Koulussa ei kohta voi jäädä luokalle
Lasta ei voi jättää luokalle vaan se siirretään ylemmälle luokalle vaikka tiedot ja taidot eivät riitä oppimaan vielä vaikeimpia asioita. Koulussa keskustellaan moniammatillisesti lapsesta vanhempien ja koulun kesken lapsen oppimisen tasosta ja kyvystä oppia. (yle teksti TV sivu 104, 25.1.2023)
Tavalliset normaalit lapset eivät kanssa kykene kohta oppimaan kun luokassa on paljon näitä "hitaammin oppivia" jarruttamassa opetusta. Tällä tasapäistetään kaikki tolloiksi. Peruskoulusta tämä jo alkoi ja suunta on aina vain huonompaan päin. Opettajia ei arvosteta ja jne.
Kommentit (19)
Eikös se ole jo useamman vuoden ollut ettei voi jättää luolalle ilman vanhempien suostumustaan?
Siksi erilaisilla koulutusyrityksillä on nyt kysyntää. Koulupäivä on päivähoitoa, sen jälkeen mennään preppauskurssille opettelemaan kertotaulua ja prosenttilaskua.
Päinvastoin pitäisi herkemmin jättää oppilas kertaamaan luokka, jos ei ole oppinut riittävästi selvitäkseen seuraavasta luokasta.
Jee, vajaaälyisiä kirurgeja kohta leikkelemässä ihmisiä, kun kenellekkään ei saa sanoa ei kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Jee, vajaaälyisiä kirurgeja kohta leikkelemässä ihmisiä, kun kenellekkään ei saa sanoa ei kouluissa.
Mutta onneksi heillä on selkeä käsitys siitä, miten sukupuoli-identiteetti koostetaan.
Eihän siellä enää mitään vaadita.
Eikös tää ole jo vanhaa tietoa? Häiriköitä ei saa heittää ulos tunnilta jne.
Se on hyvä ettei jäädä luokalle. Steinerkoulussa oli kiva kasarilla kun oli samat luokkakaverit ja ketään ei hylätty vieraaseen luokkaan. Taviskoulu vaati käymään 9 lk varmaan kaksi kertaa ja vielä 10 luokan, teineille raskasta.
Kilttipoika oli aloittanut valtiotieteellisen tiedekunnan opinnot syksyllä, mutta hän ei ollut uskaltanut käydä vielä yhdessäkään opiskelijatapahtumassa. Kunnes sähköpostilistan kautta tuli meili, jossa kaikki ainejärjestön jäsenet kutsuttiin syyskokoukseen, koska ainejärjestö saisi läsnäolijoiden mukaan pisteitä ylioppilaskunnan kilpailussa.
Paikan päällä kilttipoika ihmetteli värikästä hedelmäboolia sekä konferenssirakennuksen virtaviivaista kokoustilaa. Kukaan ei kiinnittänyt huomiota kilttipojan läsnäoloon, paitsi pitkä, näyttävä ja kaunis nainen, joka pyysi kilttipoikaa kirjoittamaan nimensä nimilistaan.
Kilttipoika ihmetteli mitään puhumatta kokouksen kulkua, kun kaksi neliöleukaista, agressiivista alfaa intoutui huutamaan pöydän yli toisilleen suoraa huutoa koskien ainejärjestön jäsenmaksukorotusta. Kaunis tyttö, jonka nimi oli Jasmi-Janette, iski nuijalla pöytää ja käski kyllästyneen kuuloisena alfojen olla hiljaa. Jasmi-Janette valittiin ainejärjestön seuraavan vuoden puheenjohtajaksi ja äänestyksen ajaksi kokousta tuli johtamaan toinen kaunis pitkätukkainen nuori nainen.
Kokouksen jälkeen muut lähtivät baariin, ja kilttipoikakin käveli sinne heidän perässään. Baarissa mennessään vessaan hän kuitenkin kadotti muun porukan. Kilttipoika harhaili hetken murheellisena ympäri puolityhjää baaria, ja mietti lähtisikö kotiin. Sitten hän kuitenkin päätti ryhdistäytyä, kävi ostamassa juoman ja meni seisoskelemaan yhden pöydän ääreen. Aika kului ja kilttipoika joi hitaasti juomaansa.
Äkkiä hän näki Jasmi-Janetten tanssilattialla tanssimassa toisen neliöleukaisen alfan kanssa. Kilttipoika ei voinut kuin tuijottaa mykistyneenä, sillä niin rivolta tanssiminen näytti. Kilttipoika ei voinut uskoa, että Jasmi-Janetten kaltainen ystävällinen ja kohtelias tyttö paljastuisi viihteellä tämänkaltaiseksi pedoksi. Kilttipojan sisintä raastoi, sillä hän oli illan aikana haaveillut Jasmi-Janettea tyttöystäväkseen. Nyt näytti kuitenkin siltä, että kilttipoika saisi hylätä haaveensa.
Kilttipoika käveli murheellisena kotiin himmeänoranssien valojen heijastuessa märästä asfaltista, eikä osallistunut enää seuraavana vuonna yhteenkään ainejärjestön tapahtumaan.
Minun lapseni opettaja yritti jätättää lastani kertaamaan kakkosluokkaa. Perusteluna hän käytti lapsen heikkoa lukutaitoa ja oli sitä mieltä, että kun tulee enemmän lukuläksyjä ja englantia kolmannella, se on lapsen tasolle liikaa. Minä kielsin jättämästä luokalle. Lapsella on lukihäiriö, kyse ei ole siitä, että hän olisi oppinut jotenkin hitaammin kuin muut.
Hänellä on sen takia tehostettu tuki, ja esimerkiksi kokeissa hän saa sellaista tukea, että avustaja lukee hänelle koekysymykset ääneen. Hän on nyt kolmannella ja saa englannin, ympäristöopin ja matikan kokeista ysejä ja kymppejä. Lukeminen on edelleen hidasta ja kirjoitettaessa kaksoiskonsonantit puuttuvat, mutta hänen osaamistasossaan ei muuten ole mitään vikaa. Aina ne opettajatkaan eivät tiedä kaikkea. Äidit sen sijaan voivat tietää, koska tekevät joka päivä lapsensa kanssa läksyt ja tuntevat lapsen täsmällisen osaamistason.
Ja tämän kaiken me ammatilliset opettajat sitten saamme eteemme.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän kaiken me ammatilliset opettajat sitten saamme eteemme.
Onneksi oppivelvollisuutta pidennettiin ja siihen laitettiin isot summat rahaa, sen sijaan, että raha olisi osoitettu perusopetukseen, ennenkaikkea alkuopetukseen, jossa pitäisi opettaa perusteet (sarkasmia).
Ja aloitukseen, moneen vuoteen ei ole lapsia jätetty luokalleen, vaikka tarve olisi ollut. Siellä perusasioita osaamattomat porskuttavat luokalta toiselle, vaikka osaamisen puolesta ei olisi edellytyksiä...
Jo pitkään on räätälöity heikoimmille se viitonen vaikka minkälaisista rippeistä. Viitonen ei siis todellakaan ole aina viitonen, eikä viitostakaan varten oikeasti pidä osata juuri mitään. Kansa ihmettelee, miten voi olla, että joku koulun käynyt ei tiedä sitä tai tätä. Onhan ne ehkä tunnilla olleet tai sitten lintsanneet. Mitään eivät ole kuunnelleet saatika sitten kerranneet, että voisi mieleen jotain jäädä. Näin se vain menee pienen vähemmistön kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän kaiken me ammatilliset opettajat sitten saamme eteemme.
Tämä on muuten mielenkiintoisen hyvä pointti. Lukioonhan nämä eivät varmaan kovin todennäköisesti päädy. Jännä että tätä kulmaa ei ole kukaan oikein tuonut ilmi, ei ainakaan minun silmiin tai korviin ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän kaiken me ammatilliset opettajat sitten saamme eteemme.
Tämä on muuten mielenkiintoisen hyvä pointti. Lukioonhan nämä eivät varmaan kovin todennäköisesti päädy. Jännä että tätä kulmaa ei ole kukaan oikein tuonut ilmi, ei ainakaan minun silmiin tai korviin ole tullut.
Ja joku tuossa mainitsikin jo pidennetyn velvollisuuden.
Saa nähdä mitä tästä oikein tulee. :D
"ketkä" eivät voi koskaan jäädä luokalle on se olennaisempi kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän kaiken me ammatilliset opettajat sitten saamme eteemme.
Onneksi oppivelvollisuutta pidennettiin ja siihen laitettiin isot summat rahaa, sen sijaan, että raha olisi osoitettu perusopetukseen, ennenkaikkea alkuopetukseen, jossa pitäisi opettaa perusteet (sarkasmia).
Ja aloitukseen, moneen vuoteen ei ole lapsia jätetty luokalleen, vaikka tarve olisi ollut. Siellä perusasioita osaamattomat porskuttavat luokalta toiselle, vaikka osaamisen puolesta ei olisi edellytyksiä...
Jaa, juuri ennen joulua meillä lapsi sai ukaasin luokalle jäämisestä (syynä poissaolot ja niitä on paljo). Nyt ollaan vähän veitsenterällä, lapsen täytyisi suorittaa kevät mallikkaasti mutta myös rästiin jääneet tehtävät syksyltä. Mutta toki jos ei ole valmiuksia siirtyä seiskalle niin tyttö sitten vain kertaa tämän luokan.
Mä ainakin sain heti tarkkiksella parempia arvosanoja kuin normaalissa luokassa, jossa oli enemmän porukkaa. En pystynyt jotenkin keskittymään opetukseen kun olin niin ujo ja arka. Tarkkailuluokka pelasti mut luokalta jäämisen. Sain jopa kymppejä matematiikan kokeista, kun normiluokalla sain nelosia ja vitosia.
Lapsellista menoa nykyään. Kunnon vauvoja.