Mikä on teidän ÄO:nne?
Kertokaa toki myös koulutustaustaa ja siunattuja älynlahjataustoja
Kommentit (194)
Kaikillahan se täällä on yli 130 :D ! Mikä sitten on todellisuus niin tuskin ihan tuon kaltainen.
Ihan riittävä, pääsin Mensaan ja rima ei edes heilunu. Ylioppilas olen.
Psykologilla testattuna 142. Koulu ja opiskelu oli aina tosi helppoa, mutta etenkin lapsena ja teininä älykkyys oli ikätovereista vieraannuttavaa ja itselle turhauttavaa kun tosi harvoin löysi seuraa joka pysyi ajatusten perässä.
Nyt aikuisena pidän kynttilää vakan alla, ehkä sen takia on vaivauttavaa kun säännöllisin väliajoin joku (uusi) tuttu tai kollega aina mainitsee asiasta. Hidastan tietoisesti puhettani ja ajatusprosesseja puhuessani muille, mutta joskus lähtee mopo käsistä ja muutenkin vaihdan puhekieltä eri kollegoiden välillä kolmen sujuvasti puhumani kielen välillä. Aika ajoin tulee tavattua samanhenkisiä nopeita sieluja joiden kanssa voi sitten vapaammin keskustella ja jo silmien tuikkeesta näkee että ollaan samalla aaltopituudella :)
Oon tehny vaan Mensan nettitestin pari kertaa ja ekalla kerralla sain 130, tokalla 131.
Mun isä on pienestä pitäen laittanu mut tekeen esim tieteen kuvalehden takasivujen matemaattisloogisia tehtäviä, joten varmaan siks oon pärjänny noissa hyvin.
Mun mielestä noi testaa vaan sitä matemaattisloogista älykkyyttä, ei muuta. En mä ihan palikka oo, esim ongelmanratkaisukyky on ollu mulla aina vahva.
Mut en oo kyllä yhtään fiksu silleen opiskelumielessä. Ammattikorkeenki jätin kesken. Samoin lukion ja 2 ammattikoulua. Nykyään teen lähihoitajan töitä kotihoidossa ja kevyt yrittäjänä tarot tulkintoja. Eli ei en oo mitenkään erityisen fiksu, vaikka matemaattislooginen ajattelu onki vahva.
Mensan testissä meni raja rikki, en nyt tulosta muista, yli 130 siis kuitenkin. Lisäksi joskus jossain psykologin luona tehty testi ja kuulemma keskimääräistä älykkäämpi senkin mukaan. Olen käynyt amiksen ja olen sähköasentaja. Inssin opinnot ei juuri kiinnosta, vaikka omalla alalla voisikin käydä. Mieluummin teen käytännön hommia, kuin suunnittelen.
William Sidisillä lienee ollut maailman korkein testattu älykkyysosamäärä. Eipä siitä hyötyä hänelle ollut. Kuoli nuorena, eikä saanut mitään merkittävää aikaiseksi eläessään.
Älykkyyttä on monenlaista ja vain osaa niistä voi mitata. Esim. musikaalisuus on katsottu yhdeksi älykkyyden lajiksi. Itse soitan useita instrumentteja, myös korvakuulolta, solfaan (laulan nuoteista suoraan primavista) ja minulla on hyvä rytmitaju. Mutta koska kaikkea tuota voi myös harjoitella, onko se sitten perinteiseen tapaan ajateltuna älykkyyttä?
Matematiikasta tai pulmatehtävistä en ole koskaan pitänyt. En saa tyydytystä niiden ratkomisesta. Tein kerran kuitenkin Mensan nettitestin, joka perustuu juuri matemaattis-loogiseen päättelyyn, ja tulos oli muistaakseni 115-120 välillä. Testin pisteet nousevat, mitä nopeammin sen tekee. Jos harjoittelisin tai ylipäätään askaroisin vastaavien parissa tuökseni, saisin kokemuksen myötä enemmän pisteitä.
Työskentelen terapiatyössä ja minulla on pitkäaikaisia ihmissuhteita, ei riitoja tai poltettuja siltoja, joten uskallan väittää olevani tunneälykäs. Mutta miten sitä mitataan?
Anonyymisti voin täällä tätä pohtia, mutta julkisesti koskaan, missään tilanteessa, kenellekään en vastaavaa pohdintaa avaisi. Älykkyyttä sekin.
KM, FM, psyk. 60op, nepsy-valmentaja
Suurin osa ihmisitä ei ole tutkituttanut sitä, joten kysymys on turha. Mä en tiedä kuin yhden ijmisen jonka äo on virallisesti tutkittu ja se tehtiin erään sairauden diagnosoinnin yhteydessä.
130. Olen duunari, ihan tyytyväinen työhöni, joskin haaveilen välillä myös erilaisista haasteista. Suoritan tällä hetkellä opintoja työn ohella verkossa.
Lainaan kirjastosta kirjoja ja erityisesti minua kiinnostaa uskontojen symboliikka sekä resonanssi.
Oon ihan tavallinen tyyppi, toisen puoliskon älykkyysosamäärä on 100 (tai vähän päälle), ja huomaan hahmottavani häntä paremmin aikaa ja kokonaisuuksia.
Olen myös laittanut merkille, että puoliso ei tunnista tekstiilien materiaaleja, eikä erota huonekaluissa käytettyä materiaalia.
Tavatessamme oli ylpeä puisesta kaiverretusta sivupöydästään, ja mainitessani sen olevan muovia tunnusti luulleensa aina sitä lähes antiikkiseksi käsin valmistetuksi.
En tiedä liittyykö älykkyysosamäärään, mutta en ollut ennen tajunnut jonkun voivan sekoittaa puun muoviin ja polyesterin puuvillaan.
156 mitattu parikymppisenä, joten se on varmaan nykyisin siellä 140 paikkeilla näin 55-vuotiaana. Melkein jäi peruskoulu kesken, mutta olen menestynyt työmarkkinoilla ja yrittäjänä. Nykyisin konsulttina Aasiassa. Tausta on tietysti erittäin hyvät geenit ja vanhemmat jotka opettivat ajattelemaan ja lukemaan.
ÄO on kuitenkin aika huono mittari. Se on epätarkka ja kuvastaa vain tiettyjä ominaisuuksia. Älykkyys ei sinällään takaa mitään, vaan ihmisellä pitää olla lahjoja monelta kulmalta. Itseltä puuttuu joitain osa-alueita ja siksi en ole monimiljonääri. Eikä rikastumiseen tarvita älyä paljoakaan.
Vierailija kirjoitti:
130. Olen duunari, ihan tyytyväinen työhöni, joskin haaveilen välillä myös erilaisista haasteista. Suoritan tällä hetkellä opintoja työn ohella verkossa.
Lainaan kirjastosta kirjoja ja erityisesti minua kiinnostaa uskontojen symboliikka sekä resonanssi.
Oon ihan tavallinen tyyppi, toisen puoliskon älykkyysosamäärä on 100 (tai vähän päälle), ja huomaan hahmottavani häntä paremmin aikaa ja kokonaisuuksia.
Olen myös laittanut merkille, että puoliso ei tunnista tekstiilien materiaaleja, eikä erota huonekaluissa käytettyä materiaalia.
Tavatessamme oli ylpeä puisesta kaiverretusta sivupöydästään, ja mainitessani sen olevan muovia tunnusti luulleensa aina sitä lähes antiikkiseksi käsin valmistetuksi.
En tiedä liittyykö älykkyysosamäärään, mutta en ollut ennen tajunnut jonkun voivan sekoittaa puun muoviin ja polyesterin puuvillaan.
Täytyy vielä lisätä, että itse olen sitten valtavan sotkuinen ja monta projektia kotona kesken. Jotain puuttuu tästä kokonaisuudesta, jotta osaisin päättää sen minkä aloitan ja laittaa tavarat paikoilleen.
Sama
129, keskihajonta 5.
Siivooja olen, tk eläkkeellä.
Kuulun älykkäimpäön kymmeneen prosenttii. Ammatti: Yrittäjä. Tulot: Riittävät
Vierailija kirjoitti:
Kaikillahan se täällä on yli 130 :D ! Mikä sitten on todellisuus niin tuskin ihan tuon kaltainen.
Niinpä, haluaisin nähdä millä mittareilla. Tuskin ovat virallisissa testeissä käyneet.
Mensalaiset tykkää vauvapalstasta.
Olla ao 49. olla merirosvo somalia ja al-shabaab tyosa. Nyt halu minu raha ja tahtoa panna.
Huvittavaa, että jengi ilmoittaa yli 131. Niissä mensan testeissä se on maksimi eikä sen ylimeneviä lukuja edes ilmoiteta. Luuserit.
ÄO:ni on 147, vuosituloni ovat 200 000e, asun kartanossa ja juoksen Cooperissa 3400m.
Olen keskiverto av-palstalainen.
Tarpeeksi hyvä tajutakseni, että se ei ole riittävän hyvä.