Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko samaa mieltä hallituksen kanssa, että työtön on työtön omasta halustaan?

Vierailija
17.12.2023 |

Noinhan nähtävästi hallitus uskoo, että kuka tahansa työtön työllistyy kokopäivätyöhön tuosta noin vaan niin halutessaan, ja työttömät ovat työttömiä vain siksi, kun ovat laiskoja eivätkä viitsi mennä töihin. (Mitenkään syynä ei voi olla se, että työnantajat eivät palkkaa työttömiä)

Ja myös osa-aikatyötä tekeviä tulee rangaista siitä, että ovat kehdanneet mennä osa-aikatyöhön, koska tokihan syynä on laiskuus, eikä se, että ei ole yrityksistä huolimatta onnistunut työllistymään kokoaikaisesti.

Ja näin ollen työttömiä ja muita vähävaraisia -jotka ilmeisesti ovat täysin omatoimisesti aiheuttaneet Suomen velkaantumisen- tulee rangaista leikkaamalla tukia ja lisäämällä köyhyyttä.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä. Olen nähnyt niin monta epätoivoisesti työtä etsivää (myös itseni joskus), etten millään voi hyväksyä, että kaikki niputetaan joksinkin loisiksi muutaman työtävälttelevän takia.

Vierailija
62/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvitellaan että mitään tukia ei olisi niin ihmiset olisivat valmiita ottamaan melkein mitä tahansa työtä. Myös niitä osa-aikaisia, jotta jotain rahaa saisi elämiseen. Nyt kun tuet on hyvät niin voi valikoida ja päättää ettei kannata tai halua tehdä vaikka siivoushommia.

En tarkoita tällä, että tuet kaikki pois vaan totean, että tuet vaikuttavat väkisinkin siihen että kaikki työ ei kelpaa. 

Osalle on, osalle ei. Jos olisin työtön niin mun hyvät tuet olisi pelkkä työmarkkinatuki, sekin kohta ilman lapsikorotuksia. Että kyllä kelpaisi kaikki työt mitä vaan pystyisin tekemään. Kaikki työttömät eivät suinkaan ole oikeutettuja useampaan tukeen päällekkäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä työnhakijoita on ekonomeista dippainsseihin ja tekniikan tohtoreihin.

Kukaan ei näe unta, että porukka rupeaa pesemään mummojen pyllyjä ja siivoamaan.

Vierailija
64/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin alkaa siivoamaan ja hoitamaan ihmisiä vaikka se olis henkisesti mun epämukavuusalueella, mutta mua ei voi laittaa tekemään enää sellaista työtä fyysisten sairauksien ja psyykkisten sairauksien takia.

En kykene enää vuorotöihin koska uniongelmat jotka siitä mulle tulee, vaarantaisi hoitoalalla asiakkaiden turvallisuuden. Mulla on leikkaushoitoa vaatineita kremppoja joiden takia en pysty turvallisesti nostamaan ihmisiä. 

Olin pitkään vajaakuntoisena alalla johon en enää oikeasti pystynyt mutta jossain vaiheessa se ei enää ole oikein kollegoja, asiakkaita eikä työnantajaakaan kohtaan. 

Työnantaja käskee kotiin sairaslomalle ja työkaverit kohtelee kuin huvikseni olisin sairaslomalla, ja siinä stressissä esim. Uniongelmat pahenee. 

Kyse ei ole siitä ettei joku työ kelpaisi, vaan töitä ei helposti saa ja niin työntekijällä kuin työnjohdolla on vastuunsa ettei mitä tahansa työtä kuka tahansa ala tekemään. Työturvallisuus ja asiakkaiden turvallisuus esimerkiksi. 

Olisko kiva jos tällainen rikkinäinen varttihullu saisi valehtelemalla itselleen työpaikan jossa ei kuitenkaan suoriutuisi? 

Kyllä aikuisia ihmisiä pitää kohdella kuin aikuisia jotka itse asiansa tietää eikä lapsina, joista sanotaan, etteivät vain viitsi tehdä mitään ja ruvetaan sitten pakottamaan. 

Kyllä ne TE-virkailijat, terveydenhuolto ja työnantajatkin joutuu aika hankalaan tilanteeseen kun tietävät itsekin että joku ei johonkin työhön sovellu, ei voida päästää tekemään mutta hallitus määrää että täytyy laittaa! Mikäs virka heilläkään enää on kun hallitus ei näköjään heidän arviointikykyynsä luota?

Vierailija
65/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä realismi on yksinhuoltajalla tehdä kahta osa-aikaista työtä? Pitää ehtiä siirtyä työpaikalta toiseen. Kaikilla ei ole ajokorttia eikä autoa. 

Eri työnantajat eivät keskenään laita työvuoroja sopimaan toisiinsa niin, että yksi työ alkaisi aamulla ja toinen iltapäivällä. 

Missä vaiheessa yksinhuoltaja hakee lapsensa hoidosta ja hoitaa häntä jos hän löytäisi kaksi osa-aikaista työtä joista toisessa työt alkaisi aamulla ja toisessa illalla/iltapäivällä? 

Järki käteen nyt. Mä en voi käsittää että logiikka ei yhtään pelaa. Hallituksessa on korkeakoulutettuja ihmisiä, mutta eivät kelloa tunne. 

Vierailija
66/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi kaikki työttömät niputetaan samaan työtä vieroksuvien joukkoon. Kyseessä kuitenkin on niin iso sakki, että siihen mahtuu syitä yhtä monta kuin on työnhakijoita. Itsekin 50+ v monisairas olisin melkoisessa pulassa, jos nyt joutuisin työnhakuun ryhtymään. Olen siis kiitollinen työnantajalleni, joka uskoi osaamiseeni viime yt:iden aikaan, eikä pistänyt minua pihalle.

Enemmän kuin mikään, minua ihmetyttää median tapa nostaa harva se viikko otsikoihin joku tällainen elämäntapatyötön, joka elelee tuilla aikomattakaan osallistua yhteiskunnan rakentamiseen millään tavoin. Näistä sitten kirjoitetaan, kuin olisivat suuriakin sankareita.

Toinen, mitä hämmästelen, on tämän hallituksen toiminta. Toistaiseksi en ole nähnyt yhtään toimenpidettä, millä luotaisi yhtään uutta työpaikkaa. Päin vastoin kiristämällä pieni- ja keskituloisten oloja vähenee kotimainen kysyntä entisestään ja sitä myöten häviää vain lisää työpaikkoja. Osa-aikatyö olisi monelle vajaakuntoiselle / toipilaalle mahdollisuus tehdä töitä jaksamisen mukaan. Jos siitä tehdään täysin kannattamatonta tai jopa rangaistavaa, nämä ihmiset jäävät vallan kotiin elämään pelkästään tuilla. Sen sijaan, että saattaisivat sen osa-aikatyö kautta löytää täysaikaisen työn, johon siirtyä sitten, kun omat voimavarat taas riittävät.

Vierailija
67/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko moiseen sontaan. Sehän syy merkitsisi sitä, että esim. nuo kaikki kyrvähtäneet firmat menivät nurin kun kukaan ei ei mennyt töihin. 

No tuollaista propakandaahan esittävätkin tyypit joilla ei ole kokemusta oikeasta työstä tai työttömyydestä. Ja peruspsykopaatit.

Vierailija
68/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä realismi on yksinhuoltajalla tehdä kahta osa-aikaista työtä? Pitää ehtiä siirtyä työpaikalta toiseen. Kaikilla ei ole ajokorttia eikä autoa. 

Eri työnantajat eivät keskenään laita työvuoroja sopimaan toisiinsa niin, että yksi työ alkaisi aamulla ja toinen iltapäivällä. 

Missä vaiheessa yksinhuoltaja hakee lapsensa hoidosta ja hoitaa häntä jos hän löytäisi kaksi osa-aikaista työtä joista toisessa työt alkaisi aamulla ja toisessa illalla/iltapäivällä? 

Järki käteen nyt. Mä en voi käsittää että logiikka ei yhtään pelaa. Hallituksessa on korkeakoulutettuja ihmisiä, mutta eivät kelloa tunne. 

Voihan hän tehdä vaikka kirjanpitotyötä parille pinemmälle yritykselle ja työskennellä etänä. Ja mun äiti teki kolmea työtä, sivutoimisen talonmiehen työtä päivällä ja kahta siivoushommaa illalla, joista toinen oli 2-3 iltana. Eivät olleet kaukana toisistaan.

Vierailija
69/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-keskus päätti etten ole kuulemma työtön vaikka töitä ei ole. En saa mitään tukia. Onneksi mies elättää.

vielä vähän aikaa kunnes heittää loisen ulos.

Vierailija
70/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on. Tunnen vain yhden työttömän ja on sanonut ettei aio koskaan mennä töihin enää. On ollut työelämässä muutaman vuoden. Mitään koulutusta ei ole. Ollut täysin työttömänä nyt kuusi vuotta. 

En tunne nuoriakaan työttömiä. Oma poika on 22v ja painaa töitä hulluna. Kukaan hänen kavereistaan ei ole työtön. Osa tekee kahtakin työtä. Ihan duunarinhommia painavat menemään. Raha maistuu. 

Vierailija
71/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa nyt se uhriutuminen, taitaa monella olla huono omatunto, kun on ollut mahdollista jäädä tukien varaan elämään, niin ei ole vaivauduttu kursseille tai työtä hakemaan vaikka sieltä missä se oli. Nyt ei tietysti enää paljon olekaan tarjolla työtä, kun yritykset menevät konkurssiin.

Vierailija
72/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lainkaan samaa mieltä. Olin tovin työtön, mutta löysin töitä ja olen ollut tyytyväinen työhöni, jossa koen olevani tarpeellinen. On myös esim. työterveyshuolto ja lounasetu, jotka ovat iso asia nykyaikana!

Vierailija
73/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Syy on työnantajien jotka panttaavat työpaikkoja ja eritoten palkanmaksua ja manipuloivat työmarkkinoita. Työnantajat yksin ovat vikapäitä tähän tilanteeseen.

Vierailija
74/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön on työtön vain sen takia, ettei yksinkertaisesti ole työpaikkoja ja monessa paikassa ei haluta maksaa palkkaa järkevää määrää, joten silloin kuuluu olla työtön. Yritysten ihan oma vika kun ei haluta maksaa palkkaa  kukaan ei Valitse olla työtön, se on seurausta yhteiskunnan monesti kyseenalaisista arvoista.

Kiitos Kokoomus, tämä on suoraa seurausta teidän moraalittomasta maailmankuvastanne.

Vierailija
75/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin sitä töitä tarvitsee, kun sossusta saa enemmän tukia kuin duunari tienaa kokopäivätöistä

Vierailija
76/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa työstä ei tarvita mitään kummoista koulutusta. Rakentaa osaa ammattikoulun käynyt. Postia voi jakaa kuka vaan. Lunta voi aurata kuka vaan, maalata voi ilman koulutusta, kaupan kassatyön oppii viikossa mutta silti työttömät ei kelpaa töihin. Suurin osa työttömistä haluaa töihin mutta kun ei kelpaa kun pitäisi olla yliopiston paperit joka hommaan.

Vierailija
77/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mihin sitä töitä tarvitsee, kun sossusta saa enemmän tukia kuin duunari tienaa kokopäivätöistä

älä jauha paskaa tuet on ihan julkista tietoa.olin työttömänä sain ansiosidonnaista 1200e käteen kuukaudes nyt saan palkkaa 3400e käteen kuukaudessa

Vierailija
78/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne nyt noin ole sanoneet. Osa varmaan työttömistä on (eihän ihminen halua töihin, jos se saa saman ansiosidonnaista eli vähintään saman kuin  työssä käymällä). Itsekin olin työtön ja oikeasti pelotti, että mulle löytyy työpaikka, eikä voi vain lomailla. Ja lopulta löytyikin ja vaikka sain vähemmän rahaa, niin olihan sitä mentävä, kun velkaakin piti vielä maksaa asunnosta. Ihan mukava on enimmäkseen käydä töissä, tuntee itsensä hyödylliseksi.

Vierailija
79/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lainkaan samaa mieltä. Olin tovin työtön, mutta löysin töitä ja olen ollut tyytyväinen työhöni, jossa koen olevani tarpeellinen. On myös esim. työterveyshuolto ja lounasetu, jotka ovat iso asia nykyaikana!

Itse olen jo iäkkäämpi ja nyt alkaa kerääntyä eläkettä varten superkertymä. Jos elää vielä vaikka 20 vuotta, niin se on suuri etu jatkossa.

Ja töissä myös tapaa oikeita ihmisiä, eikä tarvitse työpäivinä tällä palstalla haukkua hallitusta. Kyllä  työ vaikka edes osapäiväinen antaa myös paljon.

Vierailija
80/94 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti. MENKÄÄ TÖIHIN.