Sukupuoltaan korjannut Paju muutti mielensä 10 vuotta myöhemmin - nyt hän kertoo transyhteisön tabusta
Paju katsoo itseään eteisen peilistä. Hänen pitäisi lähteä terveysasemalle ottamaan seuraava testosteronipiikki. Toimenpide on alkanut ahdistaa enemmän ja enemmän. Kasvoja peittää parta, hiukset ovat harvenneet ja keskivartalo on pyöristynyt. Paju katsoo ja miettii: Onko tuossa todellakin minä?
Tuosta hetkestä peilin edessä on nyt neljä vuotta. Se oli käännekohta Pajun elämässä: tuolloin hän päätti keskeyttää transition eli sukupuolenkorjaushoidot naisesta mieheksi.
Paju sai transmiehen diagnoosin 18-vuotiaana. Hän eli vajaat kymmenen vuotta miehenä. Hänelle ehdittiin tehdä useita leikkauksia.
Miten sinä voit nyt?
Kysymys saa Pajun itkemään.
- Joka ikinen päivä keho muistuttaa siitä, mitä olen tehnyt sille. Minun ei olisi koskaan tarvinnut käydä näissä hoidoissa, koska minussa ei ollut kehollisesti koskaan mitään vikaa, Paju sanoo.
Paju ei esiinny jutussa omalla nimellään asian arkaluontoisuuden vuoksi, mutta hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa. MTV Uutiset on nähnyt psykologien ja lääkärien lausuntoja Pajun tilanteesta useilta vuosilta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/shh-tama-on-tabu-tasta-ei-saa-puhua…
Kommentit (504)
Surullista. Paljon on itsevihaa, jota yritetään näin ratkaista.
No näitähän tulee lisää tulevina vuosina.
Monia varmaan ahdistaa sukupuolistereotypiat, oletukset ja odotukset, ja kun niihin ei samaistu niin tulkitsee olevansa trans tai muunsukupuolinen.
Itse siis mietin joskus et olenko nainen vai muunsukupuolinen ja omalla kohdallani tulin tulokseen että olen nainen vaikka en stereotyyppinen.
Pajua vähän eheytettiin <3 tule hyvä kakku älä tule paha kakku <3
Olen itse aina ollut epätyypillinen nainen, minua ei kiinnosta meikit, naiselliset vaatteet tms. Olen aina ollut kiinnostunut luonnontieteistä sekä videopeleistä, viihdyn luonnossa nuotion äärellä ja lenkkipoluilla. Jos olisin nyt nuori/lapsi minua pidettäisiin varmaan transmiehenä. Koen itseni kuitenkin naiseksi ja olen aina kokenut, vaikka olen saanut ikäviä kommentteja kiinnostuksen kohteitteni takia.
Omasta mielestäni ihmisen sukupuolta ei voi määrittää sen perusteella, mistä ihminen on kiinnostunut tai millaiselta hän haluaa näyttää. Jos mieheksi syntynyt haluaa pukeutua mekkoon ja käyttää huulipunaa niin sen kuin käyttäköön, ei se ole keneltäkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin aloitus poistuu pian, koska tästä aiheesta ei saa puhua.
Natsinatsinatsi. Foobikko.
Vierailija kirjoitti:
Pajua vähän eheytettiin <3 tule hyvä kakku älä tule paha kakku <3
Poliittisesti korrektia eheytystä: leikataan tissit irti ja otetaan hormonipiikkiä niin perhanasti 👍
Vierailija kirjoitti:
paju meni älkeepeetee potaska-ansaan. tämän siitä saa, kun mt-palvelut on ajettu alas, ja mariinin hallitus suosi tätä puppua.
Paljonkohan hänelle tuosta transwomen are women - mainoksesta maksettiin? Ehkä sen sviitin hinta ainakin.
"- Rinnat poistettiin, mutta sinne jäi rintakudosta. "Jämät" ovat koko ajan turvoksissa ja todella kipeät kellon ympäri. Se ei hellitä välttämättä koskaan. Olemme puhuneet estrogeenin annoskoon nostamisesta, koska minun ikäiselläni määrän pitäisi olla paljon korkeampi, jotta välttyy osteoporoosilta.
Hormonikorvaushoidoilla yritetään vähentää myös muistisairauden riskiä. Paju kertoo, että dementia pelottaa häntä aivan erityisesti. Estrogeeniannoksen nostaminen kuitenkin pahentaa rintakudoksen turvotusta ja kipua.
Vuosien testosteronipiikit surkastuttivat genitaalialueen limakalvot, mikä altistaa virtsatientulehduksille. Jatkuvien virtsatietulehdusten ja vaihdevuosien takia Pajulle on kehittynyt virtsarakon kipuoireyhtymä eli IC.
Paju sanoo muistelevansa aikoja, jolloin virtsaaminen ilman kipua oli itsestäänselvyys.
- Ajoin itseni tällaiseen tilanteeseen tietämättömyyttäni. En osannut hakea tietoa, apua tai kyseenalaistaa. On ollut tosi vaikea hyväksyä sitä ja antaa anteeksi sille nuoremmalle itselleni siitä, että pilasin oman elämäni ja tulevaisuuteni."
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aina ollut epätyypillinen nainen, minua ei kiinnosta meikit, naiselliset vaatteet tms. Olen aina ollut kiinnostunut luonnontieteistä sekä videopeleistä, viihdyn luonnossa nuotion äärellä ja lenkkipoluilla. Jos olisin nyt nuori/lapsi minua pidettäisiin varmaan transmiehenä. Koen itseni kuitenkin naiseksi ja olen aina kokenut, vaikka olen saanut ikäviä kommentteja kiinnostuksen kohteitteni takia.
Omasta mielestäni ihmisen sukupuolta ei voi määrittää sen perusteella, mistä ihminen on kiinnostunut tai millaiselta hän haluaa näyttää. Jos mieheksi syntynyt haluaa pukeutua mekkoon ja käyttää huulipunaa niin sen kuin käyttäköön, ei se ole keneltäkään pois.
Minulla sama, olen ollut hyvin poikamainen tyttö lapsena. Käytin poikien vaatteita, leikin sotaleikkejä ja leikin autoilla. Jossain vaiheessa minulla kyllä kävi ajatuksia mielessä että olenko sittenkin toista sukupuolta ja olin varma siitä ja halusin aloittaa hoidot 18-vuotiaana.. Onneksi kasvoin siitä pois, olen edelleen hieman maskuliinisempi, mutta olen alkanut enemmän näyttämään feminiinisyyttäni ja rakastamaan kehoani ja sukupuoltani. Meikkaan, käytän mekkoja ja olen nyt yli 30 -vuotias.
Teini-ikä ja murrosikä on aina outoa aikaa nuorille, keho ahdistaa, ei tykkää miltä se näyttää mutta samalla se murrosikä on äärimmäisen tärkeä osa kasvua.
Itse seuraan instassa perheenisää joka käyttää kauluspaitoja, hameita ja korkokenkiä. Saa paljon huutelua että hän on trans eikä mies, yms mutta tämä mies itse tietää itsensä. On saanut paljon kutsuja esim erilaisiin valokuvauksiin ja mainoskuviin, koska uskaltaa toteuttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
"- Rinnat poistettiin, mutta sinne jäi rintakudosta. "Jämät" ovat koko ajan turvoksissa ja todella kipeät kellon ympäri. Se ei hellitä välttämättä koskaan. Olemme puhuneet estrogeenin annoskoon nostamisesta, koska minun ikäiselläni määrän pitäisi olla paljon korkeampi, jotta välttyy osteoporoosilta.
Hormonikorvaushoidoilla yritetään vähentää myös muistisairauden riskiä. Paju kertoo, että dementia pelottaa häntä aivan erityisesti. Estrogeeniannoksen nostaminen kuitenkin pahentaa rintakudoksen turvotusta ja kipua.
Vuosien testosteronipiikit surkastuttivat genitaalialueen limakalvot, mikä altistaa virtsatientulehduksille. Jatkuvien virtsatietulehdusten ja vaihdevuosien takia Pajulle on kehittynyt virtsarakon kipuoireyhtymä eli IC.
Paju sanoo muistelevansa aikoja, jolloin virtsaaminen ilman kipua oli itsestäänselvyys.
- Ajoin itseni tällaiseen tilanteeseen tietämättömyyttän
Toivottavasti näistä alettaisiin tekemään hoitovirhekanteluja tms
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Saa puhua. Mutta se ei ole totta että suurin osa katuisi hoitoa, jotkut katuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ajoin i
Vaikea nähdä mitään hoitovirhettä, koska Paju valehteli päästäkseen hoitoihin. Tällainen valehtelu on transpiireissä yleinen käytäntö, koskaan hoidot halutaan saada mahdollisimman nopeasti ja vähällä vaivalla.
Ja nämäkin kaikki trans, detrans ja trans -muutokset ja itsetutkiskelut maksetaan veroista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Saa puhua. Mutta se ei ole totta että suurin osa katuisi hoitoa, jotkut katuu.
Ehdottomasti saa ja pitää puhua, nämä henkilöt tuovat ne huonot puolet julki näistä hoidoista ja sen, että miten ällistyttävän helposti voi jopa huijata että saisi hoidot helposti ja nopeasti. Ei kaikki tätä tee, mutta mittava osa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natsinatsinatsi. Foobikko.
Näiden huutelijoiden vuoksi kaikki tällaiset asialliset keskustelut poistetaan. Modet, älkää poistako ainakaan vielä tätä keskustelua, tärkeä aihe.
Ja ne jotka tätä ajaa on kuulemma juuri ne empaattiset ihmiset. Tai niin ne ainakin kovasti yrittää selittää huolimatta tekemästään haitasta.
https://www.thetimes.co.uk/article/tavistock-gender-clinic-to-be-sued-b…
Vierailija kirjoitti:
Joutui varmaan kohtaamaan yhteiskunnan miesvihan heti ja halusi takaisin naiseksi. Ihan ymmärrettävää. Naiseuskin toisaalta taantunut ja typistynyt aika tympeäksi viime vuosina, joten moni transnainenkin ehkä miettii, onko enää nykyaikana järkeä transitioitua minnekään, kun kaikki on paskaa.
Ehkä, ehkä ei. Mutta ehkä myös tuli vahvasti se, että nuo muutokset olivatkin virhe. Jotkut havahtuu tuohon ajatukseen liian myöhään (myöhään on silloin kun leikkaukset on tehty ja on tullut jopa komplikaatioita) ja tulee se tietoisuus että nuo kaikki hoidot hormoneineen ovat koko loppuelämän muutos.
Vierailija kirjoitti:
Ja nämäkin kaikki trans, detrans ja trans -muutokset ja itsetutkiskelut maksetaan veroista...
Osa maksaa omasta pussista ja teettää ulkomailla mutta toki kukaan ei voi tietää etukäteen varmasti mitä kehon manipuloinnista seuraa. Pelottavaa miten huolettomasti osa nuorista asettuu koekaniineiksi, ymmärtävätkö he täysin mahdollisia seurauksia. Kuin hormonit olisivat äkkiä vain jotain jännäkarkkia!