Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittelijat rekrytoinnissa

Vierailija
14.12.2023 |

Koen itse tosi hankalaksi, kun rekrytointiprosessissa kysytään suosittelijoita. Juuri hain erästä paikkaa S-ryhmältä ja suosittelija olisi pitänyt laittaa heti hakulomakkeeseen! Raivostuttavaa. Minä ainakin haluan erikseen kysyä ko. henkilöltä ensin, suostuuko suosittelemaan minua ja tämä tietysti pitäisi tehdä joka kerta erikseen kun monia paikkoja hakee. Eli joutuisin mahdollisesti vaivaamaan samoja henkilöitä omalla työnhaullani toistuvasti. Kyllä mun työhistoriassa noita henkilöitä on, keitä voisin pyytää mutta inhoan ottaa heihin yhteyttä pyytääkseni mua suosittelemaan. 

Juuri vähän aikaa sitten jouduin pyytämään entistä esimiestä ja hän suosittelikin minua. No en saanut paikkaa. Pyydänkö nyt siis heti uudestaan seuraavan haun kohdalla? 

Rekrytoijat - miksi ettei voi kysyä suosittelijaa vasta siinä vaiheessa, kun olette muutoin jo periaatteessa valinnan tehneet, niin viimeisenä tsekkinä sitten suosittelu? Mainitsemistani syistä johtuen on tosi rasittavaa kun suosittelijoita joutuu nimeämään moniin eri hakuihin ja yleensä ei sitten edes tule valituksi ja heitä on vaivattu ihan turhaan. 

Nykyiseen työpaikkaani rekryprosessi oli ihan mahtava - yksi haastattelu, ei mitään testejä, ei suositteluja, ei "kerro vahvuutesi ja heikkoutesi-kysymyksiä" vaan juteltiin läpi tehtävänkuvaa ja omaa taustaa ja sitten tuli parin päivän sisään sähköposti että ovat kiinnostuneita etenemään kanssani. Noh, haluan silti vaihtaa mutta voi olla että jään nykyiseen, koska vihaan rekrytointiprosesseja. 

t. Turhautunut työnhakija 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse esimies ja välillä mulle rekrytoijat soittelee. Töissä pörssiyhtiössä, alaisia joitain kymmeniä.

Jos työntekijä on minulta kysynyt saako käyttää minua suosittelijana, en minä siitä pahastu jos useamman kerran soitetaan.

Eli en odota, että kysyisit minulta luvan suosituksen käyttöön joka ikiseen työhakemukseen erikseen.

Ja jos itse rekrytoin, pidän epäilyttävänä jos työnhakija selkeästi pakoilee suosittelijan nimeämistä.

Olen tällainen suosittelijoiden pakoilija. Teen hyvin työni, jopa niin hyvin, että mitattavissa olevat tulokset on työyhteisön parhaimmistoa. Puurran hommiani, enkä halua olla vaivaksi muille. Minusta on kiusallista kysyä suosittelijoita mihinkään, kun se aiheuttaa vaivaa muille. Voisin näyttää kirjallisia esityksiä kyvyistäni ja palautteista. 

Rekrytoinnin olisi hyvä uudistus niin, että muutkin pärjää kuin ne joita markkinoidaan parhaiten. Aidosti paras voi olla myös hän joka ei pidä itsestään meteliä.

Vierailija
22/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Suosittelijaksi pitää ihmistä kysyä ja hänelle pitää kertoa millaista työtä on hakemassa.

Mut siis voithan pyytää työnantajalta, silloin kun työ loppuu, sellaisen työtodistuksen, johon hän kirjoittaa niitä suosituksia. Siis suorasanainen työtodistus ja suosituksenomaisena kirjoitettu.

Minä myös ihmettelen näitä suosittelija-juttuja. Joka ainoassa rekrylomakkeessa suosittelijaa kysytään. Ja se suosittelijan voi olla periaatteessa kuka tahansa.... no, ei nyt ehkä isä tai äiti, mutta siis ei tarvitse olla työnantaja, voi olla esim. jostakin urheiluseurasta tai harrastusryhmästä vetäjänä oleva henkilö tai valmentaja...

Joku joka kertoo sun persoonallisista ominaisuuksista, sinnikkyydestä, ahkeruudesta, motivoituneisuudesta...

Mut siis jos sitten valitsevat jonkun joka oli niin hyväksi kehuttu, eikä tämä sitten kuitenkaan olekaan mikään niin huippu hyvä työntekijänä, niin ... saattaa jäädä joku sellainen suosittelijaa mainitsematon hyvä työntekijä huomiotta, kun ne suosittelijat niin hirveen tärkeitä ovat.

Mutta toisaalta, ei se rekry varmaankaan soittele suosittelijoille muuta kuin silloin kun ollaan jo melkein otettu hakija työhön.

Minua siis todellakin korpesi, kun hyvällä ja monipuolisella kokemuksella mua ei noteerattu hakijana lainkaan... ennen kuin sitten pitkän ajan kuluttua, ja silloinkin mut pestattiin avustavaan rooliin tehtävään josta mulla on paljon kokemusta, ja siinä työssä sitten ollessani sain todeta, että mua ennemmin ne olivat ottaneet töihin tyypin joka oli vasta-alkaja hommaan tullessaan ja hommaa sitten jonkin aikaa jo tehneenä edelleenkin teki hommat niin ettei oikeasti olla ikään kuin itsenäinen vaan seurasi kaikissa liikkeissä vakituisen työntekijän vanavedessä... että niin paljon ne arvostavat kokemusta ja osaamista! Ja ilmeisesti tämä pestini olikin tarkoitettu vain vttuiluksi, että katsos näin.. ja ei me tänne sua haluta, mene pois! Äläkä vaan enää lähettele hakemuksia meidän jatkuviin ilmoituksiimme työstä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi