljastamaan sosiaalitoimistolle kun haluavat nähdä yksityisasiasi tilitapahtumat. Nehän on yksityisasioita.