Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko tekopyhä, jos sanon, että älylaitteille pitäisi tulla ikärajoitukset

Vierailija
15.12.2023 |

Itse sain ensimmäisen älypuhelimeni, kun aloitin yläasteen. Vaikka olin sen saadessani onnellinen, olen erittäin huolissani älypuhelimien lieve vaikutuksista. Kuten jokainen tietää koulutus on romahtanut ja levottomuudet kasvaneet kouluissa. Eilenkin yle julkaisi artikkelin, että monen 9-luokkalaisen matikan osaaminen on ala-asteen tasolla. Siinä mainittiin, että some ja pelit kiinnostavat enemmän mikä ei yhtään yllätä. Älypuhelimet ovat todella koukuttavia mukana kulkeva viihdekeskus. Sen takia ehdotan, että ikäraja älylaitteiden myynnille tulisi olla 16-vuotta, koska peruskoulu on perinteisesti "ei kiinnosta" kunnes yhtäkkiä peruskoulun jälkeen alkaakin kiinnostamaan. 

No miten on? Olenko teidän mielestänne tekopyhä ehdottaessani tätä, koska olin kuitenkin muutaman vuoden nuorempi kuin tämä edottamani ikäraja?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva alle 16v. Niitä älylaitteita itse ostaa, joten laitetaan vaan tuollainen näennäisraja.

Vierailija
2/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva alle 16v. Niitä älylaitteita itse ostaa, joten laitetaan vaan tuollainen näennäisraja.

Ei ne alaikäisetkään itse osta alkoholia ja tupakkaa kaupoista. Ne varastetaan suoraan kaupasta/vanhemmilta tai joku välittää heille niitä. Pedofiilit ainakin ovat tietoisia siitä, että uhrin houkuttelu on helppoa, kun tarjolla on alkoholia tai tupakkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne alaikäisetkään itse osta alkoholia ja tupakkaa kaupoista. Ne varastetaan suoraan kaupasta/vanhemmilta tai joku välittää heille niitä. Pedofiilit ainakin ovat tietoisia siitä, että uhrin houkuttelu on helppoa, kun tarjolla on alkoholia tai tupakkaa

Esim pilvenpoltto on yleisempää kuin esim alkoholin juominen alaikäisten keskuudessa. Joten puhutaan asioita niiden oikeilla nimillä ja opettele alkoholin sijaan puhumaan päihteistä.

Vierailija
4/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikärajat mitään auta.

Vierailija
5/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tulisi kasvattaa kotona. Yhteiskunta ei ole kenenkään lapsenvahti. 

Vierailija
6/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa esim sosiaalisenmedian alustoissa on jo ikärajat. 

Vierailija
7/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläisiä kehityksen jarruja on aina tulee aina olemaan. Pelkäät muutosta.

Vierailija
8/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet voisi vain poistaa. Niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ei 2000-luvulla kukaan ajatellut, että puhelimella tarvitsisi päästä nettiin ja aika monet asiat ovat oikeastaan paljon rasittavampia nykyisin, kun joka asia toimii jollain sovelluksella. 

Vierailija
9/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim pilvenpoltto on yleisempää kuin esim alkoholin juominen alaikäisten keskuudessa. Joten puhutaan asioita niiden oikeilla nimillä ja opettele alkoholin sijaan puhumaan päihteistä.

Pilveä ei myydä kaupoissa, koska pilvi on laitonta. Tässä oli nyt kyse ikärajoista eikä siitä mikä päihde on yleisessä käytössä. Suomessa laillisia (ikärajoitettuja) päihteitä on alkoholi ja tupakka. Kofeiiniakin voidaan pitää päihteenä, hermostoa stimuloivana aineena. Kofeiini ei kuitenkaan ole samalla tasolla alkoholin ja tupakan kanssa ja sille ei olekaan ikärajaa

Vierailija
10/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimiin pitäisi laittaa jonkinlainen lukko, tai rekisteröityminen, joka vaatisi vahvan tunnistautumisen että olet vähintään esim. 16 vuotias, jotta puhelinta voi käyttää. Sitä nuoremmat voisi käyttää ainoastaan karvalakkimalleja, joilla voi soittaa ja tekstata. Varmasti olisi teknisesti mahdollista, ei muutakuin kansalaisaloitetta tulille, kannattaisin. Älypuhelimet ovat nimittäin lapsille todella suuri karhunpalvelus niin henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla, eihän ne juuri edes leiki enää pihalla, pelataan vaan jotain robloxia tms. 

Vierailija
11/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 2000-luvulla kukaan ajatellut, että puhelimella tarvitsisi päästä nettiin ja aika monet asiat ovat oikeastaan paljon rasittavampia nykyisin, kun joka asia toimii jollain sovelluksella. 

Eikä 1700-luvulla kukaan ajatellut, että autolla tarvitsisi päästä Prismaan. Poistetaan siis autot ja Prismat, ei niitä ennenkään tarvittu.

Vierailija
12/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä ymmärrät, että on olemassa hyvää kehitystä ja huonoa kehitystä? Vastustan huonoa kehitystä. En hyvää

Vierailija
13/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SeKIN olisi ongelmien lakaisemista maton alle piiloon. Vanhemmissa on havaittavissa jaksamisvajetta, kaikki vanhemmat eivät itsekään ole päässeet kiinni yhteiskuntaan, ja lisäksi huono-osaisuus periytyy joissain tapauksissa ylisukupolvisesti. 

Yhteiskunta on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ongelmat ei katoa sillä että karkoitetaan jotkut tietyt ihmiset ja asiat. 

Nyt olisi aika avata ne silmät, päihteet, mielenterveysongelmat, syrjäytyminen, jne. 

Vierailija
14/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, koska kaikkeen tottuu. Muistan kun älypuhelimet alkoi yleistyä, niin ihmettelin miksi nettiin pitäisi olla jatkuva pääsy. Nykyään puhelin on jatkuvasti kädessä ja sitä tulee räplättyä kaiken aikaa, uutissovelluksia, säätietoja, sähköpostia, satoja avoimia välilehtiä selaimella ja muutama mobiilipelikin. Vapauttaisi älyttömästi henkistä pääomaa, kun ei olisi koko laitetta. Ei tämä ihan oikeasti meille hyvää tee. 

Vierailija
15/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä että vanhempien tehtävä on valvoa mitä sillä puhelimella tehdään. Itse olen ainakin laittanut koulupäivän ajaksi lukituksen, soittamaan pystyy jos tulee jotain akuuttia. Myöskään some sovelluksia ei ole lapsilla käytössä.

Vierailija
16/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelimiin pitäisi laittaa jonkinlainen lukko, tai rekisteröityminen, joka vaatisi vahvan tunnistautumisen että olet vähintään esim. 16 vuotias, jotta puhelinta voi käyttää. Sitä nuoremmat voisi käyttää ainoastaan karvalakkimalleja, joilla voi soittaa ja tekstata. Varmasti olisi teknisesti mahdollista, ei muutakuin kansalaisaloitetta tulille, kannattaisin. Älypuhelimet ovat nimittäin lapsille todella suuri karhunpalvelus niin henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla, eihän ne juuri edes leiki enää pihalla, pelataan vaan jotain robloxia tms. 

Mikset tee itse sitä haluamaasi kansalaisaloitetta? Ei ilmeisesti kuitenkaan niin tärkeä asia ole, että viitsisit sitä vähääkään vaivaa nähdä.

Vierailija
17/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä ymmärrät, että on olemassa hyvää kehitystä ja huonoa kehitystä? Vastustan huonoa kehitystä. En hyvää

Kuka päättää mikä on hyvää ja mikä huonoa kehitystä? 

Vierailija
18/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, koska kaikkeen tottuu. Muistan kun älypuhelimet alkoi yleistyä, niin ihmettelin miksi nettiin pitäisi olla jatkuva pääsy. Nykyään puhelin on jatkuvasti kädessä ja sitä tulee räplättyä kaiken aikaa, uutissovelluksia, säätietoja, sähköpostia, satoja avoimia välilehtiä selaimella ja muutama mobiilipelikin. Vapauttaisi älyttömästi henkistä pääomaa, kun ei olisi koko laitetta. Ei tämä ihan oikeasti meille hyvää tee. 

Sekin on henkilökohtainen valinta miten kyseisiä laitteita käyttää. 

Vierailija
19/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tekopyhä. Rajaton pääsy älylaitteille aiheuttaa aikuisillekin ongelmia. Lapset kärsivät vielä enemmän, kun aivojen kehitys on kesken. 

Vierailija
20/51 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät vaan sen puhelimen pois kädestä, ei se sen vaikeampaa ole. Itse ainakin kuulen esim keittiön tasolta jos se siellä soi ja vastaan. Ei sitä koko ajan tarvitsee pitää kädessä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän