Toimeentulotuki ja tilille tallennetut käteiset
Hei. Tuleeko toimeentulotukea hakiessa selvittää mistä tilille tallennetut käteiset ovat peräisin? Tein siis kirppiskauppaa ja sain jonkin verran rahaa, talletin nämä tilille ja maksoin sitten niillä lainaksi ottamani rahat pois läheiselle. Tuleeko minun selventää mistä nämä käteiset on peräisin? Vai riittääkö vain maininta että kirppismyynnit ja näillä maksettu velat takaisin?
Kommentit (22)
Kannattaa selvittää ja pyytää kuitit velkojilta. Ehkä ei kela katso tuloksi.
Ei ole väliä mistä tuli ja minne meni
Se on tuloa ja otetaan pois toimeentulotuesta
Vierailija kirjoitti:
Ne katsotaan tuloksi ja vähentävät tttukea.
Saattavat katsoa myös työtuloksi, jolloin 150 euroa saa pitää. Kannattaa ap selvitykseen merkitä, että myyntitulo tai oma osuus myyntituloista.
Vierailija kirjoitti:
Siirsin ne suoraan henkilölle joka lainasi minulle aiemmin rahaa. Tuo laina näkyy tilillä ja nyt siellä näkyy myös kuinka olen siirtänyt rahan takaisin saatesanoilla "kiitos lainasta"
Vierailija kirjoitti:
Myyntitulot saatetaan katsoa "työtuloksi". Silloin saa pitää 150 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirsin ne suoraan henkilölle joka lainasi minulle aiemmin rahaa. Tuo laina näkyy tilillä ja nyt siellä näkyy myös kuinka olen siirtänyt rahan takaisin saatesanoilla "kiitos lainasta"
Ne katsoo sen lainan saamisen tuloksi, mutta ei hyväksy lainanmaksua menoksi. Muistahan jatkossa.
Älytöntä. Mitään ei kannata tehdä kuin maata kotona, kaikki kauppa pimeänä korkeintaan.
Kela on tosi kettumainen näissä. Älä kierrätä mitään rahaa tilin kautta. Esimerkiksi puolisoni sai aikanaan toimeentulotukea (ei asuttu silloin yhdessä) ja osti minulle kengät kaupasta omalta tililtään ja maksoin nämä sitten miehen tilille takaisin. No kela katsoi tämän tuloksi ja vähensi saman määrän toimeentulotuesta. Siis raha vain kiersi siis hänen tilinsä kautta eikä hän hyötynyt tästä mitään. Myöskään Sarastian sekoilun takia Kela ei ota tuloja huomioon vanhempainpäivärahoissa, kun tulot on maksettu myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne katsoo sen lainan saamisen tuloksi, mutta ei hyväksy lainanmaksua menoksi. Muistahan jatkossa.
No voi pahus. Toisinsanoen olisi kannattanut vaan pitää ne myyntitulot itsellä käteisellä ja olla vaan hissun kissun :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyntitulot saatetaan katsoa "työtuloksi". Silloin saa pitää 150 euroa.
Jos ei katsota niin saa pitää 50 euroa / kk.
Veloista noteerataan vain pakolliset ulosottomaksut.
Täytyy sanoa että ei kyllä käy kateeksi ihmisiä jotka pidemmän aikaa joutuvat tällä toimeentulotuella elämään. Jotenkin tämä kannustaa epärehellisyyteenkin mikä on vähän mälsää. Noh, onneksi pian alkaa työt ja tulot säännöllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tuollaisia katsele, vaan tiliotteista lähinnä sen mitä sinne on tullut ja mennyt
Tehkää velkakirja jälkikäteen ja laitat siitä kuvakaappauksen kelaan. Näin me ollaan mieheni kanssa tehty usein kun asutaan eri osoitteissa ja molemmilla on omat tukihässäkkänsä.
Kela katsoi 9 euron päivärahan tuloksi ja vähensivät minulta sitten normaali toimeentulotuesta 180 euroa. lopetin samantien työkokeilun. Sanoivat ettei saa olla säästöjä tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Kela katsoi 9 euron päivärahan tuloksi ja vähensivät minulta sitten normaali toimeentulotuesta 180 euroa. lopetin samantien työkokeilun. Sanoivat ettei saa olla säästöjä tilillä.
Ei kulukorvausta vähennetä tai jos on, niin sitten on tehty virhe.
Onneksi ei tarvitse olla sosiaalitoimiston asiakas. Pärjään hyvin omilla rahoilla. Lisäksi parista asunto- osakkeesta tuloja kuukausittain. Sehän on kauhea kun joutuu ns. ittensä paljastamaan sosiaalitoimistolle kun haluavat nähdä yksityisasiasi tilitapahtumat. Nehän on yksityisasioita.
Ne katsotaan tuloksi ja vähentävät tttukea.