Mitkä ihonhoitotuotteet kannattaa ostaa, jos on vähän jättänyt itsensä hoitamatta vuosiksi?
Kommentit (37)
Se riippuu siitä, mitä ongelmia ihossa on. Jos ei mitään, niin eipä tarvi sen ihmeemmin hoitaakaan. Aurinkosuojaa hyvä käyttää ainakin kesällä. Jos on joitain ongelmia, niin sitten niiden mukaan tuotteet.
Itselläni käynyt kuten joku muukin täällä kertoi, että tehokkaan ihonhoidon lopettaminen on parantanut ihoa. Olen jo 49 ja ainakin 15 vuotta oli tullut käytettyä kaiken maailman tehoaineita, toivossa että ikääntymismuutokset vähenisi tai tulisi hitaammin. Mutta aina oli kaikenlaisia ongelmia: pieniä näppyjä, välillä hilseilevää kuivuutta, välillä rasvoittumista, punoitusta nenällä ja poskilla. Sitten yritin vaihdella ihonhoitorutiineja siinä toivossa että joku toimisi hyvin. Lopulta totesin, että kokeilen olla kuukauden ihan vaan pesemällä naaman illalla puhdistusmaidolla, ja laitan voidetta jos tuntuu kuivalta, ei muuten. Ja ihan tavis perusvoidetta, ilman tehoaineita. Kas kummaa, punoitukset ja hilseilyt ja näppylöinnit loppui siihen. Mun iholle ilmeisesti vaan hapot, retinolit yms. vaan on liikaa. Enkä edes jaksa murehtia, että menen sen takia vanhan näköiseksi nopeasti, uskon että se on paljolti geeneissä, oma äitinikin näyttää ikäisekseen ihon puolesta tosi hyvältä, vaikkei ole eläissään varmaan edes kosteusvoiteita laittanut, ja aurinkoa ottanut ilman suojavoiteita ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No iholle on parasta, kun ei käytä kemikaaleja, jos ei mikään pakota. Ihon saa kukoistamaan hyvällä ruokavaliolla, liikunnalla ja terveillä elämäntavoilla. Kaupan voiteilla ja muilla tuotteilla naamaa ei saa entisöityä. Kauneus tulee sisältä päin. Kun mielenterveys on kunnossa ja voit hyvin, se näkyy ihollakin. Vältä ylimääräistä stressiä.
Höpö höpö.
No tuolla reseptillä saan estettyä ihosairauden oireilun ja olen myös pitänyt itseni nuoremman näköisenä. Mua luullaan jatkuvasti nuoreksi eikä keski-ikäiseksi. Olen melkein 40v. eikä ole silmäryppyjä. En läträä kemikaaleilla.
Juu, ihan epäilemättä.. :D
100% varmasti totta. Ihonhoitotuotteina on yksi puteli kasvojen puhdistukseen ja yksi vegaaninen apteekkisarjan voide kasvoille, jota käytän välillä käsille myös. Meikkivoidetta käytän vähän, en muita meikkejä. Ruokavalio on terveellinen ja monipuolinen. En käytä alkoholia ja tupakoinnin olen lopettanut. Harrastan liikuntaa säännöllisesti. En syö pikaruokaa, en juopottele... Reilusti jo 12 vuotta olen elänyt pääsääntöisesti ilman alkoholia ja bilettämistä. Sekin näkyy naamasta. Ei ole rupsahtanut melkein 40-vuotiaana.
No et voinut sitten vaikka suositella niitä käyttämiäsi tuotteita eikä alkaa saarnaamaan että ei saa läträtä kemikaaleilla, varsinkin kun itsekin niitä näköjään kumminkin läträät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosteutus kosteutus ja kosteutus. Sitten kun iho ei enää huuda kosteutta niin kuorinta ja eheyttävä ja heleyttävä seerumi. Miksipä ei joku retinolia sisältävä tuote.
Yksilöllistä. Tuollaisella setillä saisin oman naaman näyttämään petolinnunpers. Omalla kohdalla parhaiten toimii, että mitä vähemmän, sen parempi. Ihon kosteutus mieluiten sisäisesti ruokavaliolla. Ihoon vaikuttavista ravintoaineista löytyy tietoa, kun googlettaa. Apteekki on suositellut ravintoöljyjä eli oliiviöljy ym.
Voi vaan kuvitella millanen kuiva 10v ikäistäsi vanhempi koppuraiho sulla on jos et käytä edes kosteusvoidetta..
Eihän suurin osa miehistä käytä mitään tuotteita iholla, miksi naisten pitäisi käyttää?
Miehillä on paksumpi ja rasvoittuvampi iho, siltä ei haihdu kosteus niin helposti. Lisäksi naisten hormonikierto ja esiim. menopaussi vaikuttavat paljon ihoon. Voi mennä tosi pahaksikin, jos ei ollenkaan hoida, ainakin jos on kuivuuteen ja atopiaan vähänkään taipumusta.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu siitä, mitä ongelmia ihossa on. Jos ei mitään, niin eipä tarvi sen ihmeemmin hoitaakaan. Aurinkosuojaa hyvä käyttää ainakin kesällä. Jos on joitain ongelmia, niin sitten niiden mukaan tuotteet.
Itselläni käynyt kuten joku muukin täällä kertoi, että tehokkaan ihonhoidon lopettaminen on parantanut ihoa. Olen jo 49 ja ainakin 15 vuotta oli tullut käytettyä kaiken maailman tehoaineita, toivossa että ikääntymismuutokset vähenisi tai tulisi hitaammin. Mutta aina oli kaikenlaisia ongelmia: pieniä näppyjä, välillä hilseilevää kuivuutta, välillä rasvoittumista, punoitusta nenällä ja poskilla. Sitten yritin vaihdella ihonhoitorutiineja siinä toivossa että joku toimisi hyvin. Lopulta totesin, että kokeilen olla kuukauden ihan vaan pesemällä naaman illalla puhdistusmaidolla, ja laitan voidetta jos tuntuu kuivalta, ei muuten. Ja ihan tavis perusvoidetta, ilman tehoaineita. Kas kummaa, punoitukset ja hilseilyt ja näppylöinnit lop
sellaisia ihonalaisia "finnejä" tulee missä ei ole päitä... Joutunut jotenkin aina puristeleen niitä etä kutistuisivat.. En tiedä mistä tulevat? Silmänaluiset myös tummat, mutta en tiedä onko tuo luontaista.
Aurinkosuoja muulloin kun kaamosaikaan. Sen jälkeen retinolituote käyttöön. Kosteusvoide sen mukaan mitä oma iho tarvii.
Muu on extraa, mutta esim. C-vitamiinia ja kuorivia happoja voin suositella.
Mutta aurinkosuoja on edellytys noiden muiden käytön aloittamiselle.
Ihonhoidossa ei ylipäätään tarvita kovin montaa tuotetta, sillä aineita, jotka ovat tutkitusti tehokkaita, ei ole lopulta kovin paljoa. Tuotteiden ei myöskään tarvitse olla kalliita, kunhan ainesosat ovat oikeat ja tehoaineita on riittävästi. Esim. omat putsarini maksavat kumpikin alle kympin.
Käytin vuosia erilaista purkkiarsenaalia, mutta olen karsinut sitä viimeisen vuoden sisään rankalla kädellä.
Tällä hetkellä minulla on aina:
- öljymäinen kasvojenpuhdistusaine meikinpoistoon
- vaahtoava puhdistusaine, jolla pesen kasvot puhdistusöljyn jälkeen (tähän sopivat erinomaisesti myös koko kropalle sopivat Lactacyd ja Sebamed)
- päivävoide jossa on suojakerroin 50. Tämä on kaikkein tärkein, sillä suurin osa ihon kimmoisuuden menetyksestä tapahtuu UV-säteilylle altistumisen seurauksena. Tällä hetkellä minulla on käytössä Paula's Choice-merkin voide, ko. sarjassa on monia hyviä suojakertoimellisia voiteita. Tämä on tuote johon panostan, ja käytän vuoden ympäri.
- Yövoiteeksi retinolivoide. Retinoli on yksi ainoita oikeasti tehokkaita aineita ryppyjä ja muita iho-ongelmia vastaan. Minulla on käytössä apteekin Bella-voide. Maksaa noin 20 euroa, ja riittää käytössä useamman kuukauden. Moni retinolivoide on pakattu epähygieeniseen purkkiin, mutta tämä on tuubissa, mistä plussaa. Käytän noin joka toinen päivä, sillä on aika tujua tavaraa.
- kosteuttava perusvoiteen tyyppinen voide. Käytän tätä iltaisin silloin kun en käytä retinolia, ja sopii myös päivävoiteen alle silloin kun iho tuntuu kuivalta. Tällä hetkellä minulla on Ceraven voide, joka on edullinen, hajusteeton, kevyt mutta hyvin kosteuttava.
- silmänympärysvoide. Tykkään Cosrx:n etanavoiteesta, joka on kevyt mutta erittäin kosteuttava. Maksaa noin 25 e, mutta pullo on tavallista silmänympärysvoidepakkausta isompi, ja kestää minulla käytössä noin puoli vuotta.
- kemiallinen kuorinta. Käytän noin kerran viikossa. Auttaa sameuteen ja mustapäihin. Käytössä The Ordinaryn AHA 30%, jonka hinta on kympin luokkaa.
Jos ottaisin tähän rinnalle muita tuotteita, ottaisin varmaan C-vitamiiniseerumin (esim. Body Shopilla ja The Ordinarylla on hyviä), sekä ruusunmarjaöljyn, jota voi sekoittaa perusvoiteeseen kun tarvitsee tujumpaa kosteutusta. Mutta ylläolevalla setillä yleensä mennään.
55-vuotiaana ja erittäin vähän mitään hoitotuotteita käyttäneenä löysin aikuisiällä Lumenen misellaariveden, mikä riittää sekaihon T-alueen puhdistukseen, eikä tarvitse pelleillä puhdistumaidolla ja kasvovedellä erikseen. Vaihtoehtoisesti tai tarpeen mukaan voidepesu esim. apteekin Aqualan Plus-perusvoiteella, jos pelkkä vesi kuivattaa ihoa.
Ruokakaupasta saatava Erisan kosteuttava perusvoide on näin talvella ihan hyvä paksu voide. T-alueelle voi laittaa jo mainittua kevyempää Aqualan Plus-perusvoidetta.
Jos on joskus joku finni meinannut tulla, laitan siihen ruokakaupasta ostamaani Pirkka sinkkivoidetta eli vauvan vaippa-alueen voidetta.
Kuorinta hoituu perusvoiteen ja hienosokerin seoksella.
Vierailija kirjoitti:
55-vuotiaana ja erittäin vähän mitään hoitotuotteita käyttäneenä löysin aikuisiällä Lumenen misellaariveden, mikä riittää sekaihon T-alueen puhdistukseen, eikä tarvitse pelleillä puhdistumaidolla ja kasvovedellä erikseen. Vaihtoehtoisesti tai tarpeen mukaan voidepesu esim. apteekin Aqualan Plus-perusvoiteella, jos pelkkä vesi kuivattaa ihoa.
Ruokakaupasta saatava Erisan kosteuttava perusvoide on näin talvella ihan hyvä paksu voide. T-alueelle voi laittaa jo mainittua kevyempää Aqualan Plus-perusvoidetta.
Jos on joskus joku finni meinannut tulla, laitan siihen ruokakaupasta ostamaani Pirkka sinkkivoidetta eli vauvan vaippa-alueen voidetta.
Kasvovesi ei ole puhdistustuote.
Voidepesu hoitaa ja rauhoittaa myös ongelmaihoa. Sen voi tehdä joko niin, että levittää ensin sen voiteen ja poistaa ylimääräisen vanulla tai vedellä huuhtoen.
Paras kosteutusvaikutus kuulemma tulee siten, kun ensin kostuttaa ihon, levittää sitten perusvoidetta iholle kuten saippuaa ja huuhtelee sen jälkeen vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvovesi ei ole puhdistustuote.
Puhdistuksen voi tehdä esim. puhdistusmaidolla ja kasvovedellä, tai vaihtoehtoisesti pelkällä misellaari-/miselllivedellä. Kasvovesi yksin ei puhdista ihoa tarpeeksi. Misellaarivesi ei kuitenkaan ole sama asia kuin kasvovesi.
"Miselliveden tarkoitus on puhdistaa meikki ja iho hellävaraisesti ilman vettä. Jos on herkkä ja varsinkin kuiva iho, misellivesi on oikein hyvä kasvojen puhdistusaine ja riittää sellaisenaan pelkästään... Kasvovesi ja misellivesi ovat eri asia, vaikka kuulostavatkin samalta. Misellivesi puhdistaa ja kosteuttaa ihoa, kasvovesi viimeistelee puhdistuksen ja on ensimmäinen iholle puhdistuksen jälkeen levitettävä ihonhoitotuote. Misellivesi ei siis korvaa kasvovettä eikä kasvovesi misellivettä.":
https://www.itsehoitoapteekki.fi/artikkelit/ihonhoito/mita-on-misellive…
Vierailija kirjoitti:
Ihonhoidossa ei ylipäätään tarvita kovin montaa tuotetta, sillä aineita, jotka ovat tutkitusti tehokkaita, ei ole lopulta kovin paljoa. Tuotteiden ei myöskään tarvitse olla kalliita, kunhan ainesosat ovat oikeat ja tehoaineita on riittävästi. Esim. omat putsarini maksavat kumpikin alle kympin.
Käytin vuosia erilaista purkkiarsenaalia, mutta olen karsinut sitä viimeisen vuoden sisään rankalla kädellä.
- vaahtoava puhdistusaine, jolla pesen kasvot puhdistusöljyn jälkeen (tähän sopivat erinomaisesti myös koko kropalle sopivat Lactacyd ja Sebamed)
- päivävoide jossa on suojakerroin 50. Tämä on kaikkein tärkein, sillä suurin osa ihon kimmoisuuden menetyksestä tapahtuu UV-säteilylle altistumisen seurauksena. Tällä hetkellä minulla on käytössä Paula's Choice-merkin voide, ko. sarjassa on monia hyviä suojaker
Kyllä tuossa oli monia.
Niin suomalaista meininkiä. :D
Kun joku kysyy ihonhoitoon tai meikkaukseen liittyviä vinkkejä, paikalle pyrähtää heti joku jonka pitää päästä kertomaan, ettei käytä kuin vaseliinia ja saippuaa. Sitten paikalle tulee toinen, joka sanoo käyttävänsä pelkkää saippuaa ja vettä, koska iho ei koskaan oikeasti tarvitse voidetta. Kolmas rientää tähän kertomaan, että hän ei käytä kyllä saippuaakaan, koska kemianteollisuuden markkinointisalajuoni. Sitten tulee joku, joka sanoo, ettei käytä edes vettä, koska terve iho puhdistuu vettä juomalla. Sitten kaikki lyttäävät ihonhoitotuotteita käyttävät ja vinkkien antajat.
Minne voin postittaa jalouspalkinnot?
Ne finnit ovat luufinnejä eri miiliumeja joita ei saa puristella. Kertoo kosteusköyhästä ihosta. Hyaluronihappo-seerumi käyttöön ja kosteusvoide päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- päivävoide jossa on suojakerroin 50. Tämä on kaikkein tärkein, sillä suurin osa ihon kimmoisuuden menetyksestä tapahtuu UV-säteilylle altistumisen seurauksena. Tällä hetkellä minulla on käytössä Paula's Choice
No ei tuo kyllä niin ylimitoitetulta kuulosta. Kun mietin lähipiirini naisia, niin suurimmalta osalta löytyy kyllä monenmoista seerumia, naamiota ja voidetta kaapeista.
Ja lopulta: mitä väliä sillä on? Jokaisen tulisi käyttää tasan niitä tuotteita jotka saavat olon tuntumaan hyvältä, ja jotka kokee hyödyllisiksi. Ei lopulta ole väliä onko niitä kuusi vai 16. Mutta kaikkien on toki hyvä ajatella omaa hiilijalanjälkeään, kemikaalikuormaa sekä rahanmenoa, ja niiden varjolla on välillä hyvä pysähtyä miettimään mitä oikeasti tarvitsee.
Ihonhoidolla voidaan oikeasti ennaltaehkäistä ja hoitaa iho-ongelmia. Ainakin itse käytän suojakertoimellista voidetta ja retinolia siksi, että ne vaikuttavat ihan silminnähden ihoni kuntoon (ja suojakertoimella on toki myös ihosyöpää ehkäisevä vaikutus.)
puhdistusgeeli tai puhdistusmaito, kuorintavoide, kosteusvoide, näillä pääsee jo alkuun. Kuorintavoidetta tarpeen mukaan, max kerran viikossa.
Rasvoittuva iho ikääntyy yleensä hitaammin, mikä on tietysti vain etu.
"Turhaa" ja liikaa hoitamista välttäisin. Katso Lumenen tuotteista ja kokeile, mitä ihosi tuntuisi tarvitsevan. Yleensä se oma tunne on se paras tunne. Rasvoittuva iho ei varmaan kaipaa useita kerroksia hoitoaineita, joten saatat päästä aika "vähällä". Sekin noissa kosteusvoiteissa pitää ottaa huomioon, että kovassa pakkasessa ne tuntuvat iholla kovin ikäviltä aamutuimaan.
Aloittelet harkiten ja vähitellen, kun vaikuttaa, että varsinaisia ongelmia ei ole.
Ja sen kyllä huomaa.