Mikä on hapanjuurileipä?
Kommentit (40)
Kannattaa mieluummin tehdä lämpimiä voileipiä.
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt onntämäkin resepti koettu. Paahtoleipään tein. Ei mikään maatamullistava makukokemus.
Bechamelkastike oli melko turha, olis riittänyt pelkkä juustoraaste. Aika tavallinen lämmin voileipä muuten.
Mulla oli takavuosina kaveri, joka tilasi puutarhasuunnitelman ammattilaiselta. Sitten se vaihtoi kaikki sen kasvit johonkin mitä sattui olemaan lähiplabtagenissa tarjouksessa. Parin vuoden päästä totesi, että eipä ollut kummoinen suunnitelma, kun pihasta tuli ihan tavallinen ja kasvit menivät nopeasti huonoksi ja lumenkaatopaikka kasvoi umpeen.
Hänkään ei lainkaan tullut ajatelleeksi, että jos itse muuttaa koko suunnitelman toiseksi niin ei enää oikeastaan voi moittia sen alkuperäisen suunnitelman tuloksia, vaan on moitittava ihan itseään.
Itse tein ekan juuren hapankorpuisya. Hapanjuurileipä on parasta leipää. Sitä mitä Suomessa on leivinuunissa aikoinaan paistettu. Juuria voi tehdä itse tai ostaa vaikka netistä jotain erikoisjuurra. Tähän hommaan on mini hurahtanut, se on kokonaan oma erikoisharrastus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt onntämäkin resepti koettu. Paahtoleipään tein. Ei mikään maatamullistava makukokemus.
Bechamelkastike oli melko turha, olis riittänyt pelkkä juustoraaste. Aika tavallinen lämmin voileipä muuten.
Mulla oli takavuosina kaveri, joka tilasi puutarhasuunnitelman ammattilaiselta. Sitten se vaihtoi kaikki sen kasvit johonkin mitä sattui olemaan lähiplabtagenissa tarjouksessa. Parin vuoden päästä totesi, että eipä ollut kummoinen suunnitelma, kun pihasta tuli ihan tavallinen ja kasvit menivät nopeasti huonoksi ja lumenkaatopaikka kasvoi umpeen.
Hänkään ei lainkaan tullut ajatelleeksi, että jos itse muuttaa koko suunnitelman toiseksi niin ei enää oikeastaan voi moittia sen alkuperäisen suunnitelman tuloksia, vaan on moitittava ihan itseään.
Kerroitko hänelle? Kaverille voisi joskus puhua totta, eikä puhua pas kaa selän takana.
Ymmärränkö oikein: juuri on se mitä jätetään astian pohjalle? Eli kalleimmat juuret ovat vuosisatojen takaa, toisin sanoen hieman kuin jätettä. Suurin osa juuresta on joitain outoja hiivoja (eli sieniä).
Muistan lukeneeni, että Olga Temonen, rauha sielulleen, kaapi jonkun tiinunpohjalta juurenalun johon pitsoja paistoivat. Leikö totta vai tarua?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärränkö oikein: juuri on se mitä jätetään astian pohjalle? Eli kalleimmat juuret ovat vuosisatojen takaa, toisin sanoen hieman kuin jätettä. Suurin osa juuresta on joitain outoja hiivoja (eli sieniä).
Outoja hiivoja se on tavallien hiivakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein ekan juuren hapankorpuisya. Hapanjuurileipä on parasta leipää. Sitä mitä Suomessa on leivinuunissa aikoinaan paistettu. Juuria voi tehdä itse tai ostaa vaikka netistä jotain erikoisjuurra. Tähän hommaan on mini hurahtanut, se on kokonaan oma erikoisharrastus!
Miten?
Moni na hapanjuurileipä fuskaa ja laittavat mukaan leivinhiivaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni, että Olga Temonen, rauha sielulleen, kaapi jonkun tiinunpohjalta juurenalun johon pitsoja paistoivat. Leikö totta vai tarua?
Ihan tavallista on että näin tehdään. Tosin jos ne jämät tiinussa ovat todella vanhoja, on epätodennäköistä että niissä on silynyt elossa yhtään mitään, joten käytännössä syntyy uusi juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Juu näin teen minäkin, mutta kirjoitit, että teet juuren hapankorpuista, miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Juu näin teen minäkin, mutta kirjoitit, että teet juuren hapankorpuista, miten?
en se minä ollut, mutta jotkut lisäävät esim ruisleipää vauhdittaakseen juuren syntymistä. Tosin koska paistettaessa hiivat kuolevat, niin esimerkiksi hapankorpun tai kaupan ruisleivän lisääminen juureen ei tee oikeastaan yhtään mitään. Muuttaa kyllä ph:ta ja sokeritasapainoa, tiedä sitten parempaan vai huonompaan suuntaan. Täysin tarpeetonta jokatapauksessa.
Emäsjuurileipä on uusin hitti. Siihen laitetaan kodin putkimiestä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Minkä nimistä kaupassa? Ei kyllä tule mikään mieleen.
Oletko noin yksinkertainen, että et osaa googlettaa?
Ostan lähes joka viikko kahta eri hapanjuurileipää Cittarista.
Itse hapanjuurtaa voi ostaa suoraan esim. Cittarista, niin välttyy Marttojen monen päivän ohjeen kanssa säätämiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarua.
Esim. tämä käy hyvin
https://www.s-kaupat.fi/tuote/dr-oetker-kuivattu-hapanjuuri-ja-hiiva-30…
tai tämä
https://merilaisenleipomo.fi/tuote/juuri-pakastetaikina/
Minä taas täällä hei.
Kävin juutuupissa, hapanjuuri nimellä löytyy miesoletettu, joka tekee juurta just simppelisti, ilman keittiövaakaa. Sentti juurta purkinpohjalle pari senttiä vettä ja jauhoja. Ei tää niin nuukaa ole.
Hyvin kuplii mun keitokseni jo, ihan leivontakulhossa teen. Pitänee etsiä lasipurkki, kun tuon valmiiksi saan.
Eilinen ilta meni reseptejä katsoessani. Mielenkiintoista puuhaa.
Haista sinä pitkä paska.