Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei-uskovaiset, mitä juhlistatte jouluna?

Vierailija
14.12.2023 |

Itselleni joulu on valon juhla, eli päivät on taas pitenemään päin talvipäivänseisauksen jälkeen. Elämä voittaa. Mitä joulu on teille muille, joille se ei liity kristinuskoon, mutta kuitenkin vietätte sitä jollain tavalla?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on tradition toteuttamista läheisten kanssa, osa läheisistä kyllä uskonnollisia. 

Vierailija
42/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluhan ei liity kristinuskoon millään tavalla, se on auringonjumalan syntymäpäivä. 

Mikä se auringonjumala on?Tuntematon on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vietä mitenkään, vain päivä muiden joukossa. 24. joulukuuta ei edes ole jeesuksen syntymäpäivä (tiedoksi uskovaisille), päivää on siirretty pakanajuhlan päälle, kuten muitakin uskonnollisia juhlia. Nainen jätti jouluna minut, joka nostaa joulun tunnelmaa lisää. Joulun kaupallisuus ketuttaa eniten. Oma unelma joulu olisi sähköttömässä eramaa mökissä rakkaan kanssa, hyvää ruokaa, kynttilöitä ja saunaa. Mutta hyvää joulua silti kaikille.

Tuollainen varmasti onnistuisi vaikka vuokraamalla mökin? Ei yhtään hassumman kuuloinen perinne.

Että yksin olisin siellä, vai menikö jotain ohi?

Vierailija
44/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristityiltä voisi kysyä, miksi he syövät jouluna kinkkua. Ei Jeesus varmaan syönyt elämässään possua kertaakaan. Jättäkää se joulukinkku meille pakanoille!

Kristityt syövät kinkkua, koska Uudessa Testamentissa käsketään: *Syökää kaikkea mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden. Mutta jos joku ilmaisee teille sen (lihan) olevan epäjumalille uhrattua, jättäkää se syömättä sen tähden, joka ilmaisi sen teille.*

Minulle ei kukaan ole koskaan lihakaupassa ilmaissut lihan olevan uhrattu jollekin epäjumalalle, joten syön myös sikaa hyvillä mielin. Epäjumalille uhrattu liha on tosi marginaalinen tuote näinä päivinä. Löytyyköhän edes koko EU:sta? 

Kovasti teitä kiinnostaa, miten Jeesus eli ja mitä sanoi, kun se saadaan vain jollain tavalla vain tukemaan teidän omaa ajatusmaailmaa vaikka homoista. Mutta se ei kiinnosta pätkääkään sitten, että Jeesus ei elämässään sikaa syönyt, mutta te juhlitte silti hänen syntymäänsä pitäen sikaa koko juhlan kruununa ruokapöydässänne!

Vierailija
45/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saturnalia.

Vierailija
46/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vietä mitenkään, vain päivä muiden joukossa. 24. joulukuuta ei edes ole jeesuksen syntymäpäivä (tiedoksi uskovaisille), päivää on siirretty pakanajuhlan päälle, kuten muitakin uskonnollisia juhlia. Nainen jätti jouluna minut, joka nostaa joulun tunnelmaa lisää. Joulun kaupallisuus ketuttaa eniten. Oma unelma joulu olisi sähköttömässä eramaa mökissä rakkaan kanssa, hyvää ruokaa, kynttilöitä ja saunaa. Mutta hyvää joulua silti kaikille.

Tuollainen varmasti onnistuisi vaikka vuokraamalla mökin? Ei yhtään hassumman kuuloinen perinne.

Miksi ei? Itse olen viettänyt joulua yksin jo muutaman vuoden ihan omasta tahdosta. Se on itse asiassa mukavaa, saa ihan itse päättää mitä tekee, mitä ruokia laittaa, ja tuossa tapauksessa myös missä haluaa olla. Jos olet yksin joka tapauksessa, niin miksi et sitten siellä tunnelmallisella mökillä, mistä unelmoit.

Vierailija
47/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valon voittoa pimeydestä ts. talvipäivänseisausta.

Vierailija
48/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti teitä kiinnostaa, miten Jeesus eli ja mitä sanoi, kun se saadaan vain jollain tavalla vain tukemaan teidän omaa ajatusmaailmaa vaikka homoista. Mutta se ei kiinnosta pätkääkään sitten, että Jeesus ei elämässään sikaa syönyt, mutta te juhlitte silti hänen syntymäänsä pitäen sikaa koko juhlan kruununa ruokapöydässänne!

Mitä väliä sillä on mitä syö. Maalla kasvatettiin sikoja ja lihaa oli jouluna ravinnoksi.

Vierailija
49/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn uimassa meressä, vaikka olisi kylmäkin. Perinteinen Joulupäivän pulahdus. Yleensä on aurinkoista, muttei erityisen lämmintä. Muuta "viettämistä" ei ole, paitsi vapaapäiviä ulkoiluun. Joskus käydään ravintolassa syömässä ja kaupungilla jouluvaloja katselemassa. Asun Espanjassa.

Vierailija
50/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Itse olen viettänyt joulua yksin jo muutaman vuoden ihan omasta tahdosta. Se on itse asiassa mukav

En vietä joulua koska olen ateisti. Joulu on kuitenkin pyhä ja vapaata. Voisin käyttää sen ajan romanttisesti ja rauhoittumiseen, ilman sähkö ja jatkuvaa media tulvaa. Yksin on aika sama vaikka seisoisin päälläni joulun. Joulu on turhuuden ja kiinalaisen paskan ostamisen aikaa. 

Vierailija
51/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Lopetin kaikenlaisen jouluun liittyvän juhlailun 15v ikäisenä ja nykyään viiskyböisenä pakolliset juhlahumupäivät ovat yhtä kärsimystä.

Vierailija
52/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma. Ollaan molemmat miehen kanssa töistä vapaalla. Lapsi ei ole päiväkodissa ja harrastuskin lomalla.

Vierailija
53/53 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvipäivän seisaukset, valon juhlat yms ovat ihan yhtä lailla uskonnollisia juhlia.

Joten en juhli mitenkään. Lähdemme taas matkalle joulun aikaan. 

Kuinka niin?

Jos noihin ei liitä mitään uskontoa, miksi ne olisivat uskonnollisia.

Vuoden kierto ei tarvitse uskontoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi