Onko tavallista, että eläkkeelle jäänyt johtaja yhä roikkuu työpaikalla?
Meidän pitkäaikainen toimitusjohtaja jäi viime kesänä eläkkeelle. Perehdytti kolmisen kuukautta seuraajaansa tehtäväänsä. Oli isot läksiäisjuhlat jne.
Olen ihmetellyt jo pitkin syksyä, kun hänen nimensä yhä vilahtaa siellä ja täällä, on yhä tehnyt joitakin työmatkoja ulkomaille, on ollut mukana isommissa palavereissa ja edelleen jotkut puhuvat, että PekkaPirkolta varmaan voi kysyä, se varmaaan tietäisi. Tänään oli taas koko firman palaveri asiasta, jonka en ajattelisi millään lailla koskevan nyt jo lähes puoli vuotta eläkkeellä olevaa toimitusjohtajaa, mutta siellä hän vaan näytti Teams-kokouksessa olevan mukana.
Onko tällainen tavallista? Voisin tietysti kysyä suoraan johdolta, että onko tällaiseen toimintaan jokin järkevä syy, mutta kyselen ensin täällä muiden kokemuksia. Itse pidän tällaista toimintatapaa aika outona monestakin näkökulmasta.
Kommentit (18)
Meillä jotkut eläkkeelle jääjät ovat jo perustaneet konsulttiyrityksen tms. ja toimivat ns. free-lance pohjalla. Eivät vaan malta lopettaa. Ja miksi olisi pakkokaan?
Meillä kans firman entinen toimari (omistaja) häärää eläkepäivillään muiden tiellä jatkuvasti. Huokaistiin helpotuksesta kun ilmoitti jäävänsä eläkkeelle, että vihdoin noita 70-luvun toimintamalleja päästään muuttamaan niin ei... tää mussuttaa täällä edelleen että kaikki pitää tehdä paperilla ja kynällä kun ei itse osaa käyttää tietokoneita tai älylaitteita. Kumma kun ei hakata taltoilla kivilaattoihin asioita.
Selvästikin hänelle on jätetty jotain tehtäviä uudella tittelillä. Tai sitten voi olla esimerkiksi hallituksen pj/jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Selvästikin hänelle on jätetty jotain tehtäviä uudella tittelillä. Tai sitten voi olla esimerkiksi hallituksen pj/jäsen.
Ei ole mitään titteliä eikä ole hallituksessa, tämän tiedän varmasti. Ehkä sitten tehty nollatuntisopimus ja saapuu pyydettäessä paikalle. Tosin en voi ymmärtää, miksi esimerkiksi tänään oli paikalla infotilaisuudessa, mikä ei mitenkään häntä koskenut. Tai edelleen on mukana firman hallituksen jouluillallisilla ja isommissa kokoukissa yms.
Mun mielestä tällainen aiheuttaa sen, että uusi toimari ei pääse kunnolla hommiin kiinni, kun edelleen se vanha tyyppi siellä niskan takana ikään kuin tarkkailee. Ja lisäksi en pidä hyvänä, että firman sisäisistä asioista on nyt hämmentävän hyvin perillä ihminen, joka ei enää työskentele meillä eikä ole millään lailla vastuussa mistään.
Toivon, että itse kun aikanaan jään eläkkeelle, niin osaan tehdä sen tyylillä ja minulla on muutakin elämää niin paljon, ettei tarvitse enää työpaikalla roikkua...
Mitä viddua se sinulle kuuluu, hoida rotta työsi ja pidä muutoin turpasi kiinni.
Minun työpaikallani vilahtelee tämän tästä jo eläkkeelle jääneitä johtavissa asemissa olleita henkilöitä. Tälläkin hetkellä on yksi. Jos pysyn eläkkeelle asti työelämässä, en varmasti tule eläköidyttyäni sekunniksikaan takaisin ja ihan turha on yrittää soitellä perään. Toki sellaisella 100k€/kk voisi harkita palaavansa kuukaudeksi kahdeksi.
Mahtaako hän olla yrityksen omistaja?
Todennäköisesti eläkkeelle lähtenyt tj:nne on puoliksi pakolla vielä läsnä. Osaaville johtajille ja asiantuntijoille riittää kyllä töitä ja kysyntää. Todennäköisesti hänen tarpeellisuutensa on nyt entistä suurempaa inflaation kiihtyessä ja yrityksenne talouden hallinnassa. Ajat ovat haastavat ja uusi tj ei osaa vielä kaikkea. Ehkä on pelastamassa myös sinun työpaikkaasi?
Onko tämä nyt jotenkin sulta pois? Vanhalla toimarilla on taatusti niin paljon ns. hiljaista tietoa, jota ei muutamassa kuukaudessa pysty siirtämään. Varmaan tehty nollasoppari
Meilläkin työterveydessä eläkkeelle jäänyt johtaja roikkui pari vuotta "johtoryhmän asiantuntijana". Koko sinä aikana hän ei sisäänlaskuttanut työpaikkaamme euroakaan. Palkkaa kelpasi kyllä nostaa. Onneksi organisaatiomuutoksessa pääsimme hänestä viimein.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako hän olla yrityksen omistaja?
Ei ole omistaja.
Kyllä ainakin meidän duunissa oli normia ettei eläköitynyt pomon iskä malttanut pysyä sieltä työpaikalta pois.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti eläkkeelle lähtenyt tj:nne on puoliksi pakolla vielä läsnä. Osaaville johtajille ja asiantuntijoille riittää kyllä töitä ja kysyntää. Todennäköisesti hänen tarpeellisuutensa on nyt entistä suurempaa inflaation kiihtyessä ja yrityksenne talouden hallinnassa. Ajat ovat haastavat ja uusi tj ei osaa vielä kaikkea. Ehkä on pelastamassa myös sinun työpaikkaasi?
No enpä tiedä, itse olen ymmärtänyt, että aika monen mielestä "oli jo aikakin" lähteä tämän ikäihmisen eläkkeelle. Niin se vain tuppaa olemaan, että ideat ja into loppuvat, kun vuosikymmenet tekee samaa hommaa, eikä ihan kaikista uusista nykymaailman jutuista enää tahdo pysyä perillä. Uusi toimitusjohtaja vaikuttaa todella pätevältä ja uudistusmieliseltä, kunhan hän nyt saisi rauhassa tehdä työtänsä.
Olen mä nähnyt urani aikana useamman tapauksen, jossa johtoryhmästä eläköitynyt tekee juurikin jollain konsulttisopimuksella firmalle töitä eli käy nauttimassa joululounaat, kivoimmat ulkomaanmatkat ja hallituksen kesäjuhlat, ja laskuttaa kaikki kokoukset, vaikka ei muuta kuin vaihtelisi golfkentän uusimpia kuulumisia siellä. Kukaan ei kehtaa hänelle sanoa, että palveluksia tai läsnäoloa ei oikeastaan enää tarvita.
Syystä tai toisesta nykyinen johtonne haluaa entisen toimitusjohtajan olevan mukana. Mitä luultavammin kyse joko asiantuntijuudesta ja/tai hänen luomistaan suhteista asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin. Eläkkeellä oleva entinen toimitusjohtaja taas saa lisää rahaa tililleen sekä mielekästä tekemistä. Win-win-tilanne.
Ah, nämä työpaikalla kuukausia ja joskus jopa vuosia roikkuvat eläköityneet johtajat ovat kyllä hirveä maanvaiva monessa paikassa. Miten voi olla, että ihminen ei itse tajua jäädä pois - eikö ole mitään muuta sisältöä elämässä kuin työ? Pitääkö itseään jotenkin korvaamattomana?
Omistajahan saa yrityksessään olla. Ehkä sovittu menteroinnista.
Jospa hän on tehnyt nk. nollasopimuksen. Sellainen on 70v isällänikin. Pyydetään aina, kun tarvitaan. Isäni oli juuri Etelä-Amerikassa työmatkalla pari viikkoa.