Omainen, millaista aktiviteettia toivoisit vanhainkodissa asuvalle omaisellesi?
Satun olemaan hoitajana sellaisessa asemassa, että minulla olisi usein aikaa ja mahdollisuuksia järjestää jotain ''ekstraa''. Kesällä käytiin usein metsäkävelyllä yhden asukkaan kanssa, koska se oli hänelle sydämen asia. Minkälaisia asioita luulette teidän omaisten toivovan, jos eivät pysty sitä ilmaisemaan itse? Musiikkia, ryhmätuokioita..?
Kommentit (47)
Minun isälleni on tärkeää musiikki, konsertit ja yhteislauluhetket erittäin mieluisia. Hän pitää myös jumppahetkistä . Kesällä pienet juhlat ja tapahtumat ulkona pihalla myös tärkeitä.
Kun omat läheiset ovat päässeet vanhainkotiin, he ovat ollet jo liian huonokuntoisia millekään aktiviteeteille. Muutkin vanhukset laitoksessa ovat näyttäneet ainakin vierailijan silmin jo tosi vajaakuntoisilta. Jutusteluun yms. heistä ei enää ole ollut. Toivoisin heille läsnäolevaa, välittävää ja kiireetöntä hoitoa ensisijaisesti.
Missä Suomessa on nykyään paikka nimeltä vanhainkoti?
Vierailija kirjoitti:
Missä Suomessa on nykyään paikka nimeltä vanhainkoti?
Täällä Tampereella on vielä vanhainkotiosastoja, kaikki eivät vielä ole tehostettua palveluasumista. Koukkuniemi oli laajimmillaan Pohjoismaiden suurin vanhainkoti.
Joku hajukynttilä peittämään kuseen ja paskan hajun
Eläinten kanssa oleilu. Esimerkiksi rauhallinen koira, kissa tai vaikka pihakanala. Vanhukset saisivat silitellä eläimiä ja nauttia niiden läsnäolosta ja puuhien seurailusta. Allergiset vanhukset sit asia erikseen.
VIELÄKÄÄN SUOMESSA EI HYVÄKSYTÄ ETTÄ JOKU ON ANTI MUSIKAALINEN. minä olen ja meitä on monta olen rikkonut 3 haitaria ja 4 kitaraa poikki olen varoittanut eivät ole uskoneet paskaksi menivät ja loppui älä mölö. en siedä toinen on alpakoiden tuonti sisä tiloihin. onko vanhoista suomi elokuvista lähtöistä että kaiki kuuntelevat muka nauttivat musiikki paskasta TODELLA VIHAAN JA PYRIN RIKKOMAAN INSRUMENTIT LOPPUU VARMASTI. en käy toreilla kun sinnekkin on älä mölöä rantautunut palkattu. ANTI MUSIKAALINEN
minäkään en todella siedä mitään hanuri tai kitara partiota viedään tuolilla muka huvituksee eivät tahdo tajuta etten halua kuunnella
Muistisairaiden kohdalla monetkaan ehdotetuista tekemisistä eivät onnistu.
Joku eläin rapsuteltavaksi, musiikki, tanssi, taiteilu, jumppa....jne.
Vierailija kirjoitti:
Oman nuoruusajan musiikkia, iskelmiä ja tanssimusiikkia ja muita jotka olleet silloin suosiossa.
No, mun faija on kuunnellut pääasiassa punkkia. Sitä ennen rokkia.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaiden kohdalla monetkaan ehdotetuista tekemisistä eivät onnistu.
Dementikko sukulaiseni reagoi kyllä musiikkiin tosi pitkään.
Omalle äidilleni, joka puhumattomana istuu pyörätuolissa, toivoisin mahdollisimman monta ulkoiluhetkeä. Kenties pieni matka rullailua ja sitten vaikka leikkipuiston lasten katselua. Kosketusta ja silitystä.
Palvelutaloissa voimien mukaan vanhukset voisivat osallistua arkitoimiin, pyyhkiä pöytiä, kastella kukkia jne. Kaikki aktiviteetit eivät ole kalliita, bingoa, levyraatia, levytanssit/diskot, tietokilpailut, pihajuhlat ..., vaikka vaan aamu-tv:n katsominen yhdessä. Hiukan elävämpää menoa.
Olin joskus työkokeilussa palvelutalossa dementoituneiden osastolla.
Siellä tykättiin laulaa. Ihan niitä perinteisiä ikivihreitä.
Ilmapalloa heiteltiin ja ilmeisesti lentopalloilijoita oli mukana lyönneistä päätellen 😄 Vähän vaarallista ehkä kun innostuivat liikaa mutta selvästi tykkäsivät.
Tietovisat ja vanhojen esineiden katselu ja arvailu mitä niillä on joskus tehty oli kivaa. Hiljaisemmatkin osallistui siihen missä hain vanhoja esineitä ja pöydän ympärillä mietittiin mitä niillä on joskus oikein tehty. Lähinnä vanhoja työkaluja ja maatalousvälineitä.
Olin vaan kuukauden tuolla ja oli joulunaika eli hirveästi ei ulkoilu saanut kannatusta mutta lämpiminä aikoina varmaan suositumpaa. Kuusen koristeluun osallistui myös porukkaa ja joululaulut raikasi. Kävi lapsia esiintymässä ja joku solisti toisella kertaa.
Lisäksi voisit haastatella omaisia siitä mitä on aiemmin harrastanut tai onko ollut mielenkiinnonkohteita. Sitten vähän sen mukaan valikoida ryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Eläinten kanssa oleilu. Esimerkiksi rauhallinen koira, kissa tai vaikka pihakanala. Vanhukset saisivat silitellä eläimiä ja nauttia niiden läsnäolosta ja puuhien seurailusta. Allergiset vanhukset sit asia erikseen.
Meidän koiravanhus on aina tykätty vieras hoivakodissa, käydään pari kertaa kuukaudessa viihdyttämässä asukkaita, saavat silitellä ja rapsuttaa, ja koira käy myös niiden huoneissa jotka eivät biihdy yhteisissä tiloissa.
Eiköhän tuota pitäisi kysyä vanhuksilta itseltään. Jos vaikka aloitettaisiin pullakahveilla.
Oma rauha.
Äitini joutui olemaan laitoksessa onneksi vain melko lyhyen aikaa, mutta hän tuskastui siihen kun ovi jätettiin aina auki ja kaiken maailman "virikettä" oli tyrkyllä. Monella hoitajalla oli koira, niistä oli iloa.
Äiti olisi halunnut vain kuunnella radiota omassa rauhassa. Me läheiset kävimme melkein päivittäin, ei ollut yksinäistä eli sinänsä harvinaista.
Retki kirjastoon olisi takuuvarmasti kiva reissu. Tietokirjallisuutta, historiaa, taidetta ja kulttuuria sekä merkittävien ihmisten elämäntarinoita. Äitini puhuu useita kieliä ja lukee mielellään kirjallisuutta myös englanniksi, ruotsiksi, saksaksi ja ranskaksi. Ylläpitää mielellään kielitaitoaan.
Musiikki. Äitini ei perinteistä suomalaista musiikkia radiosta kuuntele, mutta klassinen musiikki, oppera ja jazz saa silmät tuikkimaan ja jalan vispaamaan.
Formulat. Kaikki urheilu. Kisakatsomo: sipsejä ja juustonaksuja.