Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin vähävaraisten keräykseen kahvia, konvehteja, ja puuroriisiä. Onko ok?

Vierailija
15.12.2023 |

Mitä oikeasti pitäisi ostaa? Kuivia aineita ainoastaan.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä,  työtön, iäkkään isäni hoitaja. Olisin kiitollinen kaikesta avusta. Pärjään kyllä, mutta ei ole varaa ostaa kinkkua, kaloja, sillejä. Itselleni en tarvitse, mutta isälleni olisi kiva laittaa joulu. Kävin ruokajakelussa Vantaalla. Sain paahtoleipää, margariinia, sekä lihamakaronilaatikkoa. Olen kiitollinen näistä,  mutta olenko liian vaativa, kun toivoisin palan kinkkua ja joululaatikoita? 

Tee laatikot itse, aineet ei paljon maksa, valmiit kinkkusiivut+silli ovat edullisia, torttutaikina+hillo.

Vierailija
42/44 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäsäilyketölkkejä

Tee, kahvi  (esimerkiksi Nordqvistilla on hyvää teetä)

Rusina, pähkinä, manteli - pussukoita ja kuivahedelmiä

Puurohiutalepaketteja

Suurimopaketteja

Leivontatarvikkeita: 

mm kuivahiiva, leivinjauhe, leivinsooda, vaniljasokeri, jouluiset / leivontamausteet (inkivääri, pomeranssinkuori, neilikka, kaneli, kanelitangot, kardemumma jauhettuna koska kaikilla ei ole millä jauhaa) ja muut mausteet, sokeri, siirappi, korppujauhot

Leivinpaperi, lautasliinat, paistovuoat, minigrip-pussit tai vastaavat 

Tiskiharjoja, - sieniä, tasojen pyyhintäsieniä, tiskiaineita, juuresharjoja,talous- tai kertakäyttökäsineitä. Suuria nestesaippuakanistereita saa jopa alta 3€ ja jopa hajusteettomina. Yleispuhdistusainetta, uuninpuhdistusainetta, WC-harja ...

Isot pullot leivinsoodaa ovat monikäyttöisiä mm kattiloiden puhdistamiseen

Jouluisia patalappuja? Pannunalusia?

Joku jolla on *oikeasti* varaa voisi ostaa keräyksiin kotonaan päin kasapäin kattiloita ja paistinpannuja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedustelisin julkisesti kerran tässä joulun alla mistä ihmeestä mihinkään jouluapuihin pääsee esim Oulussa kaupungissa meikäläinen käsiksi: yksinäinen ja liikuntavammainen, autoton, vuokralla, vajaa 60v uskonnoton naishenkilö. Pitkäaikaisesti "toistaiseksi" loputtomiin köyhyysrajan alle työkyvyttömyyspäätöksillä pätkissä ja väliajat toimeentulotuella välillä elävä köyhä. Olen minä niin ilman itsestäänselviä ettei ole edes lämpimiä vaatteitakin alusvaatteista puhumattakaan niin, että 10v vanhempi naapurini on ollut viime aikoina kauhuissaan. Jalat paljaina lämpimän kauden Kuomissa. 3.5v aikaa kampaamo-hiustenleikkuusta. Naapuri teki parhaansa tänä syksynä. Puuttuu kunnon patja kipeän kropan alta ja ehyt paistinpannu. Toimivat simmälasit. Lääkäri jolla tekisi yhtään mitään. Näillä perussairauksilla ja tällä kunnolla pitäisi saada 87€ kerta-annettavan rokotteen reseptillä rokote irti apteekista pistettäväksi. Sähkö pitää maksaa 21.12., vakuutus 1.1.ja Klarnaan loppuja edes osa pois. Lisää tarvitsee aina apteekista jne.

Ylivelkaannun toimeentulokausina nyt nykyään näemmä jopa yli yhden vuokran suuruisen summan (en siis vuokraa itseään ja ja maksan kyllä laskuni) joutuessani ostamaan käyttötavaraa laskulle. Nytkin on vielä sitä perua olevaa 230 maksettavana, vaikka 500 olen jo maksellut pois kk-tuloista, jotka ovat alta köyhyysrajan, sekä nyt taas ollut n 300€ muita kuin peruskuluja. Olen kovin onnellinen kuitenkin siitä että laskuni saan pidettyä maksettuina, eikä mene mitään perintäkuluja, enkä ole missään perinnässä ja luottotiedot sinällään säilyvät edes.  

Ei minulla minkäänlaisia jouluja ole ollut ikiaikoihin. Joskus nuorempana kun edesmennyt vanhempani ja itse olimme vielä kunnossa saimme laitettua kahden hengen huushollissa. Nykyään en pysty edes siivoamaan enkä pyykkäämään eikä ole konetta kotona. Pyykkituvalla en pysty asioimaan enkä yksin kaupassa. Joudun tilaamaan kotiin. Ruoanlaitoksi hyvä kun puuroa teen ja jos on parempi olo niin tyyliin jauhelihakeittoa. Ennen leivoin ja laitoin kaikkea itse.  

Siis mistä sellaiset tarvitsevat mitään saavat kun eivät ole mitään ihmeen sisäpiiriläisiä uskonsakkeja? Ei minulle kukaan mistään sossuista tai hyväntekeväisyystahoilta ole lahjoitellut. Ihmiset kuvittelevat köyhien olevan jotenkin josaain avun piirissä eikä se niin mene. Aina väitetään pitkiä palstoja köyhien niiiiin saavan ja joidenkuiden vaikka mitä miten paljon ympäri pitkin poikin. Olen ihan ällistynyt koska en minä vaan saa enkä tiedä millä ne muut saavat, jos se edes totta on. Olisi kyllä ihan tarpeen saadakin joskus jopa minunkin. Ovatko ne muut sitten  jotain pyhimyksiä? En minäkään tupakoi, narkkaa, juo enkä h**raa. En käy missään ja täysin raitis ace vanhapiikaihminen. 

Yksi talvi - 20 alkuvuonna siunaustilaisuudessa Oulun Intiössä pappi otti hihastani kiinni ja alkoi väkisin järjestävänsä minulle apua ja usutti diakonissan soittamaan perään vaikka yritin kertoa etten kuulu laumaan. Diakonissa soitti, mutta kuultuaan etten kuulu heihin, lopetti puhelun siihen paikkaan lyhyeen. Että se siitä verotusoikeuden perustelusta ja väitteistä miten ev-lut kirkko auttaa kaikkia.

En ollut edes pyynnyt mitään.

Nyt polen kyllä sillä mielellä että ottaisin jos olisi mahdollista saada jotta saisin ylimääräisiä velkoja maksettua ja edes laajakirjo-keuhkokuuerokotuksen kerran otettua huonojen keuhkojen turvaksi ja jotta en aiheuttaisi veronmaksajille osastohoitokulunkeja.

Jos joku osaa vinkata mistä kerjätä minunkin kerran edes,  laittakaa sähköpostia sannumari @ yahoo piste co piste uk  osoitteeseen  kiitos! 

Vierailija
44/44 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

42, asiaa jatkaaksi ...

Siellä isossa kaupassa ostellessa johonkin keräykseen voi miettiä mikä kaikki luontaisesti voi olla hyvin pienellä eläviltä loppu ja mitä koko ajan kuluvaa olisi tarve koko ajan. Taloustavaraa kylläkin kannattaa ostaa lahjaksikin halpaketjuista ja tarjouksista, ei normaalihinnalla meidän brändiketjuistamme.

Jokainen käyttää ainakin varmasti vessapaperia ja säkillisellä on aina käyttöä. Hajusteettomat pesuaineet kuten tiskiaineet käyvät kaikille.

Jos henkilön tai perheen tuntee voi ostaa onnistuneemmin ja fiksu ottaa ja neuvottelee suoraan jos ostaisi apua joululahjaksi, mitä perheeltä heistä eniten kipeimmiten arjen perustarpeista puuttuu.

Joku voi tarvita imurinpusseja, ehyttä laturia tai laturinjohtoa, valaisimiin polttimoita ja loisteputkia tai jatkojohdon. Sellaisen saanti voi olla onnen päivä arjen kannalta vaikka hinta ei ole käytännössä mitään sille, jolla on normaalisti asiat. Esimerkiksi uuden halvan pöytälampun saa noin reilulla kympillä. Jos haluaa antaa hyvän lahjan muuten vain joululahjamielessä kenelle tahansa jolla on kasveja kotona, mistä tahansa marketista saatava Airamin E27 kasvilamppu on aivan pop juttu. Sillä on monen vuoden takuukin.

Mikään ei estä utelemasta fiksusti kautta rantain jonkin intressin kohdalta mitä millaista joku käyttää. Kylppärin kaapin ovea raottamalla voi nähdä käytettyjä merkkejä. Kissaihmisillä kissanhiekkasäkki on luultavasti kylppärissä. Kissanruoan merkkiä ei ole vaikea saada selville kissaihmiseltä ja koiraihmisiin pätee sama. Muissa intresseissä aivan sama juttu: ihmiset tykkäävät kovasti jutella harrastuksistaan.

Oikeasti jo se kiinnostuksen osoitus ja keskustelun käyminen, juttelu ja kanssakäyminen, ns. lämpimät ajatukset ovat sellainen paras ja lämmittävin lahja useimmille eli kaikille muille kuin oikeasti aika ikäville ihmisille.  Niitäkin on tunnettu. Heille ei kannata antaa mitään. He eivät arvosta oikeasti itse näet lopultakaan yhtään mitään.