Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesälomassa perheettömän syrjiminen?

Vierailija
15.12.2023 |

Meillä alettiin jo suunnitella ensi vuoden kesälomia ja minulle määrättiin toukokuussa pidettäväksi viidettä vuotta putkeen. Olisi halunnut pitää kesäkuukausina, mutta kuulemma ''minulla ei voi olla niin väliä'' koska olen sinkku ja perheetön.

Perheelliset saa aina pitää siellä kesäkuukausina, yleensä vaihtelevat että kuka aloittaa juhannuksena ja kuka ennen. Perusteluna tähän on, että perheellisten on pakko suunnitella kesälomansa perheen menojen mukaan.

Onko tämä syrjintää?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syrjintää, jos sama joutuu aina pitämään lomansa toukokuussa, vaikka ai ole edes toivonut sitä.

Vierailija
42/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan naisvaltainen ala kyseessä. Meidän neljän miehen osastolla homma toimii niin, että yksi on toukokuun, yksi kesäkuun, yksi heinäkuun ja yksi elokuun lomalla. Seuraavana vuonna loma siirtyy seuraavaan kuukauteen. Hyvin toimii, eikä kukaan valita.

Meillä piti olla sama systeemi, mutta pari "vahvatahtoista" otti kuitenkin joka vuosi heinäkuun eikä esimies uskaltanut sanoa mitään. Niinpä kiltimmät sitten joutuivat pitämään lomansa paskakuukausina, kuten juuri toukokuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan naisvaltainen ala kyseessä. Meidän neljän miehen osastolla homma toimii niin, että yksi on toukokuun, yksi kesäkuun, yksi heinäkuun ja yksi elokuun lomalla. Seuraavana vuonna loma siirtyy seuraavaan kuukauteen. Hyvin toimii, eikä kukaan valita.

Meillä piti olla sama systeemi, mutta pari "vahvatahtoista" otti kuitenkin joka vuosi heinäkuun eikä esimies uskaltanut sanoa mitään. Niinpä kiltimmät sitten joutuivat pitämään lomansa paskakuukausina, kuten juuri toukokuussa.

Joo, nuo toimii teoriassa niin kauan kun tulee yksi riittävän härski ja pilaa kaiken. 

Vierailija
44/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaisi riitauttaa tuo asia. Sinua syrjitään ja tuo ei ole oikein. Varaudu siihen että joudut voimakkaan hyökkäyksen kohteeksi.

Vierailija
45/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä systeemi on sillä tavalla mätä, että lapsille ei ole työnantaja tai yhteiskunta järjestänyt hoitoa kesäksi, mutta toisaalta lapsia ei voi jättää yksinkään, koska sekin on laitonta. On vaarallista ja oikeastaan ihan kiellettyä jättää lapset yksin ja mennä itse töihin, se on monissa tilanteissa ihan heitteillejättö. Kouluissa on kymmenen viikon kesäloma. Päiväkoditkin ovat kiinni, hätätapauksessa lapsen voi ehkä saada johonkin vieraaseen päiväkotiin, mutta pienille koululaisille ei ole siis mitään. Että revi siitä. Jos perheessä on kaksi aikuista, niin jos saa lomat juuri ja juuri sopivasti, niin homma toimii, kun sitten on vain vähän aikaa ja lapset voi laittaa leirille tai hoitoon. Tämä on se tilanne missä ne sinunkin työpaikan perheelliset ovat. Olen itse yksinhuoltaja ja totesin, että tämä systeemi on niin hankala, että siirryin yrittäjäksi ja teen kesäisin töitä kun lapset nukkuvat. Lapsettomien itsekkyys ja täysi tietämättömyys on aivan uskomatonta, täällä me kasvatetaan uusi veronmaksajia ja sinunkin vanhuutesi hoitajia, ja jostain lomista kehtaan jäkättää. 

Vierailija
46/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi naisvaltaisen alan ongelma. Miehet pystyvät tuonkin asian järjestämään järkevästi. Ja nyt kun tämä tosiasia on tähän kirjoitettu, niin ei kun vain alapeukkuja odottelemaan. 

Vierailija
47/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä systeemi on sillä tavalla mätä, että lapsille ei ole työnantaja tai yhteiskunta järjestänyt hoitoa kesäksi, mutta toisaalta lapsia ei voi jättää yksinkään, koska sekin on laitonta. On vaarallista ja oikeastaan ihan kiellettyä jättää lapset yksin ja mennä itse töihin, se on monissa tilanteissa ihan heitteillejättö. Kouluissa on kymmenen viikon kesäloma. Päiväkoditkin ovat kiinni, hätätapauksessa lapsen voi ehkä saada johonkin vieraaseen päiväkotiin, mutta pienille koululaisille ei ole siis mitään. Että revi siitä. Jos perheessä on kaksi aikuista, niin jos saa lomat juuri ja juuri sopivasti, niin homma toimii, kun sitten on vain vähän aikaa ja lapset voi laittaa leirille tai hoitoon. Tämä on se tilanne missä ne sinunkin työpaikan perheelliset ovat. Olen itse yksinhuoltaja ja totesin, että tämä systeemi on niin hankala, että siirryin yrittäjäksi ja teen kesäisin töitä kun lapset nukkuvat. Lapsettomien itsekkyys ja täysi tietämä

Lapsettomia työkavereita on turha syyttää systeemin vioista. Vaatikaa lastenhoito kesäisin kuntoon

Vierailija
48/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosiloma annetaan työntekijälle työnantajan määräämänä ajankohtana. 

lähde: vuosilomalaki

Sanotaan siellä muutakin:

22

Työntekijöiden kuuleminen

Työnantajan on selvitettävä työntekijöille tai heidän edustajilleen vuosiloman antamisessa työpaikalla noudatettavat yleiset periaatteet. Ennen loman ajankohdan määräämistä työnantajan on varattava työntekijälle tilaisuus esittää mielipiteensä loman ajankohdasta. Työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon työntekijöiden esitykset ja noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa.

