Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sanoa työhaastattelussa, jos on ollut pitkään poissa työelämästä?

Vierailija
13.12.2023 |

Todellisuudessahan en ole vain saanut haluamaani työtä koska tällä alalla ei ole ja vähän aikaa sairastuin myös masennukseen.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi valehdella vaikka että on ollut yrittäjänä tai sitten vaan keksii jonkun työpaikan missä on muka ollut.

Vierailija
2/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi valehdella, että on ollut sen ajan vankilassa tuomittuna taposta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pitkään pois työelämästä, kun oli vähän muuta.

Vierailija
4/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi valehdella vaikka että on ollut yrittäjänä tai sitten vaan keksii jonkun työpaikan missä on muka ollut.

Ei voi. 

Vierailija
5/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska en ole niin tyhmä, että olisin ajanut itseni sellaiseen tilanteeseen. 

Voithan sä aina myöntää olevasi laiskanpuoleinen. Tulee samalla vastattua myös niistä negatiivisista (tai siis nätisti kehitettävistä) puolista itsessään.

Vierailija
6/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannusta valehtelemaan koskaan työnhaussa. Valmistaudu kertomaan miksi et ole ollut työelämässä ja miksi nyt olet motivoitunut ja valmis juuri hakeemasi työhön.

Työnantaja on kiinnostunut myös siitä, että olet ylipäänsä työkykyinen sekä fyysisesti että henkisesti. .Mitä sellaista olet tehnyt mikä tukee tätä? Kerro esim. harrastustoiminnasta, tietokoneenkäytöstä,  luottamustoimista, jne. millä voit osoittaa, että sinulla on niitä' valmiuksia mitä työhön tarvitaan. 

Esiinny reippaasti ja ole positiivinen.

Vierailija
7/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

WAU!

Vierailija
8/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pitkään? Olin yli 2v eikä kukaan kysellyt, kun hain töitä. Alkoi ansiosidonnainen loppua. En ole edes mikään expertti missään

Vierailija
9/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannusta valehtelemaan koskaan työnhaussa. Valmistaudu kertomaan miksi et ole ollut työelämässä ja miksi nyt olet motivoitunut ja valmis juuri hakeemasi työhön.

Työnantaja on kiinnostunut myös siitä, että olet ylipäänsä työkykyinen sekä fyysisesti että henkisesti. .Mitä sellaista olet tehnyt mikä tukee tätä? Kerro esim. harrastustoiminnasta, tietokoneenkäytöstä,  luottamustoimista, jne. millä voit osoittaa, että sinulla on niitä' valmiuksia mitä työhön tarvitaan. 

no voiko sanoa suoraan ettei ole saanut haluamaansa paikkaa tai että on ollut sairaana?

Vierailija
10/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että olit ulkomailla.

Vierailija
11/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On matkustellut ja nauttinut elämästä. Nyt rahat alkaa loppua. 

Vierailija
12/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan neuvoja mukaillen, voisi kai sanoa: TULIN NYT TÖIHIN!

Vierailija
13/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. 

Aina olen noin tehnyt ilman mitään ongelmaa, tottakai jos ei osaa valehdella niin voi olla vaikeaa.

Vierailija
14/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon aukkoja CV:ssä, olen viisikymppinen ihminen jolla nippa nappa 12 vuotta työhistoriaa. Olen aina sanonut rehellisesti syyt aukoille. Esimerkiksi olin muutamia vuosia kotona lasten kanssa, mutta muut aukot johtuu fyysisestä sairaudesta.

Esimerkiksi viimeksi olin sairauslomalla 3 vuotta ja kun sen jälkeen hain uutta työtä, sanoin jo ennen kuin kysyivät, että olen nyt ollut pitkään sairauslomalla selkäleikkausten takia. Yleensä kommentit on olleet hyvin empaattisia ja tokihan he näkevätkin että olen nyt hyvässä kunnossa, eikä mitään akuuttia kremppaa ole. Saatan myös itse mainita mahdollisista rajoituksista, esimerkiksi että "en voi tehdä istumatyötä enää ja siksi hainkin tätä paikkaa, koska tämä on liikkuvaa ja työtä voi itse rytmittää". 

Olen aina työllistynyt tosi hyvin, CV aukoista huolimatta ja päässyt korkeammalle ja korkeammalle. Rohkeutta! Valehdella ei kannata, se tulee jossain vaiheessa vastaan kuitenkin.

Vierailija
15/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastatteluun mennään kertomaan, miksi sinut pitäisi palkata, ei selittelemään työttömyysjaksojaan. 

Vierailija
16/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon että runkkailin ja join kaljaa kotona.

Vierailija
17/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole hakijalle miinusta jos on ollut työttömänä tai sairaanakaan, mutta ei varsinainen meriittikään. Ehkä itse keksisin (valehtelematta) jonkun toisen tavan kertoa tuosta vaiheesta. Sapattivuosi voisi olla hyvä termi. 

Tärkeää on että et itse tee asiasta suurta numeroa, sanot vain että tässä välissä en ollut töissä koska X ja Z, ja tuli hyvä tilaisuus viettää sapattivapaata, ja sitten keskityt kertomaan niistä ajanjaksoista jolloin olet ollut töissä  

Terveisin entinen rekrytoija

Vierailija
18/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo vuosia "opiskellut" tradenomin tutkintoa. "Keskityin opintoihin", jos tulee pidempi pätkä työttömänä. Toimii!

Vierailija
19/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. 

Kyl voi, kunhan sanoo sellaisen työn jota ei voi varmistaa. Käytännössä jos sanot vaikka että olit kaikki nämä vuoden freelancerina/kevytyrittäjänä, niin eihän sitä työnantaja voi valheeksi todistaa.

Vierailija
20/32 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no voiko sanoa suoraan ettei ole saanut haluamaansa paikkaa tai että on ollut sairaana?

Kyllä senkin voi sanoa, jos kysytään mutta olennaisempaa on, että pystyt kertomaan mitä järkevää olet tehnyt sinä aikana. Jos kerrot, että olet vain löhönnyt sohvalla niin ei anna kovin hyvää kuvaa.

Kiinnitä enemmän huomiota siihen, mitä voit tarjota yritykselle, miksi olet motivoitunut ja mitä sellaista osaamista sinulla on mistä olisi työtehtävissä hyötyä. Ja valmistaudu vastaamaan kaikkiin usein työhaastattelussa kysyttyihin kysymyksiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän