Kivulias yhdyntä, kivulias papakoe (pelottaa)
Onko ketään, joka olisi ollut vastaavassa tilanteessa? Viimeeksi papa-koe otettiin vajaat kaksi vuotta sitten. Nyt jo kesällä tuli kutsu joukkopapaan, silloin peruin ajan, koska oli kuukautiset. Nyt lähete on umpeutumassa ja pitäsi jostain kerätä rohkeutta mennä.
Viimeeksi, silloin 2 v sitten koe oli todella kivulias. Tai itse näytteenotto ei tuntunut miltään, mutta spekula sattui ihan hirveästi ja hoitaja ei millään meinannut saada näytettä otettua. Tuosta jäi pelko muhimaan.
Itselläni siis yhdyntä ei onnistu enää lainkaan kivun takia. Yhdyntäkipuja on ollut jo vuosia. Gynekologi ei ole löytänyt vikaa (mikä tuntuu aika ihmeelliseltä, koska ei tämä nyt normaaliakaan ole..)
Miten vastaavassa tilanteessa olevat olette kestäneet papa-kokeen ja onko se saatu teiltä helposti otettua?
Kommentit (16)
Mene ja vaadi osaava hoitaja. Itselläni sattui opiskelija, joka ei parin yrityksen jälkeen löytänyt kohdunsuuta. Ai saadana kun vielä muistelen sitä kipua, silmät ja nenä vuosi. Sitten kutsui ohjaajansa paikalle, joka kertaheitolla kivuttomasti löysi sen.
Vaikuttaa että sinulla saattaa olla vaginismi tai vulvodynia, ja on hyvä että kävit tutkimuksissa, ja nyt seuraava askel on seksuaaliterapeutin tapaaminen, nimittäin nämä ovat kaikki hoidettavissa, on valtavasti tietoa tullut viimeaikoina.
Papakokeeseen kerro jo etukäteen ja valmistaudu ja vaadi että aikaa on riittävästi. Ammattilainen osaa hoitaa ottamisen oikealla tavalla.
Joskus saatat saada ensiapua Emlasta, jos ei muuta, mutta olennaista on löytää syyt.
Tavallisin syy on ihan se että papa ja seksi ovat nopeita toimenpiteitä, eikä ole edes tarkoitettu että reitti olisi esteetön tuosta vain.
Suurin syy on keinotekoinen tilanne, kovakourainen papa-ottaja.
Seksissä kivun suurin syy on se, ettet ole kiihottunut, suoraviivainen mekaaninen toiminta jne
Kun olet kiihottunut kunnolla, johon tarvitaan esileikkiä ja sitä että koet olevasi valmis yhdyntään ja SINÄ päätät siitä, etkä ole vain kumppanin tarpeiden ja tunkeutumisen kohde.
Ap pystyy sentään käymään gynellä. Minulla on olleet ja menneet vaihdevuodet ja papan otto spekulan käyttöineen on sellainen savotta etten ymmärrä, miten voisin kestää kokonaisen gynekologisen sisätutkimuksen. Saakohan niitä nukutuksessa ja samalla voisi sen papankin otattaa?
Olen surullinen kuullessani että gynekäynti on näin kamalaa vielä Suomessa 2023!
Ja tämä potilaan kohtaaminen kun pitäisi olla ykkösasia ja opetettu jo ihan alussa.
Hei läkärit ja näytteitä ottavat, nyt herätys.
Vierailija kirjoitti:
Ap pystyy sentään käymään gynellä. Minulla on olleet ja menneet vaihdevuodet ja papan otto spekulan käyttöineen on sellainen savotta etten ymmärrä, miten voisin kestää kokonaisen gynekologisen sisätutkimuksen. Saakohan niitä nukutuksessa ja samalla voisi sen papankin otattaa?
Olin todella hämmästynyt viimeeksi naistenklinikalla, että gynekologinen tutkimus onnistui _lähes_ kivuttomasti. Johtui kai siitä, että oli todella asiansa osaava gynekologi tutkimuksen tekijänä. Yleensä spekulan laitto sattuu kamalasti ja pelkään sitä.
Seksuaaliterapeutin tapaamista suositeltiin viimeeksi tuolla naistenklinikalla, mutta en jotenkin uskonut, että siitä voisi olla apua. Siksi en ole varannut vielä aikaa.
Kiitos kaikille todella paljon neuvoista ja rohkaisusta.
Ap
Nuorempana pyysin aina mies gynekologin , koska osaavat olla hellempiä ja varovaisempia . Nykyjään sanon ennakkoon että jännitän . Viimeksi oli yksityisellä taitava näytteen ottaja nainen . Nykyinen mies osaa käsitellä minua niin hänen kanssaan ei ole yhdyntökipuja .
Vierailija kirjoitti:
Olen surullinen kuullessani että gynekäynti on näin kamalaa vielä Suomessa 2023!
Ja tämä potilaan kohtaaminen kun pitäisi olla ykkösasia ja opetettu jo ihan alussa.
Surullista on myös se, että monilla naisilla ei ole varaa käydä gynekologilla. Se nimittäin
täytyy maksaa omista pienistä tuloista.
Kerro kivulaisuudesta etukäteen näytteenottajalle. Voivat esim. ensin kokeilla pienempää spekulaa.
Jouduin kerran käymään ensimmäistä kertaa gynen polilla pahojen kipujen vuoksi, pelkäsin jo etukäteen sitten gynen polin käyntiä. Siellä oli tietenkin sitten miespuolinen gyne ja minä vain katsoin hänen käsiään ja mietin, että mitenhän tässä käy, kun on hiukka suuremmat kädet kuin naisilla. Tämä miesgyne osasi tutkia todella helläkätisesti ja kykenin jopa rentoutumaan siinä tutkimuksen aikana. käynti johti sitten tähystystukimukseen, gyne sanoi tuon 1. käynnin jälkeen, että kijraa tänne, että pyydetään anestesialääkäriä mukaan, niin saat kevyen humautuksen noiden kipujen vuoksi. Olipa helpottavaa. 1. käynnin jälkeen vielä soitin erikseen sinne gynen polille ja varmistin, että saan saman gynen tekemään sen tähystystutkimuksen kertomalla, että olen pelkopotilas ja tämän lääkärin kanssa kaikki meni hyvin, joten siksi. Niin siinä sitten kävi, anestesialääkäri todellakin oli paikalla, sain sen huautuksen ja hyvät kipulääkket.
Ai, tulipa muuten mieleeni sinulle ap: kokeilepa ottaa ennen papaa kotona kipulääkettä. Koita mennä papaan kuukautisten jälkeen (ellei toisin ole neuvottu papakutsun yhteydessä): silloin kohdunkaulakanava on vielä auki enemmän kuin esim. kierron muissa vaiheissa ja ainakin sitten se soluharjalla otettava näyte kohdunkaulakanavasta ei satu niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista on myös se, että monilla naisilla ei ole varaa käydä gynekologilla. Se nimittäin
täytyy maksaa omista pienistä tuloista.
Ei tarvitse maksaa. Jos on tarvetta saada gynekologin arvio synnytyselimistään, niin lähetteen saa julkisen puolen terveyskeskuksesta. Sairaalaoilla on listat siitä mistä syistä potilaalle laitetaan lähete naistentautien polille. Jos haluaa vain tarkistuksen oman mielenrauhansa vuoksi, niin toki sitten pitää maksaa itse yksityiskäynti. Ehkäisyn saa ehkäisyneuvoloiden kautta, ainakin meidän kaupungissa ja lähiympäristön maaseutulaiset pääsevät myös käymään samassa paikassa, kun heillä ei ole ehkäisyneuvolaa. Joissakin kaupungeissa ehkäisyneuvoloissa on gynekologikin joskus käymässä. Ne on ihan hyviä paikkoja nekin ja osaa ne yleislääkäritkin tehdä perustutkimuksen.
Minulla kävi myös joskus noin. Spekula oli liian suuri ja sattui ihan järkyttävän paljon. Siitä asti olen papassa ja gynellä pyytänyt pientä (teini)spekulaa ja toivetta on noudatettu.
kerran sanoin yleislääkärille (piti mennä sinne sisätukimukseen ja papanottoon sinne, koska piti saada lähete gynen polille setrilointiin), että minulta on aina ollut vaikea ottaa papaa, koska kohdunkaula on niin korkealla ja aina se menee siihen, että pitää vaihdella erilaisia instrumentteja ja sitten alan panikoimaan, kun koen, että tämä on minun vikani (jep... i know... potilaan turha häpeä). Tämä lääkäri olikin meidän tk:ssa ehkäisyneuvolassa, tuumasi hetken, että hän kokeilee yhtä toista instrumenttia sitten ja varoitti, että laittaa sen sitten aika ronskisti sisään, jos vaikka saisi kerralla sen osumaan oikeaan paikkaan. Niin laittoikin, aika ronsikisti laittoi sisään, ei se sentään sattunut, mutta hitto kun meni kerralla ja kuulin sitten jalkovälistäni, että tosi hyvin tuli kohdunkaula tähän esiin, että tää papa ainakin tulee onnistumaan nyt. Postin kyllä lääkärin nimen muistiin, että jos joskus joutuu gynen asioissa siellä käymään, niin tiedän, kuka osaa ainakin minut tutkia hyvin
Olen ajatellut, että kaikista tärkeintä tosiaan on potilaan taholta se, että kertoo mikä mielessä on, mikä ehkä pelottaa, tai miten ennen on mennyt. Lääkäri (tai kuka nyt näytteitä ottaakaan) voi vaikka tietää jonkun keinon, jota kannattaisi kokeilla, mutta ei hän voi sitä käyttää, jos potilas ei itse uskalla kertoa, että on jotain ongelmaa.
Kiitos kaikille. Kerron siis heti näytteenottajalle pelostani ja kivuistani.
Ap
Mietin kans et varmaan pyörtyisin kivusta kun en saa tamponiakaan laitettua tarpeeksi syvälle. Sit jos on joku kurppa ottamassa koetta joka ei usko että aikuisella voi olla niin ahtaat paikat. En oo käynyt gynelläkään, niin ei ole tuosta kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi myös joskus noin. Spekula oli liian suuri ja sattui ihan järkyttävän paljon. Siitä asti olen papassa ja gynellä pyytänyt pientä (teini)spekulaa ja toivetta on noudatettu.
What? Eikös ne nää/tunne sitä itse jos joku spekula on liian iso asiakkaalle? Kerrallako ne survaisee sen sisään ja katsoo mahtuuko?! 😬
voisiko sulla olla endoa?
kyllä itseniäkin papakoe sattui jonkun verran, myös yhdynnät joskus sattuu