AP VETOA LAKIIN!

Vierailija
49/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea on ohjaajan työ koulussa, kuukauden kesäkeskeytys+ lomarahat vapaaksi tekee jo 7 viikkoa, siihen vielä lomapäivät päälle jos on jäänyt syys, joulu ja hiihtoloman jälkeen jotain. Saa siis olla kesä-heinäkuun kotona pienten koululaisten kanssa. Vähän tietysti joutuu raha-asiat miettimään mutta vuoden aikana saa kyllä säästöön verran että kesän taas pärjää. 

Vierailija
50/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on vuodenaikaan sopiva ja ajankohtainen aihe. Leuat loksahtivat, porukka jäätyi täysin eikä voinut kuin nauraa.

Vierailija
51/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut laitetaan lomalle aina juhannusviikolta. Siihen päälle ylityövapaat. Haluaisin lomailla marja- ja sieniaikaan, mutta ei, ei onnistu.

Vierailija
52/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut laitetaan lomalle aina juhannusviikolta. Siihen päälle ylityövapaat. Haluaisin lomailla marja- ja sieniaikaan, mutta ei, ei onnistu.

Saikkua vaan viikoksi pariksi joka syksy marjastus aikaan. 

Vierailija
53/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit jo työsuhteeseen hakiessa sanonut olevasi perheellinen. Niin minä sanoin, työpaikka luulee että on mulla on mies ja lapsi, oikeasti olen ikisinkku🤭

Hahhah, sulla pitää olla hyvä muisti. Vai kuinka muistat mitä kaikkea olet heistä valehdellut kun kahvipöydässä                  jutustelette. Esim iät ja nimet yms.

Helppoa muistaa nimet ja iät kun laskee jonkun lähiomaisen puolison ja lapset omiksi. 😂 Eikä kaikki puhu perheestään koko ajan.

Vierailija
54/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat täytyy jakaa tasapuolisesti ja tarvittaessa täytyy pystyä perustelemaan se, miksi loman ajankohta on aina sama, jos ei ole yhteisesti sovittu. Ei kannata olla tossukka. Liittoon ja luottamushenkilöön yhteyttä ja pyydä perustella kirjallisena.

Vierailija
55/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä systeemi on sillä tavalla mätä, että lapsille ei ole työnantaja tai yhteiskunta järjestänyt hoitoa kesäksi, mutta toisaalta lapsia ei voi jättää yksinkään, koska sekin on laitonta. On vaarallista ja oikeastaan ihan kiellettyä jättää lapset yksin ja mennä itse töihin, se on monissa tilanteissa ihan heitteillejättö. Kouluissa on kymmenen viikon kesäloma. Päiväkoditkin ovat kiinni, hätätapauksessa lapsen voi ehkä saada johonkin vieraaseen päiväkotiin, mutta pienille koululaisille ei ole siis mitään. Että revi siitä. Jos perheessä on kaksi aikuista, niin jos saa lomat juuri ja juuri sopivasti, niin homma toimii, kun sitten on vain vähän aikaa ja lapset voi laittaa leirille tai hoitoon. Tämä on se tilanne missä ne sinunkin työpaikan perheelliset ovat. Olen itse yksinhuoltaja ja totesin, että tämä systeemi on niin hankala, että siirryin yrittäjäksi ja teen kesäisin töitä kun lapset nukkuvat. Lapsettomien itsekkyys ja täysi tietämä

Tai sitten sun kakaroistasi tulee ikuisia elättejä ja loisia yhteiskunnan rasitteita, niinkuin äitrinsäkin todellisuudessa on 

Vierailija
56/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihtaisin toukokuun syyskuuhun. 

Vierailija
57/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti valittaisin. Itselläni on lapsia, mutta en ole ikinä ymmärtänyt miksi minun pitäisi sen takia saada pitää loma parhaaseen aikaan. Meillä onneksi vuorottelee tämä todella reilusti vuosittain, kuka pitää milloinkin kesäloman. Kukaan ei siis pysty pitämään esim. juhannuksen seutuun joka vuosi peräkkäin, vaan listat kiertävät. 

Minun mielestäni loman pitäminen koulujen loma-aikoina ei ole mitenkään paras aika, vaan kallein, ja koululaisten vanhemmilla ei ole muita vaihtoehtoja. Lomareissut maksaa silloin maltaita ja kaikki paikat täynnä turisteja heinä-elokuussa. Kun itse olin lapseton, pidin mieluusti aina lomani ihan muina aikoina kuin heinä-elokuussa. Tietysti Suomessa en juurikaan lomiani viettänyt. 

Vierailija
58/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syrjintää, tuohon ei tule suostua. Jokainen on lomansa ansainnut ja lapsettomalla sinkulla on täysin samanlainen oikeus pitää lomansa itselle mieluisaan aikaan, lapset eivät anna tähän etuajo-oikeutta. Lapsettomien vastuulla ei ole auttaa järjestämään perheellisten lastenhoito-ongelmia. Kaikkien aika ja elämä on yhtä tärkeää perhetilanteesta riippumatta.

Ap, pidä puolesi ja kiinni oikeuksistasi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi