Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä opin nukahtamaan vaikka kaikki ei menisi ihan järjestyksessä?

Vierailija
16.12.2023 |

Olen lasten, ongelmien ja stressivuosien vuoksi herkistynyt niin, että minun täytyy rauhoittua illalla klo 19 aikaan, villasukkia jalkaan ja iltateetä, n 20 lukemaan ja hiljentymään jotta alkaa normaaliväsymys ja nukkumaan n 22. Jos venyy, tulee yllättävää stressiä tai mitä vaan niin keho ja mieli unohtaa uniasiat eikä unta tule lainkaan. Pahimmillaan - ja helpostikin - valvon läpi yön. Ei auta hengitykset tai meditaatiokasetti siinä vaiheessa. Tämä on todella rajoittavaa. Esim minulle tarjottiin lippua konserttiin joka loppui 21.30, kotona olisin ollut klo 22. Tiesin etten sen päälle nuku, joten en lähtenyt. Myös jos meille tulee yövieraita, tiedän että ilta erilainen ja seurustelua niin heti on iso vaikeus nukahtaa.

Keho myös kestää heikosti enää valomista(jota olen lasten sairauksien vuoksi liikaa kokenut) ja seuraava päivä hirveä, sydän hakkaa ja aivosumu, seuraavakin ilta hyvin vaikea kun rytmi sekaisin. Esim alkoholia en voisi ajatellakaan enää nykyään tämän vuoksi lainkaan, en lähde yökerhoon jos työkaverit joskus ehdottaa. 

En haluaisi olla näin "mummo" ja herkkä nyt jo vasta 40+ iässä. Olen yrittänyt siedättää itseäni mutta niin vaan uni haihtuu pienimmästäkin. Pelkäänkin jo sitä. Neuvoja?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut melatoniinia? Mulla auttaa kans kun laitan silmät kiinni ja alan katselemaan kuvia, joita silmien eteen tulee. Vaikea selittää, mutta aluksi silmät kiinni laittaessa on mustaa, mutta sitten mieli vaan alkaa tuottamaan erilaisia kuvia ilman mitään ajattelematta ja niitä katselen ja lopulta nukahdan.

Vierailija
2/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini on hyvin tuttu ja otan illalla jos on ollut stressaavaa. Ei mitään tehoa kuitenkaan noissa vaikeimmissa tilanteissa. Mielikuvaharjoittelu, ajatusten tyhjentäminen, mustan ajatteleminen jne kaikki keinot myös käytössä. Mutta aloituksessa kuvatussa tilanteessa eli jo normaali rytmi häiriintyy niin mikään ei useinkaan tehoa. Saatan tosiaan valvoa jopa läpi yön. Parhaimmillaankin nukahdan lopulta mielikuvaharjoitteluin jne joskus 02 ja herään 05... Erittäin rajoittavaa ja kuormittavaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukut silloin kun pystyt. Voithan yrittää saada unilääkkeitä. Näitä unilääkkeitä ei määrätä helposti, joten saatat saada vain melatoniinia ensimmäisellä kerralla. Uniongelmalta tuo kuulostaa. Oikeastaan tuo sinun on normaalia, mutta yhteiskunta pyörii aamu-arjen mukana.

Vierailija
4/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samaa, ikää myös 40v, nukkumaan käyn yhtä aikaa lasten kanssa, jos on enemmän stressiä niin uni ei tule, saattaa mennä koko yö valvoessa. Oon miettinyt että onkohan tässä jotkut vaihdevuodet alkamassa. Nuorena unirytmi ei ole ollut säännöllinen ja silti olen mielestäni ennen ollut hyvä nukkumaan.

Vierailija
5/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imovane 7,5 mg

Vierailija
6/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko iltarytmi ei toimi sulle, koska tuntuu että ilta tulee niin äkkiä ja on energiaa. Tai sitten päivällä teet liikaa lasten vuoksi ja muuten(?), stressi, sehän ei toimi pitkän päälle. Entä somen stressi, tv-levoton, sähkölaitteet, työ kuormittaa, liikaa liikuttu, liikaa vaatimuksia - mitä pitäisi muuttaa että olisi parempi. Auttaako kumppani tai mummo. Montako lasta on. Onko asunto liian pieni että saisi rauhaa. Onko helpotuksia ruuanlaittoon ja muuhun, ettei joka päivä ole kuin kokki, terapeutti, siivooja, urheilija ja uranainen.

Vierailija
7/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lähete unettomuuden nettiterapiaan?

Vierailija
8/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaanhan minulla menee ok kunhan elän tässä tiukassa rytmissä, unohtaen kaikki iltailot ja -menot. Olen yh ja arki on täyttä. Siksi tuo hiljentyminen aikaisin on tärkeää, tai sitten kaikki kaatuu. Mutta sama ongelma vaikka lapset olisi isovanhemmillaan viikonlopun, jos menen iltaa istumaan ystävän luo ja tulen kymmeneltä, uniaikani on jo ohi ja jään valvomaan. Kuten sanoin, elämää rajoittavaa.

Ap

Vierailija
9/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan samaa, ikää myös 40v, nukkumaan käyn yhtä aikaa lasten kanssa, jos on enemmän stressiä niin uni ei tule, saattaa mennä koko yö valvoessa. Oon miettinyt että onkohan tässä jotkut vaihdevuodet alkamassa. Nuorena unirytmi ei ole ollut säännöllinen ja silti olen mielestäni ennen ollut hyvä nukkumaan.

Oletko luopunut kaikista iltamenoista? Saatko nukuttua toisen kanssa vai vaan yksin?

Mitä jos valvottu yön, miten menee seuraava päivä ja yö?

Ap

Vierailija
10/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden yön valvomiseen ei kukaan kuole. Ongelma on jos valvominen jää päälle.

Vierailija
11/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi monta vuorokautta kun valvoo niin kyllä se uni sitten tulee. Mutta jos et sitä halua tehdä niin ota vaikka tuo mainittu Imovane käyttöön.

Vierailija
12/36 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole sulla nukahtaminen ja nukkuminen, vaan ihan yleinen ylivirittynyt tila. Siihen ei auttaa lepo ja rentoutuminen. Kun en tiedä millainen yleisesti elämäntilanteesi on, niin en osaa sanoa miten saisit elämästäsi vähemmän kuormittavaa ja stressaavaa.

Minua auttoi se, että aloin ostaa paljon enemmän valmista tai puolivalmista ruokaa, siirryin liikkumaan kevyemmin ja vähemmän kuormittavasti (kovat salitreenit vaihdoin joko lenkkeilyyn tai kevyeen salitreeniin), laskin rimaa kotitöissä (esim. ei ole pakko joka ilta siivota keittiötä perusteellisesti tai laitella kaikkia kamoja paikoilleen jne) ja yleisesti aloin opetella asennetta, että kaiken ei ole pakko olla niin justiinsa.

Mä kärsin nykyään unettomuudesta hyvin harvoin. Jos on töissä monta dedistä päällä tai muuten pino asioita, jotka ei tunnu etenevän/selkiytyvän, niin saatan yöllä herätä ja valvoa vähän aikaa. Siihen auttaa se, että laittaa jonkun todella tylsän äänikirjan vähäksi aikaa, niin nukahdan siihen.

Vierailija
13/36 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos edelliselle. Pidän lepotaukoja, käyn kävelyllä, luen kirjaa ennen nukahtamista. Mutta tosi on, että lievä valppaus ja siitä johtuva kireyskin herkästi aina on. Millä pääsisin eroon, aidosti rentouteen.

Vierailija
14/36 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vogelin Passiflora rentouttaa hyvin. samoin YouTubesta löytyy hyvinkin rentouttavaa musiikkia. Etsi vaikka vagus nerve relaxation-videoita. Käytän näitä itse kun haluan olla aivan rento - toimii!

Vierailija
15/36 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun et pysty nukkumaan edes rutiiniesi avulla, sulla on oikea ongelma.

Vierailija
16/36 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta nämä oireet pysyvät loitolla jos harrastat kunnon urheilua vähintään joka toinen päivä . Se on helppo nukahtaa kun keho on väsynyt ja sydän lyö hitaammin urheilun vaikutuksesta.

Ei tietenkään aivan ennen nukkumaanmenoa, vaan joskus seitsemän aikaan... Aamulla tai illalla

Vierailija
17/36 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Keski-iässä keho ei ole enää yhtä "kaikenkestävä" ja mukautuva kuin nuorempana. Elämä on valintoja: haluatko kuunnella ja kunnioittaa kehoasi, vai ovatko iltariennot ja yövieraat tärkeämpiä? Itse olen valinnut kuunnella ja arvostaa kehoani ja omaa hyvinvointiani, eli ei enää myöhään valvomisia eikä alkoholia. Ylempänä tulikin jo hyviä vinkkejä yleisen stressitason laskemiseksi. Oura voisi myös olla hyvä hankinta, sillä jos et usko omia tuntemuksiasi niin se kertoo kyllä varsin karusti palautumisesi ja unesi laadusta, ja esimerkiksi alkoholin vaikutuksesta niihin.

Vierailija
18/36 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmä kärsii unettomuudesta. Siihen on toimivat lääkkeet.

Vierailija
19/36 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain tyhmä kärsii unettomuudesta. Siihen on toimivat lääkkeet.

Mitä suosittelet? En halua riippuvuutta ja yöllä täytyy olla skarppina tarvittaessa (yksin lasten kanssa).

Vierailija
20/36 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta arjessa tosiaan on tärkeää, ja oikeanlainen ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän