INFLUENSSA ja tartuttavuus..
Missä vaiheessa uskaltaa huokasta?
Lapsellamme todettiin 6 päivää sitten influenssa A, oireet alkoivat 7 päivää sitten. Minä sekä puolisoni ollaan edelleen täysin oireettomia. Lapsi on jo lähes parantunut, pientä yskää ja nuhaa on vielä jäljellä. Koulusta on ollut koko viikon pois. Missä vaiheessa voi huokaista, ettei tarttunut meihin aikuisiin?
Kommentit (17)
Ei kai sitä vielä ole liikenteessä? Missäpäin Suomea muka?
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia influenssasta perheen sisällä?
Minulla oli, mutta ei tarttunut puolisoon, joka tosin siirtyi sohvalle nukkumaan, kun minulla nousi kuume.
Kyllä on, influenssa A.
Tässä alueet, missä "hehkuu punasella" https://www.is.fi/terveys/art-2000010055442.html
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä vielä ole liikenteessä? Missäpäin Suomea muka?
Olisit käynyt ottamassa rokotteen, niin voisit olla huolettomammin. Influenssarokotteen saa halutessaan jokainen, tosin maksua vastaan silloin, jos ei ole riskiryhmää tai riskiryhmäläisen kanssa samassa taloudessa asuva tai ei ole työnsä puolesta oikeutettu ilmaiseen rokotteeseen.
Minä en ole ottanut, puolisoni on ottanut. Kummallakkaan ei vielä ainakaan ole tartuntaa ollut. Lääkäri, jossa lapsemme käytin, kertoi ettei rokote tänä vuonna anna kovin hyvää vastetta. Että se siitä rokotuksesta ;)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ottanut, puolisoni on ottanut. Kummallakkaan ei vielä ainakaan ole tartuntaa ollut. Lääkäri, jossa lapsemme käytin, kertoi ettei rokote tänä vuonna anna kovin hyvää vastetta. Että se siitä rokotuksesta ;)
Tänä vuonna oli mullakin eka kerta kun influenssa tuli rokotuksen läpi, oon just toipumassa. Parikymmentä olen rokotuksen ottanut ja otan vastakin, sen verran tuli taas muistutusta tästä taudista. Rokotus lievensi todennäköisesti oireita.
Meillä oli vuosi sitten yhdellä lapsella Influenssa A, sai tartunnan kaverilta. Kukaan muu meidän perheestä ei sairastunut. Ai niin ja tosi monta vuotta sitten myös miehelläni oli influenssa, oli silloin myös ainoa perheestä joka sairasti.
Kiitos nru 9, tuo lohdutti! :) Täällä on nyt yli viikko sairastumisen alkamisesta ja lapsi terveenä eikä mutu sairastunut. Ehkä selvisimme :D
Tiistaina nähtiin ihmistä A joka sairastui kesken tapaamisen. Torstaina sairastui eniten hänen kanssa tekemisissä ollut lapsi B (jolla rokotus). Oli 39 kuumetta ja testin mukaan influenssa A. Parani kahdessa päivässä. Lauantaina sairastuin minä, minulla myös rokotus, olen vielä kipeä. Tänään sunnuntaina sairastui toinen perheenjäsen joka ei nähnyt A:ta, jolla ei rokotusta. Muut perheenjäsenet terveitä, osa rokotettuja ja osa rokottamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Tiistaina nähtiin ihmistä A joka sairastui kesken tapaamisen. Torstaina sairastui eniten hänen kanssa tekemisissä ollut lapsi B (jolla rokotus). Oli 39 kuumetta ja testin mukaan influenssa A. Parani kahdessa päivässä. Lauantaina sairastuin minä, minulla myös rokotus, olen vielä kipeä. Tänään sunnuntaina sairastui toinen perheenjäsen joka ei nähnyt A:ta, jolla ei rokotusta. Muut perheenjäsenet terveitä, osa rokotettuja ja osa rokottamattomia.
Toi influenssa onkin tautina ihan erilainen kuin kaikki muut, koska ne oireet iskevät kuin salama kirkkaalta taivaalta. Mullakin olo muuttui puolessa tunnissa täysin terveestä 40 asteen kuumeeseen ja ihan kuolemisen oloon kahdeksi viikoksi. Se menikin oksennellessa kylppärin lattialla ja toisella viikolla ambulanssilla sairaalaan tippaan. Sen jälkeen olin kuin haudasta noussut tärisevä vanhus ja aivosumu haittasi elämää ja sydänoireet. Sain tuosta palkaksi astman jota ei ole suvussa. Tämä v. 2016.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi influenssa onkin tautina ihan erilainen kuin kaikki muut, koska ne oireet iskevät kuin salama kirkkaalta taivaalta. Mullakin olo muuttui puolessa tunnissa täysin terveestä 40 asteen kuumeeseen ja ihan kuolemisen oloon kahdeksi viikoksi. Se menikin oksennellessa kylppärin lattialla ja toisella viikolla ambulanssilla sairaalaan tippaan. Sen jälkeen olin kuin haudasta noussut tärisevä vanhus ja aivosumu haittasi elämää ja sydänoireet. Sain
Lähes sama kokemus, keuhkot romahti ja sairaalaan. Sen lisäksi sain sepsiksen (!) 🙄
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut influenssaan kahteen eri kertaan. Ensimmäisellä kerralla ei ollut rokotusta ja sairastin pitkään jälkitauteineen. Toisella kertaa oli rokotus, pienemmät oireet, nopeammin ohi eikä jälkitauteja.
Influenssan sairastaa keskimäärin 10% väestöstä eli keskimäärin jokainen sairastaa sen kymmenen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Influenssan sairastaa keskimäärin 10% väestöstä eli keskimäärin jokainen sairastaa sen kymmenen vuoden välein.
HUS:in aivokirurgi kertoi, että sairastetun influenssan näkee ihmisen aivoista, koska influenssa jättää aivoihin jäljet. Se nostaa riskiä sairastua Parkinsonin tautiin, koska influenssa jättää aivoihin tulehduksen. Hänen mukaan suurin osa sairastaa elämänsä aikana influenssan, ei siis kaikki. Todella moni luulee sairastaneensa influenssan, kun ärhäkämpi kuumeflunssa iskee, mutta kyllä se oikea influenssa on sittein ihan eri planeetalta, jos sellainen sattuu omalle kohdalle jysähtämään.
Meidän lapsella A-influenssan kuumevaihe kesti kolme viikkoa. Kuume oli 39 ja 40 asteen välillä, kun sai lääkettä, mutta pahimmillaan oli 41 asteessa. Kyllä se ihan veteläksi pistää lapsenkin, mitä sitten tekisi aikuiselle saatikka rokottamattomalle vanhukselle... Ei siis tullut meillä muihin Luojan kiitos. Meidänkin lapsi oli lopuksi osastolla ja itse ihan poikki valvomisen takia.
Influenssa tarttuu aika huonosti, mutta tekee kyllä todella todella sairaaksi. Eipä tuossa ollut mitään mikä muistuttaisi flunssaa, oikeastaan sitä kaipasi tavallisia kuumeflunssia joita tulee ja menee. Pistää kyllä puoli talvea ihan pilalle. Sen jälkeen ollaan otettu rokotukset koko sakki.
Kokemuksia influenssasta perheen sisällä?