Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesälomassa perheettömän syrjiminen?

Vierailija
15.12.2023 |

Meillä alettiin jo suunnitella ensi vuoden kesälomia ja minulle määrättiin toukokuussa pidettäväksi viidettä vuotta putkeen. Olisi halunnut pitää kesäkuukausina, mutta kuulemma ''minulla ei voi olla niin väliä'' koska olen sinkku ja perheetön.

Perheelliset saa aina pitää siellä kesäkuukausina, yleensä vaihtelevat että kuka aloittaa juhannuksena ja kuka ennen. Perusteluna tähän on, että perheellisten on pakko suunnitella kesälomansa perheen menojen mukaan.

Onko tämä syrjintää?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävät kesäloma ajankohdat joten ketään ei syrjitä.

Vierailija
22/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan on oltava tasapuolinen. Lomat pitäisi olla kiertävät.

Ap:lla n tässä nyt valta. Sanot suoraan ettet hyväksy. Ihmettelen miten olet vuosia alistunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan naisvaltainen ala kyseessä. Meidän neljän miehen osastolla homma toimii niin, että yksi on toukokuun, yksi kesäkuun, yksi heinäkuun ja yksi elokuun lomalla. Seuraavana vuonna loma siirtyy seuraavaan kuukauteen. Hyvin toimii, eikä kukaan valita.

Meillä on myös naisporukassa ollut kiertävät lomat jo monta vuotta. Kesä heinä ja elo, kukin hyppää kuukauden eteenpäin seuraavana vuonna. Ei ongelmia ja pystyy suunnittelemaan elämää monen vuoden päähänkin.

Vierailija
24/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaiseen pidä suostua. Jokainen on lomansa ansainnut ja jokainen järjestää lapsiensa lla-ajan hoidon. Se ei ole lapsettomien vastuulla.

t. Kolmen lapsen äiti

Vierailija
25/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut vaikeuksia itselläni koskaan. Pidin lomani oikein mielelläni aina koulujen lomien ulkopuolella. Kiva lomailla kun kakaroita ei ollut kaikki paikat täynnä kirkumassa ja häiritsemässä. Sitäpaitsi kaikkialla oli edullisempaakin. 

Vierailija
26/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit jo työsuhteeseen hakiessa sanonut olevasi perheellinen. Niin minä sanoin, työpaikka luulee että on mulla on mies ja lapsi, oikeasti olen ikisinkku🤭

Hahhah, sulla pitää olla hyvä muisti. Vai kuinka muistat mitä kaikkea olet heistä valehdellut kun kahvipöydässä                  jutustelette. Esim iät ja nimet yms.

Vierailija
27/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan naisvaltainen ala kyseessä. Meidän neljän miehen osastolla homma toimii niin, että yksi on toukokuun, yksi kesäkuun, yksi heinäkuun ja yksi elokuun lomalla. Seuraavana vuonna loma siirtyy seuraavaan kuukauteen. Hyvin toimii, eikä kukaan valita.

Luultavasti siksi, koska lasten loma-ajat vaikuttaa miehiin (jostain kumman syystä) paljon vähemmän. 

Tai miesvaltaisissa työpaikoissa ymmärretään paremmin, että työntekijöitä pitää kohdella tasapuolisesti. Lapset ei ole hyväksyttävä syy saada lomatoiveensa läpi muita syrjien

Vierailija
28/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut vaikeuksia itselläni koskaan. Pidin lomani oikein mielelläni aina koulujen lomien ulkopuolella. Kiva lomailla kun kakaroita ei ollut kaikki paikat täynnä kirkumassa ja häiritsemässä. Sitäpaitsi kaikkialla oli edullisempaakin. 

Opettele lukemaan, niin huomaat kommentoivasi eri asiaa mitä aloitus käsittelee

Vierailija
29/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lapsettomana halusin aina pitää loman syksyllä kun paahteiset ajat ohitse elokuussa tai syyskuuskuussa ja olla töissä kesä-heinäkuun kun se oli hiljaista loma aikaa ja pääsi helpommalla. Ei kiinnostanut tapella kakaroiden loma ajoista.

Vierailija
30/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalain mukaan vuosiloma pidetään työnantajan määräämänä ajankohtana vuosilomakaudella joka taas on useimmiten (riippuu alan tes:sta) toukokuun alusta syyskuun loppuun.

Omalla työpaikallani on kiertävä lomavuorosysteemi. Lomat ovat aina alkukesästä, keskikesästä ja loppukesästä. Alkukesän vuoro on toukokuun tokalta tai kolmannelta viikolta juhannukselle, keskikesän vuoro juhannukselta heinäkuun loppuun ja loppukesän vuoro kattaa elokuun ja syyskuun ekan viikon.

Jokainen tietää kolmen vuoden jaksolla, missä lomavuorossa on ja jokainen saa vuorollaan keljun alkukesän vuoron, systeemi on siinä mielessä tasapuolinen. Uudet työntekijät sijoitetaan lomavuoroon sinne, mistä heidän mahdollinen edeltäjänsä on lähtenyt ja jos tulee kokonaan uusia, heidät arvotaan tasaisesti eri lomavuoroille.

