Mitä sä söit kun olit opiskelija?
Kun olin ite opiskelija 90-luvun lopulla, söin köyhänä usein tonnikalamakaronia, Mama-nuudeleita ja ranskanleipää. Terveellistä? No ei tosiaan.
Mitä sun köyhien opiskeluvuosien vakkareihin kuului/kuuluu + milloin opiskelit? Olis kiva tietää, onko opiskelijamenu pysynyt pitkään samana ja ovatko nuo klassikot nykyopiskelijoidenkin säästöruokaa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Koulussa mitä oli, siellä tein myös leipää evääksi välipalaksi, tuhma minä. Kaupasta ostin banaania, ruisleipää, margariinia, jogurttia ja rasvatonta maitoa noin niinkuin muuten. Proteiinit olleet melko vähissä kyllä.
Viikonloppuna Oulussa kun asuin ostin halvimman pizzan mitä sai. Yöllä 4-5e tai vasta krapulapäivänä haettuna halvin oli, 2,5e.
Rahat meni kyllä enimmäkseen juomiin, koska juhlia piti ke, pe ja la. Joskus useamminkin. Oli se juominen silloin aika edullista vielä vaikka helposti meni 100mk illassa ja loppukuusta piti soitella äidille, että laittaa rahaa.
Ai niin! Pirkan pasta carbonara ja italianpata johon lisäsin joukkoon hemepan. Halvin appelsiinimehulitra oli 50cnt. Opiskelin kun markat muuttui euroiksi
En ole ollut köyhä opiskelija, mutta lukiossa en uskaltanut kertaakaan mennä ruokalaan ja päivisin olin yleensä syömättä tai kävin ostamassa jonkun lihapiirakan torilta, joka oli koulun vieressä. Sitten koulun jälkeen oli hirveä nälkä ja kotimatkalla hain kaupasta pussin Hot Rodeja ja cokista. En voi tajuta. Ja ajatelkaa, olin laiha kuin pajunvitsa. Tupakoin kyllä.
Kaikki aloittajan mainitsemat ruuat ovat törkeän kalliita ja kaukana opiskelijan budjetin ulottumattomissa. Kokopäivätöissä käyvät opiskelijat toki sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ruokaa ja kotona äidin tekemää ruokaa. Muutin omilleni vasta valmistumisen jälkeen.
Juuri näin tein minäkin. En edes kiinnittänyt huomiota, söikö joku omia eväitä. Meitä oli aina sama porukka eli suurin osa syötiin hyvää ja ravitsevaa koulussa itse tehtyä ruokaa. Taisin silloin lihoakin parin kilon verran ennen kuin havahduin ja aloin kävelemään kelissä kun kelissä kouluun ja takaisin kotiin. Reippaassa kävelyssä meni tunti suuntaansa ja iloisesti kilot jäivät matkalle. Se oli muuten eka kerta, kun lihoin n. viitisen kiloa ja oli kiire saada vatsamakkara pois. No problem. Oppia ikä kaikki. Enää ei voinutkaan syödä ihan mitä tekee mieli ja sillä oli seurauksensa. Meillä oli aamu- ja iltapäiväkahvilla ihania tuoreita ja lämpimiä munkkipossuja 😋
Käytiin usein Jyväskylän pizzeria Mariassa 10 markan pizzoilla kun oli kesätyörahoja säästössä
opintojen alussa söin ryvita näkkilelpää ja viilejä, painoin 40 kg, voi niitä aikoja!! en muistanut että olisin juuri ruokaa laittanut kyllä muutenkaan opiskelijakämpässä....
kun muutin pois jääkaapissani oli homeista riisiä kattilassa 1 vuoden takaa
Etupäässä fileitä, kaviaaria, maksapateeta...
Laskin suurimman syömisen opiskelijalounaaseen.
Tuon lisäksi söin aamulla puuroa ja jotain pientä illalla.
Ei minulla ollut vaikeuksia syödä halvalla, tietenkin osasin ysärin lapsena.
anna mulle ja kilpailjalle rahaa. Katsotaanko kuka pysyy samalla rahalla pidempään hengissä.
Puuroa, makaronia, kasvissosekeittoja, linssikeittoja, jauhelihakastiketta ja spagettia. Kala ja laadukas liha oli haave vain.
Tavallista kotiruokaa. Eli tein pienen annoksen ( voi syödä 2-3 pva) makaronilaatikkoa purjosipulilla, kalakeittoa tuoreella tillillä, kanaa, lohkoperunoita ja salaatteja sekä lämpimiä juures salaatteja että kylmiä sieni, punajuuri, juusto, kreikkalainen, nizzan, leipäjuusto jne. Paljon marjoja, hedelmiä. Aamuisin puuroa tai jugurttia myslillä.
Aika usein myös kaalipohjaisia ruokia, laatikkoa, kerä-puna ja lehtikaalisalaatteja.
Välipalana luennoilla yleensä itse tehty pähkinä kuivamarja sekoitus ja joku hedelmä (banaani, omena kiwi...)
Viikonloppuisin usein peltipizzaa ihan perus tomaatti-mozzarella-basilica. Usein hyödynsin tarjoukset ja punalaputetut tuotteet, vaatteet ostin aika pitkälti markettien alennusmyynneistä. Hyvin pärjäsin.
En ollut ananas-köyhä. Söin joka arkipäivä yliopistolla lounaan. Kotona tein tavallista ruokaa viikonloppuisin. Ysäri.
Koulun ruokalan safkoja. Illalla leipää, tonnikalaa, hedelmiä.
Koulussa mitä oli, siellä tein myös leipää evääksi välipalaksi, tuhma minä. Kaupasta ostin banaania, ruisleipää, margariinia, jogurttia ja rasvatonta maitoa noin niinkuin muuten. Proteiinit olleet melko vähissä kyllä.
Viikonloppuna Oulussa kun asuin ostin halvimman pizzan mitä sai. Yöllä 4-5e tai vasta krapulapäivänä haettuna halvin oli, 2,5e.
Rahat meni kyllä enimmäkseen juomiin, koska juhlia piti ke, pe ja la. Joskus useamminkin. Oli se juominen silloin aika edullista vielä vaikka helposti meni 100mk illassa ja loppukuusta piti soitella äidille, että laittaa rahaa.