Työn käytännöistä kysymys
Jos haluan pitää yhden päivän keskellä viikkoa vapaata ns ommoo lommoo niin onko tämä vain ilmoitusluontoinen asia pomolle että oon sit huomisen kotona vai voiko pomo vetää jotenkin oikeuteen? Siis tietysti tuo olisi palkaton päivä.
En ole koskaan ollut töissä niin kiinnostaa.
Kommentit (14)
Et voi noin vaan ilmoittaa. Asioista pitää sopia etukäteen.
Omalla työpaikallani onnistuu ihan helposti. Saan vapaaksi tarvitsemani päivät.
No jos esimerkiksi viikon päästä haluaisin pitää perjantain vapaaksi niin voinko sanoa vaan että pidän sen vapaana. Että tarvitseeko olla mikään pätevä syy tai kertoa syytä?
Ap
Meilläkin saa, mutta pitää olla hyvissä ajoin tiedossa kun pomo inhoaa vuorolistan muuttamista.
Niin tuo juuri hämää että "meillä saa vapaaksi" Siis voiko pomo sanoa ei ja jos en tottele niin mitä tapahtuu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No jos esimerkiksi viikon päästä haluaisin pitää perjantain vapaaksi niin voinko sanoa vaan että pidän sen vapaana. Että tarvitseeko olla mikään pätevä syy tai kertoa syytä?
Ap
Milloin teet takaisin vai onko tunteja sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten vaan sovitaan
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin tuo juuri hämää että "meillä saa vapaaksi" Siis voiko pomo sanoa ei ja jos en tottele niin mitä tapahtuu?
Ap
KÄYTÄNNÖT vaihtelee työtehtävittäin ja firmoittain, mutta viime kädessä mennään lain mukaan. Jos pomo sanoo että ei käy ja jätät tulematta töihin niin seurauksena on vähintään varoitus ja voi jopa oikeuttaa työsuhteen irtisanomiseen. Jos toistuu useasti varoitukisista huolimatta niin sitten jopa työsuhteen purkamiseen.
No ei nyt sentään tyylillä että en sitten muuten näin ohimennen tule tuolloin töihin. Asia ilmaista vähän eri tavalla. Meillä menee niin että ajoissa sanoo että olisi omaa menoa päivänä x. Sitten sovitaan sen päivän korvaamisesta ja ihan jo siksi hyvissä ajoin sanoa että saadaan sijainen. Meillä kaatuu homma jos yksi on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten vaan sovitaan
Ap
Meillä ainakin onnistuu kun se on sovittu. Eikä menon syy kuulu pomolle.
Meillä oli aikoinaan myymälässä 2 työntekijää ja työajat menivät ristiin, jos toinen on poissa, toiselle tulee yllättäen pitkä päivä ja kaikki omat menot/suunnitelmat peruuntuvat ja varmasti tulehtuu välit työkaverin kanssa, että riippuu aika paljon työstä ja paikasta ja vaikka mistä.
Näistä välillä lukee kun joku etäisempi sukulainen esimerkiksi kuollut mutta silti ollut läheinen ja pyytänyt lupaa pitää vapaata hautajaisten takia. Usein tulee kieltävä vastaus. Itse rehellisesti tuossa tilanteessa menisin hautajaisiin ja irtisanotkoon, jos työpaikka on noin sydämetön niin se ei ollut minulle sopiva paikka alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Näistä välillä lukee kun joku etäisempi sukulainen esimerkiksi kuollut mutta silti ollut läheinen ja pyytänyt lupaa pitää vapaata hautajaisten takia. Usein tulee kieltävä vastaus. Itse rehellisesti tuossa tilanteessa menisin hautajaisiin ja irtisanotkoon, jos työpaikka on noin sydämetön niin se ei ollut minulle sopiva paikka alkuunkaan.
Ihmisiltä puuttuu nykyään työmoraali
Potkut todennäköisesti