Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hemmetin perhana. Unohdin, että oon pitäny himpun liian alhaista veroprosenttia ja nyt jympsähti lisäprosentti 36%. Prrr..

Vierailija
13.12.2023 |

Olin aika pennilleen laskenu budjetin

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpu vuoden menee 46 %. Ei todellakaan tunnu reilulta :(

Vierailija
22/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin lähti 41%:lla.. ja sillä myös lähtee seuraavasta tilistä. Noh, onneksi helmikuu menee jo normaalilla 19 %. 

Miksi sulla menee tammikuussa lisäprosentilla? Normaalilla se kuuluu mennä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vika jos eläminen on seuraavan palkan varassa. Kyllä aina pitää olla varalla muutama tonni tilillä ja muutama tonni kotona.

Vierailija
24/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää kun verottaja laskee joka vuosi veroprosentin liian pienillä tuloilla vaikka minulla on säännölliset tulot. Olen nyt kahtana vuonna peräkkäin korjannut veroprosentin heti kun verokirja on tullut ja taas on pielessä. Tulorajana ensi vuodelle on 47000e ja olen jo nyt saanut palkkaa 49000e ja yksi tili tulee vielä. Ensi vuona aion tienata vähintään saman verran, eli tuloraja on monta tonnia liian pieni. Miksi helkkarissa? Verottajalla on reaaliaikaisen tulorekisterin tiedot käytettävissä, ei pitäisi olla vaikeata saada arvio paremmin kohdalleen.

Sen mieluisensa verokortin saa kuule tehtyä ihan itse OmaVerossa. Hoida itse omat asiasta niin kuin aikuinen, äläkä odota, että toiset passaa kaiken valmiiksi kuin äiti konsanaan.

Joo joo, mutta miksi vatussa verottaja arpoo näitä liian pieniä tulorajoja vaikka heillä on kaikki samat tiedot käytettävissä kuin minullakin. Mikseivät vaan lähetä blankko-verokorttia johon jokainen voi merkitä oman prosenttinsa kun eivät kerran osaa laskea.

No mitäpä veikkaisit niistä blankko verokorteista tulevan, kun ihmiset ei osaa edes muutosverokorttia tehdä muutamalle kuukaudelle?

Ja tuon blankko kortin saat tehtyä kyllä ihan itsekin tammikuulle. Voit tehdä vaikka saman tien.

Vierailija
25/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla. Mulla normiprosentti on suunnilleen tuon 36 %. 

Kyllä työnteko kannattaa.. -.-

Mulla lähtee sairauspäivärahasta 25 %, joten saan nettona reilut 1400..

Olen pahoillani, tuo sairauspäivärahan verotus on kohtuuton. Suomen verotus on ihan uskomatonta. Minä olen ihan perus keskituloinen palkansaaja, mutta eipä tässä kovin paljoa enempää käteen lopulta jää verrattuna duunariaikoihin, jolloin työviikko oli oikeasti sen 37,5 h ja palkka reilun pari tonnia. Nyt saa vähän enemmän palkkaa ja työviikko lähentelee 50 tuntia, rahallinen erotus luokkaa muutamia satasia. 

Vierailija
26/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaslaskijana voin sanoa että joo, näin on monella, mutta ei kaikkien kohdalla (en tiedä mikä logiikka). En ymmärrä miksi verokorttiin lasketaan se väärin, monella jää joulukuu ja jopa marraskuu laskuista pois. Se pitää käydä sitten itse muuttamassa niin säästyy ongelmilta.

Ja itsenäisesti veroprosentin nostaminen kyllä kannattaa, itse olen aina laittanut itselleni korkeamman veroprosentin ilman uutta verokorttia (työntekijä saa nostaa omaa prosenttiaan muttei laskea) ja loppuvuodesta laskenut uuden prosentin, joka on ollut samaa luokkaa koska olen maksanut reilummin veroja.

Ymmärrän ihmisten yllätyksen koska tämä on asia joka jokaisen pitää tietää, mutta sitä ei opeteta missään, esim. koulussa. Yleensä ihmiset eivät ymmärrä veroista paljoakaan.

Vierailija
27/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otat nämä oppirahana, etkä tee virhettä enää ensi vuoden loppupuolella. Miksi teet aloituksen siitä, että ihan itse feilasit?

Vierailija
28/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läpu vuoden menee 46 %. Ei todellakaan tunnu reilulta :(

Paljonko kuukausipalkka?

Vierailija
29/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo nyt haittaa, lopullisessa verotuksessa se korjaantuu.

Vierailija
30/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkaslaskijana voin sanoa että joo, näin on monella, mutta ei kaikkien kohdalla (en tiedä mikä logiikka). En ymmärrä miksi verokorttiin lasketaan se väärin, monella jää joulukuu ja jopa marraskuu laskuista pois. Se pitää käydä sitten itse muuttamassa niin säästyy ongelmilta.

Ja itsenäisesti veroprosentin nostaminen kyllä kannattaa, itse olen aina laittanut itselleni korkeamman veroprosentin ilman uutta verokorttia (työntekijä saa nostaa omaa prosenttiaan muttei laskea) ja loppuvuodesta laskenut uuden prosentin, joka on ollut samaa luokkaa koska olen maksanut reilummin veroja.

Ymmärrän ihmisten yllätyksen koska tämä on asia joka jokaisen pitää tietää, mutta sitä ei opeteta missään, esim. koulussa. Yleensä ihmiset eivät ymmärrä veroista paljoakaan.

Näin itsekin palkanlaskija sanon, että ÄLKÄÄ ilmoitelko haluaminne veroprosentteja palkanlaskentaan vaan tehkää AINA se muutosverokortti suuremmalla tulorajalla.

Palkanlaskennassa on ihan riittämiin oikeaakin tekemistä kuin rustata ihmisten veroprosentteja. Varsinkin, kun ne verokorttitiedot saadaan nykypäivänä suoraan Verottajalta palkanlaskentaan. Säästyypähän myös kiireessä tehdyiltä inhimillisistä virheiltä...

Vierailija
31/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää kun verottaja laskee joka vuosi veroprosentin liian pienillä tuloilla vaikka minulla on säännölliset tulot. Olen nyt kahtana vuonna peräkkäin korjannut veroprosentin heti kun verokirja on tullut ja taas on pielessä. Tulorajana ensi vuodelle on 47000e ja olen jo nyt saanut palkkaa 49000e ja yksi tili tulee vielä. Ensi vuona aion tienata vähintään saman verran, eli tuloraja on monta tonnia liian pieni. Miksi helkkarissa? Verottajalla on reaaliaikaisen tulorekisterin tiedot käytettävissä, ei pitäisi olla vaikeata saada arvio paremmin kohdalleen.

Sen mieluisensa verokortin saa kuule tehtyä ihan itse OmaVerossa. Hoida itse omat asiasta niin kuin aikuinen, äläkä odota, että toiset passaa kaiken valmiiksi kuin äiti konsanaan.

Olipa typerä vastaus, eikä liity mitenkään siihen, miksi tulot lasketaan liian pieniksi.

Vierailija
32/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää liian alhaista veroprosenttia? Ei siinä oo mitään järkee, jos sitten ei kokoajan seuraa tuloja ja säädä prosenttia. Tässä taas esimerkki kuinka omasta typeryydestä saa kärsiä.

Niin ja verottajalta saa parempaa korkoa "talletukselle" kuin pankista.

Ei todellakaan saa?

Vierailija
33/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vika jos eläminen on seuraavan palkan varassa. Kyllä aina pitää olla varalla muutama tonni tilillä ja muutama tonni kotona.

Hänellä on, ja paljon enemmänkin, mutta silti hän ymmärtää tämän. Kuuntele ja kasvata myös henkistä pääomaa

https://areena.yle.fi/podcastit/1-50038312

Vierailija
34/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen verokortti voi olla "väärin" laskettu siksi, että verokortissa on jo huomioitu työmatkavähennykset.

Vierailija
35/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Kaikillahan on puskurit kunnossa? 

Vierailija
36/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Kaikillahan on puskurit kunnossa? 

t. täältä provoilian vähän liian selkeästä kuplasta

Vierailija
37/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lainaaminen ei toimi oikein, niin terveisiä sille palkanlaskijalle, joka kertoi, että verotustiedot saadaan suoraan verottajalta. Terveiset: Ei saada vielä kaikkialla VeroAPIn kautta muutosverokortteja. Ainoastaan 1.2. voimaan tulevat verokortit siirryvät suorasiirtona.

Luojan kiitos, enää ei ole kumulatiivista verokorttia!

Vierailija
38/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinlagat laulaa "onko mun nyt haerrava uusi verokortti?" - Ei tarvii, kun se tuloraja on voimassa helmikuun alusta, ei tammikuun.

terkuin palk.lask.

Vierailija
39/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän edellistä ärsytä että verottajalla on tulot tiedossa, joten miksi prosentti ei vastaa niitä. Yksi syy voi olla kaikki vähennykset. Vertasitko täyteen bruttopalkkaasi vai huomioitko kaikki osuudet jotka jätetään pois valtionverotuksen osalta?

Vierailija
40/58 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä verovähennyksiä saatte ? jaksako kaikki hyödyntää mitä hyödynnettävissä on ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi