Kahvin juominen raskaana?
Saiko sitä kahvia juoda raskaana vai ei? Joku suositeltu maksimimäärä? Vai lopettaa kokonaan (auh)?
Edellisessa raskaudessa (04) join pari kertaa päivässä... Terve ja hyvä poika tuli :)
(ENKÄ voi kysyä vielä neuvolatsa, koska aion testata vasta huomenna. Mutta kovat raskausoireet päällä, jten veikkaan plussaa.)
Kommentit (7)
Liika kofeiini lisää keskenmenon riskiä.
Itse tosin olen kyllä juonut enemmänkin, kun vaan tekee mieli kahvia välillä, ja nyt mennään jo rv 33:lla.
kuppia päivässä tai 3-4 kuppia teetä. En kyllä tiedä mitä vaarallista siinä on.
juon sekoitusta, jossa puolet kofeiinitonta, eli ok varmaan. Onko se kofeiini nimenomaan se ongelma? Hyvä niin, sitä ei tule kovin paljoa.
Kofeiini
Kofeiini on lievä keskushermostostimulantti, joten muutaman kahvikupillisen aikaansaama vireystila siirtyy myös sikiöön. Suuri kahvin kulutus (4¿7 kupillista päivässä) voi todistetusti suurentaa keskenmenon ja syntymäkuolleisuuden riskiä.
Noin 300 mg tai vähemmän kofeiinia päivässä on turvallinen määrä myös raskauden aikana, mutta monet lääkärit neuvovat raskaana olevia naisia poistamaan riskin kokonaan ja välttämään kofeiinia. Jos päätät vähentää kofeiinin saantiasi, tee se vähitellen välttääksesi ¿vieroitusoireet¿ kuten päänsäryn ja väsymyksen.
Seuraavassa luettelossa nähdään joidenkin yleisesti käytettyjen tuotteiden sisältämät kofeiinimäärät:
Espresso: yksi annos, 100 mg.
Suodatinkahvi: tavallinen noin 230 g annos; 184 mg, aromikeittimellä valmistettu, 128 mg.
Instant-kahvi: noin 230 g annos; 104 mg.
Haudutettu tee: noin 230 g annos; 64 mg, muut laadut 96 mg.
Instant-tee: noin 200 g annos; 48 mg.
Jäätee: noin 340 g annos; 70 mg.
Cola: noin 340 g annos; 35 mg.
Cola Light: noin 340 g annos; 38-45 mg.
Kaakao: noin 340 g annos; 6 mg.
Tumma suklaa: keskimakea, noin 30 g annos; 20 mg.
Maitosuklaa: noin 30 g annos; 6 mg.
paitsi ensimmäisten 3kk aikana en juuri yhtään. Terve lapsi syntyi yliaikaisena.
Itse en ole pystynyt juomaan kahvia kertaakaan raskauden ekoina kuukausina mutta puolen välin jälkeen olen juonut taas. Yleensä pari kuppia päivässä voi juoda ihan huoletta.