Mielipiteitä nimestä Risto
Vaimo tahtoisi lapselle nimen, mutta mielestäni kuulostaa vähän homolta. On kuulemma joku isoisän serkun kaiman siskon vaimo tms., mutta mulla tulee nimestä mieleen vaan joku hameeseen pukeutuva keski-ikäinen partaradikaali.
Kommentit (35)
Olet ihan hakoteillä. Kuinka on mahdollista? Ajattele vähän: Christian, Christer, Christoffer (Kolumbus) ja vielä muita... se hahmo joka kuljettaa maailman kaikki syntiset jonkun leveän virran yli oli myös joku versio tästä nimestä... katso ikonit...
Nimen suomalainen versio oli Risto... kristitty? Ihan hyvä ja kiva nimi. Kutsumani sitten joku Ripa vai mikä?
Sinä vaikutat oudolta. Tuohan on kivan tavallinen suomalaisnimi eikä edes nyt mikään typerä muotinimi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan johdannainen sanasta "Kristus."
*
Risto on kansanomainen asu nimestä Kristoffer. Nimen pohjana on kreikan Kristoforos 'Kristuksen kantaja'. Ristoa on käytetty myös Kristianin kutsumamuotona.
Vierailija kirjoitti:
Johdannainen sanasta Kristofer, "kristuksen kantaja" (vrt. Lucifer, "valonkantaja"); tarinan mukaan Jeesus ei jaksanut kantaa ristiään teloituspaikalle, joten ystävällinen herra auttoi häntä tässä ja sai lisänimen.
Tunnen yhden homopapin jonka nimi on Risto, ja se nyt tulee ekana mieleen.
Risto ei ole homo nimi, vaan hän oli koulukiusaajani yläasteella. Tunnettiin lempinimellä "Ripe".
Terveisiä Ripelle missä ikinä oletkin.
Nykyään aika yleinen nimi lapsilla. Mun mielestä ois ihan kiva.
Risto voi olla kunnollinen kotimies, aviomies tai muuta. Tai sitten renttu-Risto, alkoholia ja pientä kivaa. Tai pikkupoikamainen, silti ammatissaan seikkaileva. Toivottavasti ne rentut taas löytävät kunnollisen kivan persoonan itsestään, omilla valinnoilla.
Isäni oli Risto, kiltein ihminen jonka olen tuntenut, liian kiltti.
Minunkin isäni oli Risto. Hyvä seuramies, karismaattinen ja miehekäs, mutta olisi kyllä joutanut vankilaan.
Munkin faijan nimi on Risto. Rasistinen ja sovinistinen kusipää. Rahaa se on kyllä osannut tehdä ja rakastaa poikiaan. Minua ei, olenhan tyttö. Ei olla oltu missään tekemisissä noin kymmeneen vuoteen. Terkkuja vaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään aika yleinen nimi lapsilla. Mun mielestä ois ihan kiva.
Yleinen? No eikä ole.
Mun kummisetä on Risto eli Riku. Mukava mies. On 75v. Sen ikäisten nimet ei ole ihan vielä muotinimiä. Joten ois kiva juuri nyt, luokalla ei olis montaa saman nimistä.
On hyvä nimi. Sellainen konstailematon.
Kiva nimi, hieman harvinaisempi, mutta taatusti tulee taas muotiin myöhemmin.
Ja kukapa ei muistaisi Risto Reipasta, Nalle Puh:n kaveria, Milnen satukirjoista.
Mun mielestä vähän sellainen nössö-tossukka-nimi, eli ei mikään aikaan saava ihminen.