Olen ollut nykyduunipaikassani nyt 10 vuotta ja systeemi oli jo ennen mun tuloa, se on kuulemma ollut voimassa noin 16 vuotta ja oli seurausta siitä ikuisesta valitus-vaihtorumbasta, että kuka saa pitää milloinkin lomansa ja ovatko perheelliset etulyöntiasemassa jne.

Tottakai oli kuulemma syntynyt kauhea valitus ja huuto kun systeemi aloitettiin, koska aina oli joku joka kuvitteli että hän on poikkeus, joka voi saada loman aina samaan kohtaan. Tai sitten joku idiootti varasi lomamatkan ennen loma-ajankohdan varmistumista ja kiljui sitten kurkku suorana kun ei saanutkaan lomaa sinne, minne halusi, koska oli jo kymmenen vuotta saanut määrätä omasta lomastaan. Esimiehet pitävät meillä todella ryhdikkäästi kiinni lomavuoroista. Työntekijät saavat kyllä keskenään vaihtaa lomavuoroja, mutta siihen ei velvoiteta ketään, eikä vaihto vaikuta lomavuorokiertoon. Jos esimerkiksi vaihdat loppukesän vuorosi keskikesän vuoroon, niin seuraavana vuonna olet silti alkukesän vuorossa etkä suinkaan siirry loppukesän vuoroon. Vaihtokumppanilla tietty sama juttu.

Minusta tuo systeemi on hyvä, vaikka voikin vaikuttaa idioottimaisen jäykältä. Se kohtelee kaikkia tasa-arvoisesti eikä erottele perheellisiä tai perheettömiä. Sitäpaitsi se antaa etukäteen tiedon lomavuorosta: varaa sitten ne matkat sinne missä tietää lomansa olevan, eikä sillä oletuksella että "kyllä mä vapaata saan". Palvelee myös tasaista tuotantoa mikä on työnantajalle ehdoton asia.

Vierailija
31/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit jo työsuhteeseen hakiessa sanonut olevasi perheellinen. Niin minä sanoin, työpaikka luulee että on mulla on mies ja lapsi, oikeasti olen ikisinkku🤭

Hahhah, sulla pitää olla hyvä muisti. Vai kuinka muistat mitä kaikkea olet heistä valehdellut kun kahvipöydässä                  jutustelette. Esim iät ja nimet yms.

En ole yleensä samaan aikaan tauolla kuin muut. Itsenäinen työ muutenkin 

Vierailija
32/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syrjintää. Lue tasa-arvolaki.

Vierailija
33/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole syrjimistä vaan normaalia ennakko valintaa henkilö kohtaisen elämän tilanteen perusteella.

Vierailija
34/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan pitää kuulla työntekijöiden toiveita, mutta myös kohdella tasapuolisesti. Tasapuolisuutta ei ole se, että joidenkin toiveet toteutetaan aina ja joidenkin ei koskaan. Työntekijöiden yksityiselämä ei mene tämän tasapuolisuuden edelle. 

Vierailija
35/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton. Mulla oli ennen 2 kollegaa, joilla oli lapsia ja minua lomien suhteen syrjittiin.

Savustin kollegat ulos. Nyt saan päättää loma-aikani.

Vierailija
36/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se on ihan totta että jos lapset on kesälomalla niin pitää itsekin olla.

Tuo on ihan käypä peruste. Hanki perhe jos haluat lomailla kesällä.

Sinkut ei tarvitse yhtään sen enempää perusteluja kesäloman ajankohdalleen kuin perheelliset.

Vierailija
37/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä tylsä työpaikka, jos lounaalla tai kahvilla puhutaan kumppaneista ja lapsista. Huomattavasti mielenkiintoisempaa puhuttavaa on maailma täynnä. Ei mun työkaverit ainakaan tiedä, onko mulla kotona joku, kun ei onneksi sellaisista puhuta. Ehkä vaikuttaa se, että on miesvaltainen tiimi, mutta joka tapauksessa hyvä näin. N40+ 

Vierailija
38/58 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäreiluahan tuo on.

Itse kyllä rakastin touko- ja syyskuun lomia. Silloin oli halpaa matkustaa.

Vierailija
39/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole syrjimistä vaan normaalia ennakko valintaa henkilö kohtaisen elämän tilanteen perusteella.

Jos työnantaja suosii lomatoiveissa perheellisiä, työnantaja syyllistyy syrjintään. Ei ole mitään ennakkovalintaa perhetilanteen mukaan, jos toimitaa oikein

Vierailija
40/58 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa firmassa töissä hyvin pitkään. Alusta asti olen pitänyt kesäloman elokuun puolesta välistä kk ja tämä on sopinut kaikille. Myös muut kiertää touko, kesä, heinä ja elo eli elokuun puolessa välissä on 2.

Vuosia kritisoitiin, kun toukokuussa on kiirettä ja heinäkuussa ei ja kun tulin takas mammikselta, tehtiin päätös, kesäkuun 2 vkolta eka aloittaa, 3 vkon päästä 2 aloittaa, yht on 3 poissa viikon ja elokuussa loput.

Nämä nyt kiertää. Paitsi mä saan olla heinäkuun, koska 2 kanssa vaihdoin vuoroja ennen lapsia ja nyt maksavat takaisin.

Etenkin, kun toinen menee koko kk Espanjaan ja toinen n lastenlasten kanssa. Pystyy olemasn kk, kun osan päivää lapset ovat koulussa/päiväkodissa. Ei oo liian raskasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän