Oletko samaa mieltä hallituksen kanssa, että työtön on työtön omasta halustaan?
Noinhan nähtävästi hallitus uskoo, että kuka tahansa työtön työllistyy kokopäivätyöhön tuosta noin vaan niin halutessaan, ja työttömät ovat työttömiä vain siksi, kun ovat laiskoja eivätkä viitsi mennä töihin. (Mitenkään syynä ei voi olla se, että työnantajat eivät palkkaa työttömiä)
Ja myös osa-aikatyötä tekeviä tulee rangaista siitä, että ovat kehdanneet mennä osa-aikatyöhön, koska tokihan syynä on laiskuus, eikä se, että ei ole yrityksistä huolimatta onnistunut työllistymään kokoaikaisesti.
Ja näin ollen työttömiä ja muita vähävaraisia -jotka ilmeisesti ovat täysin omatoimisesti aiheuttaneet Suomen velkaantumisen- tulee rangaista leikkaamalla tukia ja lisäämällä köyhyyttä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-keskus päätti etten ole kuulemma työtön vaikka töitä ei ole. En saa mitään tukia. Onneksi mies elättää.
vielä vähän aikaa kunnes heittää loisen ulos.
Kuka heittää puolison ulos työttömyyden takia? Eipä ollut sitten hääppönen parisuhde.
En ole samaa mieltä, mutta jos nykyinen koulutus ei tuo työtä, kannattaa kouluttautua uudestaan. Niin tein itsekin, vaikka ei ollut helppoa taloudellisesti tai muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvitellaan että mitään tukia ei olisi niin ihmiset olisivat valmiita ottamaan melkein mitä tahansa työtä. Myös niitä osa-aikaisia, jotta jotain rahaa saisi elämiseen. Nyt kun tuet on hyvät niin voi valikoida ja päättää ettei kannata tai halua tehdä vaikka siivoushommia.
En tarkoita tällä, että tuet kaikki pois vaan totean, että tuet vaikuttavat väkisinkin siihen että kaikki työ ei kelpaa.
No eipä ne tuet ny niin hyviä ole. Mä olen osa-aikatöissä siivoojana ja kyllä palkka plus soviteltu päiväraha on parempi kuin pelkkä täysi ansiosidonnainen jonka saisin kokonaan työttömänä. Muita tukia en hae kun en saisikaan enkä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Suvussa ja tuttavissa on kyllä ihmisiä, jotka hakevat töitä niin ponnettomasti, että ovat käytännössä valinneet työttömyyden. Todella rajattua, millaista työtä ja miltä alueelta ollaan valmiita ottamaan.
Olen yrittänyt vihjailla, miten vaikkapa hoitoalalla työllistäisi. Turhaan.
Minulla on 3 alaa (laajaa), joilla pystyn työskentelemään. Hakualueeni on ollut koko Suomi, eikä missään kolkassa ole ollut minulle töitä. Ihan koko Suomessa on pulaa työpaikoista.
Ehkä hallitus ajattelee tässä näitä työttömiä ulkkareita. Että he ovat omasta halustaan työttömiä, kun Suomessa on kumminkin työvoimapula. Mene ja tiedä mistä tässä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-keskus päätti etten ole kuulemma työtön vaikka töitä ei ole. En saa mitään tukia. Onneksi mies elättää.
Kuka heittää puolison ulos työttömyyden takia? Eipä ollut sitten hääppönen parisuhde.
mä heitin mun omakotitalosta akan ulos 3 v katoin sitä töitten välttelyy ja loisimista työtä olisi saanu haki äkkiä saikku lapun ettei tarvinnu mennä.pienet tuet meni siideriin ja tupakkaan minä jouduin maksaa kaikki laskut ja ruuat.minkäännäkösen kotityön tekeminen ei onnistunu.eli oisko pitäny kattoo tota loisimista viel kauvemmin
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä, mutta jos nykyinen koulutus ei tuo työtä, kannattaa kouluttautua uudestaan. Niin tein itsekin, vaikka ei ollut helppoa taloudellisesti tai muutenkaan.
En ala opiskelemaan kolmatta ammattia 53 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Todella moni on. Kaverini työskentelee siivouspuolella esimiehenä ja sanoo ettei tule yhtään hakemuksia kantasuomalaisilta. Yli puolet tekijöistä on vieraskielisiä ja eivät todellaan ole käyneet mitään siivousalan tutkintoja, joista täälläkin aina jauhetaan että pitää olla. No ei todellakaan pidä. Jos on 200 000 asukkaan kaupunki ja paikkaan ei tule yhtään hakemusta, vaikka vaatimuksia ei juuri ole, niin kyllä silloin aika moni on ideologisesti työtön.
Tässä asiassa on sellainenkin puoli että työpaikkailmoituksissa kovasti haetaan laitoshuoltajaa niin moni kantasuomalainen ei hae kun ei tuota koulutusta ole mutta muut siten hakee ja tulee valituksikin vaikkei koulutusta olekaan. Kummasti se koulutusvaade näiltä unohtuu kun vastassa onkin vieraskielinen. Suomessa on ihan liikaa vieraskoreutta, täällä annetaan tuyötkin mieluummin muille kuin kantasuomalaisille ja vähemmin vaatimuksin.
Osittain kyllä. Valitettavan paljon kohtaan työssäni te-toimistossa näitä jotka ovat yhteiskunnan liian kattavan tukijärjestelmän passivoimia ja joilla ei ole todellista motivaatiota ja halua työllistyä ja/tai heillä on usein täysin epärealistiset oletukset siitä millaisiin töihin he voisivat työllistyä. Siivoojan ja henkilökohtaisen avustajan töitä on esim tarjolla vaikka kuinka paljon joten siitä vaan aktiivisesti hakemaan! Mutta ainiin, eipä kannatakaan kun tekemättä mitäänkin saa mukavat rahat.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. MENKÄÄ TÖIHIN.
Ehdottomasti ei. HAISTA P.A.S.K.A!!!
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nyt noin ole sanoneet. Osa varmaan työttömistä on (eihän ihminen halua töihin, jos se saa saman ansiosidonnaista eli vähintään saman kuin työssä käymällä). Itsekin olin työtön ja oikeasti pelotti, että mulle löytyy työpaikka, eikä voi vain lomailla. Ja lopulta löytyikin ja vaikka sain vähemmän rahaa, niin olihan sitä mentävä, kun velkaakin piti vielä maksaa asunnosta. Ihan mukava on enimmäkseen käydä töissä, tuntee itsensä hyödylliseksi.
Et selvästikään ole koskaan itse saant ansiosidonnaista kun väitäty se nolevan vähintään saman kuin palkan. Mietippä ny uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä heitin mun omakotitalosta akan ulos 3 v katoin sitä töitten välttelyy ja loisimista työtä olisi saanu haki äkkiä saikku lapun ettei tarvinnu mennä.pienet tuet meni siideriin ja tupakkaan minä jouduin maksaa kaikki laskut ja ruuat.minkäännäkösen kotityön tekeminen ei onnistunu.eli oisko pitäny kattoo tota loisimista viel kauvemmin
No ei olisi. Mutta eipä tosiaan ollut hääppönen parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. MENKÄÄ TÖIHIN.
Heti, jos joku palkkaa. Olen vajaakuntoinen lähellä eläkeikää.
Monen on turha jonkun vanhentuneen ekonomi- tai insinööritutkinnon takia kuvitella mihinkään alansa töihin pääsevän vuosien työttömyyden jälkeen. Elämässä pitää olla vaihtoehtoja, jos kaikki ei menekään, niinkuin oli putki suunniteltu.
Onhan siitä opiskelusta jotain hyötyä, vaikka kelpaisikin joku muukin kuin alan työpaikka.