Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tyttäreni liian kiltti?

Vierailija
03.09.2008 |

Niinkuin monella muullakin koululaisella, välipalat puhuttavat meilläkin ekaluokkalaisesta tytöstä kyse.

Ensinnäkin pidän niitä eväitä aika turhina, koska yleensä tyttö ei ehdi syödä välipalaansa ennenkuin taksi jo tulee hakemaan. Heillä on lupa syödä välipalansa vasta koulun loputtua, kyytejä odotellessa (mikä on siis niin turha ajankohta, kun jo kotiin ollaan menossa..)

Mutta asiaan.. Tänäänkin tyttö tuli puolikkaan välipalapatukan kanssa kotiin.. "en ehtinyt syödä yhtään", mutta kun kysyin, että minne se puolikas sitten on mennyt, niin "annoin Inkalle palasen." okei.. sitten kysyin, että antoiko Inka sinulle jotain omistaan ja pyysikö Inka sinulta. Tyttö sanoi, että Inka ei antanut omistaan eikä ollut myöskään pyytänyt pätkää patukasta.

Noh... Tämä siis ei ole eka kerta ja loppujen lopuksi pikkujuttu.. Mutta mitä järkeä on minun laittaa lapselle mukaan pientäkään välipalaa jos antaa sen kavereille saamatta siitä itse vastaavasti keneltäkään mitään tilalle. Sanoin jo tytölle, että syöt itse omat evääsi tai niitä ei oteta mukaan ollenkaan, niin suuttui minulle ja sanoi, että haluaa olla ystävällinen muille...

Hienon hieno raja mielistelyyn ja ystävien kalasteluun...? Vai matkalla hyväksikäytetyksi?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei eväitä tarvitse, ei tarvitse antaa mukaan. Jos epäilet, että joskus tarvitsee, käyttäköön miten haluaa.

Vierailija
2/9 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että lapsi yrittää kalastella suosittua tyttöä kaverikseen, mutta se on varmaan aika normaalia, eikä sille voi muuta kuin jutella, että niiden muiden kaveruus on ihan yhtä tärkeää.

Ei minusta kuulosta oikeasti vakavalta ongelmalta. Varsinkin, jos lapsesi itse on ihan tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja että omia eväitä ei anneta toisille koska toinen voi saada siitä esim. allergia kohtauksen (aika pieni riski varmaan tuon ikäisillä että itse eivät tietäisi, mutta kuintenkin mahdollinen) ja silloin siitä oli ystävällisyys kaukana.

Vierailija
4/9 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka Inka oli valitellut että on kauhea nälkä ja tyttäresi antanut omastaa kun ei itse meinannut sitä syödä. Etkö itse olisi tehny vastaavassa tilanteessa näin?

Mitä se olisi muttanut että toinenlapsi olisi pyytänyt ja sitten saanut?

Vierailija
5/9 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän ei itse syö niin tuo sitten sen takaisin kotiin

Vierailija
6/9 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka Inka oli valitellut että on kauhea nälkä

Ja tyttäreni olisi uskoakseni eväänsä syönyt, jos olisi ehtinyt, mutta taksi tulikin aikaisin.

Vierailija
7/9 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapsilleni oikein opetan jakamista. Reilu ja antelias on pidetty toveri, kitsas ei.

Vierailija
8/9 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapsilleni oikein opetan jakamista. Reilu ja antelias on pidetty toveri, kitsas ei.

MUTTA jos jää aina antajan rooliin kun muille ei tuo jakaminen/ vaihtaminen tunnu olevan tuttua (en tarkoita kaikkia tyttären luokkakavereita), niin mitenkä pitkän päälle..? Asia ei ole nyt oikeastaan ongelma, eli annanpa asian nyt olla ja katson syksyn mittaan, miten sujuu.. voihan olla, että joutavista eväistä päästään kokonaan eroon.

ap

Vierailija
9/9 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisen lapsen vanhemmat varmasti laittavat niille omille lapsilleen sen välipalan mukaan, tarkoituksena että se OMA lapsi syö sen välipalan. Kuitenkin kun ne välipalat on aika tärkeitä lapsille noin terveydellisestikin. Tuollaisessa on oikeasti se riski, että muut alkavat käyttämään hyödykseen: jos itsellä on huonompi välipala niin menee sitten ja pyytää toisen välipalan. Ja jos se toinen on kiltti ja huomionhakuinen niin hän antaa ja jää itse tyhjin käsin. Sen vuoksi laittaisin aika tiukat rajat tähän, eli välipaloja ei vaihdella eikä jaeta. Karkit ym .herkut sitten eri juttu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän