Miksi suomalaiset joululaulut ovat tyyliin: "Äiti kuollut on, hauta umpi luomatta on! Linnun silmät puhkottu on, tuskainen vaikerrus nyt on"
Tänään olin pistokeikalla ikäihmisten palvelutalossa ja siellä soi keskusradiosta tällaiset - ja jos radio oli kiinni sitten ihmisillä laulatettiin tällaisia. Tätä showta kesti ihan koko kahdeksantuntisen päivän jonka paikalla olin.
Eikö joulussa pitäisi olla iloa eikä pelkkää porua sekä parkua?
Kommentit (162)
Niinhän ne ovat. Minä tykkään niistä kovasti, ovat tunnelmallisia. En voi sietää ollenkaan tekopirteitä jouluhumppia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Viktor Rydbergin runo on varmaan kaikkien aikojen paras jouluruno (Tonttu, 1906). Loirin ei olisi missään nimessä pitänyt antaa pilata sitä. Esitystyyli ei tee oikeutta runolle, olen kuullut jonkun naisartistin laulamana ja siinä kuvastui runon luonne ja pieni salaperäisyyskin hyvin, en vain muista kuka lauloi.
Vierailija kirjoitti:
varpunenkin kuulostaa mollissa tooodella piristävälle
Aivan kaikki ei ole sentään mollissa. Suomalainen versio Tiikerihaista kääntyy yllättäen mollista duuriksi siinä kohtaa kun hai vie nuoren miehen
"Vaan julma tiikerihai, Vaaniva tiikerihai, Silloin saaliikseen nuoren miehen vei, Saanut helmeä hän ei"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä Viktor Rydbergin runo on varmaan kaikkien aikojen paras jouluruno (Tonttu, 1906). Loirin ei olisi missään nimessä pitänyt antaa pilata sitä. Esitystyyli ei tee oikeutta runolle, olen kuullut jonkun naisartistin laulamana ja siinä kuvastui runon luonne ja pieni salaperäisyyskin hyvin, en vain muista kuka lauloi.
Tykkään kanssa tästä, mutten voinut pitkään aikaan kuunnella sitä kun se oli aina Loirin ulisema versio. J-P Leppäluodon versiosta pidän, mutta jos ei pidä raskaammasta musiikista niin voi olla joillekin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hetken kestää elämä, sekin synkkä ja ikävä
Hei! Tuohan sentään lauletaan hilpeässä duurissa jonka vain jo nurkan takana odottava kuolema voi suomalaisessa herättä.
Suomessa jouluun liittyy harras tunnelma. Kuoleman ja kärsimyksen muistamiseen liittyy myös kiitollisuus siitä, että nyt on kaikki hyvin ja läheiset lähellä. Minusta se on kaunista. Ja onhan meillä iloisiakin joululauluja, mutta ne kaikkein rakastetuimmat on vähän haikeita.
Sormet pukin soittavat
Tätä soitintaan
Kuoleman sormet
Kylmät ja kankeat
Astuu sisään portista
Vieras maailma
Avautuu sen takaa
Maisemat ankeat
Nyt sanat on sanottu
Laulut on laulettu
Aaton koittaessa
Ilta jo hämärtää
Kun hukun itkuuni
Toivon, että jää
Edes kauniin pukin nimi
Tänne elämään
Kaikki kuoli ja surkeaa on
sika
puuroa kitusiin ja tonttu orjatyössä
raataa pakkasyössä
Suomalaisten joululaulujen taustat ovat virsissä. Siksi lauletaan mollissa ja niissä on pakko kärsiä ja kuolla, vaikertaa ja velloa tuskassa. Paras joululahja on nukkua pois.
Vierailija kirjoitti:
Sormet pukin soittavat
Tätä soitintaan
Kuoleman sormet
Kylmät ja kankeat
Astuu sisään portista
Vieras maailma
Avautuu sen takaa
Maisemat ankeatNyt sanat on sanottu
Laulut on laulettu
Aaton koittaessa
Ilta jo hämärtää
Kun hukun itkuuni
Toivon, että jää
Edes kauniin pukin nimi
Tänne elämään
Versioitua Kotiteollisuutta, ei sentään joululaulu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla soi eilen Spotifysta joku Finnish songs everyone should know-lista, ja valehtelematta niistä 90% oli ihan hirveitä jollotuksia tyyliin Leevi & Leavings. Ja juu, onhan nuo koomisen surkeat kappaleet pieninä annoksina joskus ihan hauskojakin, mutta jumalavita, kuka niitä pystyy kuuntelemaan putkeen 3 tuntia?
Meillä nuoret lähärit huudattaa näitä päivät pitkät vanhuksille jo monta viikkoa ennen Joulua. Kun pitäähän sitä olla joulutunnelmaa. Suututaan jos laittaa pienemmälle tai katkaisee
Vierailija kirjoitti:
Hetken kestää elämä, sekin synkkä ja ikävä
Meidän esivanhemmat oli mielisairaita.
Suomalaisen elämä ja joulu myös on niin kurjaa, että kaikessa kurjuudessaan se on jo jokseenkin koomista.
Mitä muita niitä surullisia joululauluja sitten on kuin Varpunen jouluaamuna? Minulle ei tule äkkiseltään mieleen yhtään.
Sika nyt ei ole kovin mieltäylentävä, mutta tsoukkihan se oli alunperinkin.
Otsikon sisällöstä tulee mieleen Lumi teki enkelin eteiseen, joka nyt ei ainakaan mikään joululaulu ole.
Siis suurin osa suomalaisista joululauluista on ihan muuta kuin itkuvirsiä. Nuo mainitut varpunen jouluaamuna on tehty hohta 200 vuotta sitten. Topelius teki sen kuoleen pikkupoikansa muistolle. Naureskellako siinä pitäisi??
Ja tuo toinen on Konsata Jylhän joululaulu joka kertoo siitä miltä lapsesta tuntuu, kun äiti on edesmennyt. Ennen äitejä kuoli synnytyksiin ym ja lapsia jäi paljon orvoiksi. Ei siis aiheeltaan lauluja, joiden kuuluu naurattaa, mutta sitten on näiden lisäksi miljoona hupsis pupsin pimpli pompeli laulua joissa iloa ja riemua riittää.
En ymmärrä miksi pitää jokun rääkyä sitä että osa joululauluista on hartaita/surulisia. Mitä vikaa siinä on. Varsinkin ap:n tapauksessa, kun on palvelutalossa kuullut nuo vanhat joululaulut, jotka o vanhuksille rakkaita ja tuovat heille muistoja.
Ap eikä kenenkään muunkaan ole niitä pakko kuunnella. Nykyään on suoratoistopalvelut, joista jokinen voi kuunnella ihan sitä mitä haluaa.
Annetaan vanhusten kuunnella varpusta jouluaamuna, kosta ne kuolee pois ja laulut jää unholaan, kuunnellan sitten me jälkeenjääneet näitä uusia ja iloisia renkutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita niitä surullisia joululauluja sitten on kuin Varpunen jouluaamuna? Minulle ei tule äkkiseltään mieleen yhtään.
Otsikon sisällöstä tulee mieleen Lumi teki enkelin eteiseen, joka nyt ei ainakaan mikään joululaulu ole
Konstan joululaulu, Maa on niin kaunis, Heinillä härkien, En etsi valtaa loistoa, Joulun kellot, Kannan pientä kynttilää, Marjatan jouluvirsi, jne
Vierailija kirjoitti:
Otsikon sisällöstä tulee mieleen Lumi teki enkelin eteiseen, joka nyt ei ainakaan mikään joululaulu ole.
Ei nyt esimerkiksi kauneimmaksi joululauluksi äänestetty Sylvian joululaulukaan mikään varsinainen mielen kohottaja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota laulaa monikin, niin mies, kuin naisartisti, mutta itse pidän eneiten juurikin tuosta Vesa-Matti Loirin tulkinnasta.
Minua ei haittaa vanhana-ajan tunnelmalliset joululaulut. Eniten inhoan joululauluja, jotka tunnistaa juuri ja juuri sanoista joululauluiksi, muuten ovat täyttä humppaa.
Nykyisistä joululauluista Antti Tuiskun Lämmin lumi peittää maan on ihana.
Vaiko masentuneita ja sitten tosi masentuneita?
Surulliset tietävät mitä surevat, masentuneet eivät tiedä.