Millä opin nukahtamaan vaikka kaikki ei menisi ihan järjestyksessä?
Olen lasten, ongelmien ja stressivuosien vuoksi herkistynyt niin, että minun täytyy rauhoittua illalla klo 19 aikaan, villasukkia jalkaan ja iltateetä, n 20 lukemaan ja hiljentymään jotta alkaa normaaliväsymys ja nukkumaan n 22. Jos venyy, tulee yllättävää stressiä tai mitä vaan niin keho ja mieli unohtaa uniasiat eikä unta tule lainkaan. Pahimmillaan - ja helpostikin - valvon läpi yön. Ei auta hengitykset tai meditaatiokasetti siinä vaiheessa. Tämä on todella rajoittavaa. Esim minulle tarjottiin lippua konserttiin joka loppui 21.30, kotona olisin ollut klo 22. Tiesin etten sen päälle nuku, joten en lähtenyt. Myös jos meille tulee yövieraita, tiedän että ilta erilainen ja seurustelua niin heti on iso vaikeus nukahtaa.
Keho myös kestää heikosti enää valomista(jota olen lasten sairauksien vuoksi liikaa kokenut) ja seuraava päivä hirveä, sydän hakkaa ja aivosumu, seuraavakin ilta hyvin vaikea kun rytmi sekaisin. Esim alkoholia en voisi ajatellakaan enää nykyään tämän vuoksi lainkaan, en lähde yökerhoon jos työkaverit joskus ehdottaa.
En haluaisi olla näin "mummo" ja herkkä nyt jo vasta 40+ iässä. Olen yrittänyt siedättää itseäni mutta niin vaan uni haihtuu pienimmästäkin. Pelkäänkin jo sitä. Neuvoja?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan samaa, ikää myös 40v, nukkumaan käyn yhtä aikaa lasten kanssa, jos on enemmän stressiä niin uni ei tule, saattaa mennä koko yö valvoessa. Oon miettinyt että onkohan tässä jotkut vaihdevuodet alkamassa. Nuorena unirytmi ei ole ollut säännöllinen ja silti olen mielestäni ennen ollut hyvä nukkumaan.
Oletko luopunut kaikista iltamenoista? Saatko nukuttua toisen kanssa vai vaan yksin?
Mitä jos valvottu yön, miten menee seuraava päivä ja yö?
Ap
Iltamenot on loppunut käytössä kokonaan.
Jos valvon yön, pyrin valvomaan seuraavan päivän myös, sillä jos otan päiväunet niin rytmi sotkeentuu ennestään, sitten ei varmasti taas yöllä nukuta yhtään.
Vaihtelevasti tulee nukuttua, nyt on taas mennyt pari päivää hyvin vähillä unilla, lähinnä siksi että lapsi on tahtonut hieman flunssaisena viereen nukkumaan, yleensä nukun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi monta vuorokautta kun valvoo niin kyllä se uni sitten tulee. Mutta jos et sitä halua tehdä niin ota vaikka tuo mainittu Imovane käyttöön.
Mulle on ainakin määrätty vaan ketipinoria ja en ole halunnut käyttää koska se vaikuttaa vielä aamulla niin paljon että ei saa mitään aikaiseksi väsymykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos edelliselle. Pidän lepotaukoja, käyn kävelyllä, luen kirjaa ennen nukahtamista. Mutta tosi on, että lievä valppaus ja siitä johtuva kireyskin herkästi aina on. Millä pääsisin eroon, aidosti rentouteen.
Mulla on painajaisnaapuri, joka mekasti yöt läpeensä. Sen vuoksi olin jatkuvasti "valppaustilassa" nekin yöt kun se oli hiljaa. En saanut unta kunnolla. Unen laatu ja pitkät unet palautui vasta kun pääsin ongelmasta eroon. Pitkään menin muutaman tunnin yöunilla. Toivottavasti sullakin elämäntilanne helpottaa niin, että uskallat nukkua levollisesti.
Itsellä on pitkä historia unettomuudesta ja myös lääkkeistä. Ainut, mikä on auttanut oikeasti on hyväksyä huonot yöt. Unettomuuteen ei kuole ja yhden päivän jaksaa nukkumattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi monta vuorokautta kun valvoo niin kyllä se uni sitten tulee. Mutta jos et sitä halua tehdä niin ota vaikka tuo mainittu Imovane käyttöön.
Mulle on ainakin määrätty vaan ketipinoria ja en ole halunnut käyttää koska se vaikuttaa vielä aamulla niin paljon että ei saa mitään aikaiseksi väsymykseltä.
Minulla on ketipinor käytössä. Se aamutokkuraisuus vähenee käytön myötä. Veikkaan että ap saa mieliala - lääkkeet jos lääkäriin menee. Nekin on ihan toimivia.
Suosittelen sinulle 2 päivän ryyppyreissua laivalle. Ota rennosti.
Mulla aivan samanlaista. Olen löytänyt avun mirtazapinista. Ainut huonopuoli että se lisää ruokahalua mutta mieluummin nukun silti.
Olin vasta viime viikolla kipeä ja nyt pystyn nukkumaan vaikka valot päällä. Näkee paremmin uniakin kun vähän valoisaa.
Puolikas Alprox tai Opamox, kun uni ei tule ja sen puuttuminen sttessaa. Kun tiedät, että saat tuon avulla unen, pelko unettomasta yöstä hellittää.
Minulla alkoi univaikeudet jo lapsena, että hyvinhän sinulla menee, jos vasta nelikymppisenä on ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aivan samanlaista. Olen löytänyt avun mirtazapinista. Ainut huonopuoli että se lisää ruokahalua mutta mieluummin nukun silti.
Minäkin olen saanut apua tuosta! Ainoa että jättää aamupökeryyttä jos ottaa liian myöhällä, eikä taas aikaisin tiedä välttämättä että edessä uneton yö ellei ota jotain. Moneltako otat ja paljon?
Onko Doxepin kelle tuttu, parempi?
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut melatoniinia? Mulla auttaa kans kun laitan silmät kiinni ja alan katselemaan kuvia, joita silmien eteen tulee. Vaikea selittää, mutta aluksi silmät kiinni laittaessa on mustaa, mutta sitten mieli vaan alkaa tuottamaan erilaisia kuvia ilman mitään ajattelematta ja niitä katselen ja lopulta nukahdan.
Mä painoin lapsena silmäluomia silmien ollessa kiinni. Näin sain jotain kuvioita ja yritin mm. tällä kikalla juksata itseäni nukahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on pitkä historia unettomuudesta ja myös lääkkeistä. Ainut, mikä on auttanut oikeasti on hyväksyä huonot yöt. Unettomuuteen ei kuole ja yhden päivän jaksaa nukkumattakin.
Kuolee kyllä. Näkee hyvin, miten pää pöllyssä elät.
Vierailija kirjoitti:
Montakos itse valvot ennen kuin tulee? Kaksi vai kymmenen?
Mä olen ollut tuollainen koko ikäni, 69 v, nyt vasta eläkkeellä nukun vähän paremmin, mutta pari yötä viikossa valvon vieläkin.
Stressi aiheuttaa tuota.
Kukaan ei ole vielä kehottanut lopettamaan kofeiinipitoisten juomien nauttimista. Joten kokeile jättää ne kokonaan tai käytät vain aamupäivisin. Niin kahvi, colajuomat ja tee sisältävät kofeiinia tavallisesti. Jos juon noita iltaisin, nukahtaminen ei tahdo onnistua.
Up