Voiko neuvolalääkäriä (äitiysneuvola) vaihtaa?
Ongelma on lyhyesti se, että minulla on kamala pelko mieslääkäreitä kohtaan. Kärsin sosiaalisista peloista ja paniikkikohtauksista, mutta nyt raskaana ollessa en tietenkään voi käyttää rauhoittavia lääkkeitä. Kahdessa edellisessä raskaudessa minulla on käynyt "tuuri" ja lääkärit ovat olleet naisia, mutta nyt kuulin että täällä on mies (olemme muuttaneet asuinpaikkakuntaa). Voisikohan lääkärikäynnit hoitaa yksityisellä ja neuvolareissut normaalisti kunnallisella puolella?
Kommentit (10)
voit käydä lääkärikäynnit yksityisellä. neuvolassa ollaan kokemukseni mukaan vain iloisia ettet kuormita heidän systeemiään. maksaa tietysti sulle melko paljon.
on joku ihme kiertävä tais ties mikä systeemi noissa neuvolalääkäreissä, ikinä ei tiedä kenet saa milloinkin. Mulla ei ole ollut varmaan koskaan kahta kertaa sama lääkäri, 2 raskautta takana. Mutta voit kyllä käydä lääkärissä yksityisella ja neuvolassa kunnalla jos haluat. Ja eihän niissä lääkäreissä ole pakko käydä ollenkaan jos ei halua.
itse kävin kaikki odotusajan lääkärikäynnit yksityisellä perinatologilla. syy tähän oli että halusin jatkaa samalla klinikalla jossa lapsettomuuttamekin hoidettiin.Toki maksaa mutta laatu onkin sitten ihan luku sikseen! Suosittelen kyllä jos vain mahdollista! Tsemppiä!
Siis käydä yksityisellä lääkärillä ja muut käynnit neuvolan terveydenhoitajalla. Olen itsekin tehnyt niin ja moni muukin tekee.
Meillä neuvolan lääkärit ovat yleislääkäreitä, jotka kerran viikossa ottavat vastaan lapsia ja kerran odottavia äitejä. Olen todellakin halunnut käydä asiansa osaavalla gynekologilla, joka sitä paitse ultraa joka kerta, meidän neuvolassa ultralaitetta ei edes ole.
Terkkari yritti laittaa minut automaattisesti jälkitarkastukseen neuvolan lääkärille, joka silloin sattui olemaan sijaisena toimiva minua 10 v. nuorempi mies. Sanoin heti, että menen omalle gynelle, ja arvon terkkari sai peruuttaa varaamansa ajan samantien.
Ainakin pk-seudulla on ihan tavallista, että naiset käyvät neuvolassa vain terkkarilla ja muut käynnit yksityisellä. Itse asiassa ovat vaan tyytyväisiä, sillä potilaita per lääkäri olisi muuten liikaa.
Kiitos vastauksista! Vielä kyselen, että paljonko suunnilleen nämä yksityiset lääkärikäynnit tulee maksamaan (jos ajatellaan, että kävisin sen 3 kertaa)?
En nyt muista tarkkaan sillä laskuttavat erikseen ns. lääkärissä käynnin ja ultramaksun. Katso esim. www.felicitas.fi. Heillä sivustoilla selkeä hinnasto!
terkuin nro 4
on jutella neuvolassa ja kysellä mahdollisuudesta päästä jollekin muulle lääkärille. varmista nyt ainakin, että se ongelma on edes olemassa (siis on mies)
Kaverilla lukee papereissa, että EI saa olla MIESlääkäriä (gyneä). Ja koskee niin neuvola- kuin äitipolikäyntejä, ja aina on löytynyt nainen tai aika naislääkärille... Että luulis onnistuvan tuollakin tavalla.
seniilien lääkäreiden vastaanotoille, jos kriteerinä on, että pitää olla sinua vanhempi ollakseen pätevä ;)
Terkkari yritti laittaa minut automaattisesti jälkitarkastukseen neuvolan lääkärille, joka silloin sattui olemaan sijaisena toimiva minua 10 v. nuorempi mies. Sanoin heti, että menen omalle gynelle, ja arvon terkkari sai peruuttaa varaamansa ajan samantien.
niin ja siis kävin ihan tavallisesti neuvolassa, lääkärintarkastukset ainoastaan hoidettiin yksityisellä. En myöskään käynyt kunnallisissa ultrissa vaan lääkäri hoiti tietenkin nämä samalla käynnillä ja 4D laitteella joten näkymiäkin oli enemmän (ja tietty tarkempi tutkiminen)