Helsinkiläinen pyöräilijä vaatii korvauksia
Talvipyöräilijä vaatii 2400€ kun ei osaa pyöräillä ja veti turvat.
Kommentit (69)
Tuossa jutussa oli sujuvasti vielä sotkettu kaksi asiaa samaan juttuun. Perus-kunnossapito, eli auraustiheys ja se, miten hoidetaan pyörätiet sen jälkeen, kun autotie on aurattu (jos ajoradan lumet nousevat pyörätielle) sekä tämä yksittäinen tapaus, missä yksittäinen tienkohta oli sulanut ja jäätynyt.
Tällaisia yksittäisiä kohtia tulee olemaan aina, ja varsinkin tuossa tapauksessa sattui tuo ogelmatilanne vuorokaudenaikaan, jolloin kyseisen pyörätien kunnossapito on harvempaa. Kyllä jokaisen tielläliikkujan täytyy huomioida keli ja myös sen paikalliset muutokset. Koskee niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä kuin autoilijoitakin. Ei autoilijakaan voi vedota siihen, että en hoksannut jäätynyttä vesilätäkköä.
Erikseen on sitten tuo aurauksen suunnittelu siten, että pääväylät (isossa kuvassa) tulee auratuksi ja huolletuksi.
Helsinki vetoaa näköjään omiin ohjeisiinsa jonka mukaan nuo yllättävät liukkaat pyritään korjaamaan 4 tunnin kuluessa paitsi ettei tää tavoite koske kuin virka-aikoja. Ilmeisesti tää toimiva kaupunki on täysin tuntematon käsite sinnemäen porukalle (joka noista kaduistakin vastaa). Muuten hieno huomata että tuon ydintavoite on ollut lisätä pyöräilyä (ja vähentää autoilu nolliin helsingissä) mutta toisaalta tuo tekee ympärivuotisesta pyöräilystä todella hankalaa noilla itse keksityillä käytännöillään joilla säästellään kaikin keinoin katujen ylläpidosta.
En muuten muista että 20 vuotta sitten olisi helsingissä kävely ollut näin hankalaa kuin nyt on ollut joitain vuosia. Tuntuu että tuo pienikin liukkaus jää päälle ja kun katuja ei kunnosteta kuin pahimmillaan kerran kuussa jotain sivukatuja niin sitten liukastellaan kuukausi jos säät niin päättää.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa oli sujuvasti vielä sotkettu kaksi asiaa samaan juttuun. Perus-kunnossapito, eli auraustiheys ja se, miten hoidetaan pyörätiet sen jälkeen, kun autotie on aurattu (jos ajoradan lumet nousevat pyörätielle) sekä tämä yksittäinen tapaus, missä yksittäinen tienkohta oli sulanut ja jäätynyt.
Tällaisia yksittäisiä kohtia tulee olemaan aina, ja varsinkin tuossa tapauksessa sattui tuo ogelmatilanne vuorokaudenaikaan, jolloin kyseisen pyörätien kunnossapito on harvempaa. Kyllä jokaisen tielläliikkujan täytyy huomioida keli ja myös sen paikalliset muutokset. Koskee niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä kuin autoilijoitakin. Ei autoilijakaan voi vedota siihen, että en hoksannut jäätynyttä vesilätäkköä.
Erikseen on sitten tuo aurauksen suunnittelu siten, että pääväylät (isossa kuvassa) tulee auratuksi ja huolletuksi.
Ihmiset liikkuu muinakin vuorokaudenaikoina kuin virka-aikaan. Pitäisi helsingin vihreän virkamiehistön tämäkin tajuta ettei kaupunkin kunnossapitoa voida sammuttaa kun kello tulee neljä arkipäivänä.
Nämä saatanan hipit pitäisi laittaa turkin hihaan ja nussia uusiksi. Itsellä ei ole mistään mitään vastuuta ja aina vaan vaaditaan yhteiskunnalta lisää.
Tässähän oli kyseessä B-luokan väylä, eli kolmanneksi korkein taso (1. tehostetun talvihoidon pyörätiet - 2. A-luokka - 3. B-luokka)
https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorateide…
Talvihoito muilla pyöräteillä
Pyörätiet, jotka eivät ole tehostetun talvihoidon piirissä, auraamme ja hiekoitamme hoitoluokkien mukaisessa järjestyksessä. Aloitamme aurauksen, kun lumikerroksen paksuus ylittää 5 senttimetriä. Aurauksen jälkeen hiekoitamme väylät tarpeen mukaan.
Jatkuvan lumisateen aikana suuntaamme ensin A- ja B-luokkien väylille, ja pyrimme pitämään ne kulkukelpoisina. Lumisateen päätyttyä auraamme pyörätiet ja jalkakäytävät seuraavasti:
A-luokka: aurattu aamuun klo 7 mennessä
Lisäksi klo 317 välisenä aikana auraamme reitin 4 tunnin kuluessa lumisateen päättymisestä.
B-luokka: aurattu aamuun klo 10 mennessä
Lisäksi klo 617 välisenä aikana auraamme reitin 4 tunnin kuluessa lumisateen päättymisestä.
C-luokka: aurattu keskipäivään klo 12 mennessä
Lisäksi klo 413 välisenä aikana auraamme reitin 8 tunnin kuluessa lumisateen päättymisestä.
Poikkeuksellisen pyryn aikaan kaduille saattaa kertyä niin runsaasti lunta, että joudumme joustamaan suunnitelmista.
Kannattaisi ottaa mallia talvipyöräilyn mekasta, eli Oulusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa oli sujuvasti vielä sotkettu kaksi asiaa samaan juttuun. Perus-kunnossapito, eli auraustiheys ja se, miten hoidetaan pyörätiet sen jälkeen, kun autotie on aurattu (jos ajoradan lumet nousevat pyörätielle) sekä tämä yksittäinen tapaus, missä yksittäinen tienkohta oli sulanut ja jäätynyt.
Tällaisia yksittäisiä kohtia tulee olemaan aina, ja varsinkin tuossa tapauksessa sattui tuo ogelmatilanne vuorokaudenaikaan, jolloin kyseisen pyörätien kunnossapito on harvempaa. Kyllä jokaisen tielläliikkujan täytyy huomioida keli ja myös sen paikalliset muutokset. Koskee niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä kuin autoilijoitakin. Ei autoilijakaan voi vedota siihen, että en hoksannut jäätynyttä vesilätäkköä.
Erikseen on sitten tuo aurauksen suunnittelu siten, että pääväylät (isossa kuvassa) tulee auratuksi ja huolletuksi.
Ihmiset liikkuu muinakin vuoro
Ymmärrät varmaan myös, että pyörätiekilometrejä on sen verran paljon, että väyliä on pakko priorisoida.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ottaa mallia talvipyöräilyn mekasta, eli Oulusta
Siitä paskareiästä ei oteta MITÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän oli kyseessä B-luokan väylä, eli kolmanneksi korkein taso (1. tehostetun talvihoidon pyörätiet - 2. A-luokka - 3. B-luokka)
https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorateide…
Talvihoito muilla pyöräteillä
Pyörätiet, jotka eivät ole tehostetun talvihoidon piirissä, auraamme ja hiekoitamme hoitoluokkien mukaisessa järjestyksessä. Aloitamme aurauksen, kun lumikerroksen paksuus ylittää 5 senttimetriä. Aurauksen jälkeen hiekoitamme väylät tarpeen mukaan.
Jatkuvan lumisateen aikana suuntaamme ensin A- ja B-luokkien väylille, ja pyrimme pitämään ne kulkukelpoisina. Lumisateen päätyttyä auraamme pyörätiet ja jalkakäytävät seuraavasti:
A-luokka: aurattu aamuun klo 7 mennessä
Lisäksi klo 317 välisenä aikana auraamme reitin 4 tunnin kuluessa lumisateen päät
Sori vaan mutta tienhoidon on perustuttava kaupunkilaisten tarpeisiin eikä johonkin myyttiseen osaston sisäiseen ohjeeseen. Ja tuossa sitä tarvetta ei todellakaan oltu hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ottaa mallia talvipyöräilyn mekasta, eli Oulusta
On ne väylät ja niiden kunnossapito priorisoitu täälläkin, mutta toki täällä on tehty paljon asioita oikein. Pitää vaan muistaa, että kaupunkialue on Oulussa ihan vaan himppasen pienempi kuin Helsingissä...
https://www.ouka.fi/katualueiden-kunnossapito/auraus-ja-liukkauden-torj…
Vierailija kirjoitti:
Nämä saatanan hipit pitäisi laittaa turkin hihaan ja nussia uusiksi. Itsellä ei ole mistään mitään vastuuta ja aina vaan vaaditaan yhteiskunnalta lisää.
Ja arvattavaa on, että millaista poliittista suuntausta kannattaa tämäkin pyöräilijä, joka on vaatimassa yhteiskunnalta rahaa.
Kesällä pyöräillään, talvella mennän potkukelkalla tai hiihdetään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa oli sujuvasti vielä sotkettu kaksi asiaa samaan juttuun. Perus-kunnossapito, eli auraustiheys ja se, miten hoidetaan pyörätiet sen jälkeen, kun autotie on aurattu (jos ajoradan lumet nousevat pyörätielle) sekä tämä yksittäinen tapaus, missä yksittäinen tienkohta oli sulanut ja jäätynyt.
Tällaisia yksittäisiä kohtia tulee olemaan aina, ja varsinkin tuossa tapauksessa sattui tuo ogelmatilanne vuorokaudenaikaan, jolloin kyseisen pyörätien kunnossapito on harvempaa. Kyllä jokaisen tielläliikkujan täytyy huomioida keli ja myös sen paikalliset muutokset. Koskee niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä kuin autoilijoitakin. Ei autoilijakaan voi vedota siihen, että en hoksannut jäätynyttä vesilätäkköä.
Erikseen on sitten tuo aurauksen suunnittelu siten, että pääväylät (isossa kuvassa) tulee auratuksi ja huolletuksi.
Ymmärrät varmaan myös, että pyörätiekilometrejä on sen verran paljon, että väyliä on pakko priorisoida.
Ymmärrät varmaan että tienhoidon on perustuttava kaupungin tarpeeseen eikä jonkun byrokraatin joskus mutuilemaan ohjeeseen. Tuossa sitä tarvetta ei ole selvästikään hoidettu. Ja sama ongelma on monessa muussakin paikassa kun tuolla on suorastaan hengenvaarallisia katuja tällä hetkellä kävelijöille kaupunki puolillaan.
Mut helsinki paiskoo miljardin typerääkin typerämpään ratikkasiltaan ja vähintään 2 miljardia malmin suoalueen paalutuksiin yms. joten rahaa ei riitä enää peruskunnossapitoon ja pitää syyllistää kaupunkilaisia että v....uako yritit liikkua kaupungilla virka-aikojen ulkopuolella.
Auraajien ja suolaajien määrän saisi kolminkertaistaa että kaikilla olisi viimeisen päälle hyvät olosuhteet. Ei kuulosta järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ottaa mallia talvipyöräilyn mekasta, eli Oulusta
Jep. Kyllä Oulussa osataan.
"Lautatarhankadun ja Sörnäistenkadun risteys keskiviikkoiltana. Tehostetun talvikunnossapidon alueeseen kuuluvaa kevyen liikenteen väylää ei ollut aurattu koko päivänä. " Kuva ja teksti kertoo kaiken, mikä useimmissa kaupungeissa mättää. Kevyt liikenne on Ö-luokan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä pyöräillään, talvella mennän potkukelkalla tai hiihdetään
Hiekoitetuilla kevyen liikenteen väylillä?
Siinä on todellinen urpo pyöräilijäksi. Oikeat pyöräilijät nimenomaan toivovat että pyörätiet jätetään mieluummin jäätiköksi kuin että ne suolaharjataan tai leivitetään neulanterävää sepeliä.
Voinko siis vaatia kunnalta korvauksia jos ajan autolla ojaan? Ilmeisesti.