Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela-tietäjät: miten menee äippäraha ja kotohoidontuki yhdistettynä?

05.01.2007 |

Kelasta annettiin ymmärtää että koska olen hoitovapaalla esikosta vielä äitiysrahakauden alkaessa, saan äitiysrahan lisäksi hoitotukea. Miten tämä käytännössä toimii ja minkälaisia ovat summat?

Kelan sivuilta ei löydy mitään järkevää ja lapsiperheelle-esitteessä ainoa maininta on

[quote]

" Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana voidaan maksaa vain laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainrahan erotus. Hoitolisässä vanhempainraha otetaan tulona huomioon. Jos maksettavaksi jää vähemmän kuin 16,81e/kk, tukea ei makseta."

[/quote]

[b]Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että jos saan hoitotukea tällä hetkellä yhteensä 360e/kk verojen jälkeen ja äippäraha tulee olemaan 332e/kk verojen jälkeen, niin noiden summien välinen erotus eli 28e/kk on sit maksettava " hoitotuki" esikoisesta?[/b]

Olenko ymmärtänyt oikein?

~Murmutti *pihalla Kelan kiemuroista*

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minä ymmärsin asian kun kelalta kysyin. Mutta kun sieltä ei aina saa niin yksiselitteinen vastaus... :-)

Vierailija
2/3 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murmutti:

Kelasta annettiin ymmärtää että koska olen hoitovapaalla esikosta vielä äitiysrahakauden alkaessa, saan äitiysrahan lisäksi hoitotukea. Miten tämä käytännössä toimii ja minkälaisia ovat summat?Kelan sivuilta ei löydy mitään järkevää ja lapsiperheelle-esitteessä ainoa maininta on

" Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana voidaan maksaa vain laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainrahan erotus. Hoitolisässä vanhempainraha otetaan tulona huomioon. Jos maksettavaksi jää vähemmän kuin 16,81e/kk, tukea ei makseta."

[b]Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että jos saan hoitotukea tällä hetkellä yhteensä 360e/kk verojen jälkeen ja äippäraha tulee olemaan 332e/kk verojen jälkeen, niin noiden summien välinen erotus eli 28e/kk on sit maksettava " hoitotuki" esikoisesta?[/b]Olenko ymmärtänyt oikein?~Murmutti *pihalla Kelan kiemuroista*

En ole kelan kans asiasta jaksanu viel alkaa tapella, mut kaverini puhui ettei hoitotukea ja äitiysrahaa voi saada samaan aikaan.. Äitiysloman alkaessa saisin vain hoitolisän ja kun esikoinen täyttää 3v niin vain jonkun sisartuen.

Olen meinaa itsekkin ihan pihalla ja varmasti taas kauheat sotkut papereiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/3 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olit sen suhteen, että erotus maksetaan, mutta se lasketaan veroineen... Eli esim: saat hoitorahaa + lisää yht 400 ¿/kk ja äippärahasi on 380 ¿/kk eli hoitotukea maksetaan se erotus 20¿/kk ja siitä verot pois... Se on sitten eri asia miten äippärahat vaikuttavat esim. hoitolisään. Mulle todennäköisesti ei makseta mitään, jos tulot nousee sen rahan takia yli rajan. Jos maksetaan ollenkaan, kun ei jää edes 15 ¿/kk eroksi... Ukolla on ilmeisesti liian hyvät tulot. Ja mua ottaa päähän sekin, että syksyllä, kun keskimmäinen menee kouluun, meidän perhe muuttuu tulorajassa 3-henkiseksi, vaikka meillä silloin on 4 lasta; 2 koululaista, yks alle 3v ja vauva :/ Mutta se onkin sitä kuulua Kelan touhua...