Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olette sanoneet jos työhaastattelussa on kysytty edellisestä (hirveästä) työpaikasta?

Vierailija
13.12.2023 |

Eli otsikon kaltainen ongelma. Eilen oli työhaastattelu ja menin ihan lukkoon, vaikka olin etukäteen miettinyt jotain ympäripyöreää sanottavaa edellisestä työpaikastani. Kyseinen työpaikka oli siis aivan kamala, siellä oli ihan kaikki pielessä vaikka olinkin siellä pari vuotta. Oli pakko kun olin niin rahaton.

Valehtelu tuntuu väärältä, mutta tuosta työpaikasta ei oikeasti saa mitään hyvää sanottua. Keksinkö omiani vai onko joku ollut rehellinen tässä tilanteessa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se seuraavalle työpaikalle kuulu. Yleensä nuo voi kiertää siten, että koet tämän hakemasi paikan tarjoavan enemmän sellaisia tehtäviä, jotka koet kiinnostaviksi tai joihin sinun osaamisellasi on enemmän annettavaa kun mitä aiemmassa työssä koit olevan. Ei siellä tarvitse alkaa selittää, että no Raili oli ihan perseestä esihenkilönä ja Eskon jutut kahvitauoilla seksuaalista häirintää. 

Vierailija
2/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että oli opettavainen paikka. Opettaa hyvin paljon nähdä käytännössä kaiken menevän päin helvettiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä kysyi??? Riippuu tietysti ihan siitä 🤦🏻

Vierailija
4/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen työnantajan haukkuminen antaa huonon kuvan, joten parempi keksiä jotain muuta sanottavaa.

Työhaastatteluun mennessä kannattaa yleisesti ottaen valmistautua vastaamaan kaikkiin peruskysymyksiin, kuten kysymyksiin edellisestä työpaikasta ja miksi sieltä on lähtenyt. Googlella löytää mitä usein kysytään.

Vierailija
5/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys on mikä on ollut edellinen työpaikka, niin kertoisin tietenkin missä olen ollut töissä ja tiiviisti työnkuvasta. Ei se nyt sen vaikeampaa ole.

Vierailija
6/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtele. Totuuden puhuminen antaa sinusta ongelmallisen kuvan.

Vierailija
7/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä oli vaikeaa vastata? Tuskin kysymys oli, että sano jotain hyvää edellisestä työpaikasta. 

Vierailija
8/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan mitään negatiivista. Ei edes ilmeillä eikä eleillä. 

Sanoisin jotqin yleisen positoivista siitå mikå oli työpaikalla kiva asia ja miksi juuri siksi oli mahdollista oppia tekemään. X asiaa. <= tulet kertoneeksi omasta osaamisesta.

Jos sanot tai annat ymmärtää jotain ikävää tai varsinkin luottamuksellista olet pihalla hausta. 

Vierailija
9/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon suoraan mielipiteeni, jos sitä kysytään. Jos tämä uusi paikka on ongelmakohde, eivät takuulla palkkaa minua, koska tietävät, että kerron sitten ongelmista kysyjille, eli huono maine leviää.

Vierailija
10/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon suoraan mielipiteeni, jos sitä kysytään. Jos tämä uusi paikka on ongelmakohde, eivät takuulla palkkaa minua, koska tietävät, että kerron sitten ongelmista kysyjille, eli huono maine leviää.

Jotkut ne löytää ongelmia sieltäkin missä niitä ei ole. Tai jos ei löydä, niin keksimällä keksii... 

Puhu vain suoraan jatkossakin, tietää sitten rekryävät välttää miinan.

Vierailija
11/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmana ole kysyneet mitään negatiivisia asioita edellisestä työpaikasta, niin miksi ap olet niin tyhmä, että sellaisia kertoisit?

Miten meni muihin kysymyksiin vastaaminen? Yhtä persiilleen varmaan.

Vierailija
12/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin, että en ollut oikea henkilö siihen työympäristöön. Sain paikan. Tosin haastattelija itse sanoi, no sen paikan maine onkin vähän kyseenalainen, en nyt noteeraa sitä ollenkaan vaan mitä teit siinä aiemmassa paikassa X. Olin aika puulla päähän löyty kun haastattelija tuo sanoi. 

Vierailija
13/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kysymys miksi lähdit edellisestä paikasta? Aina voi kertoa, että kaipasi uusia haasteita tai että uskoo uuden paikan vastaavan paremmin sitä mitä haluaa tehdä. Näistä syistä jätetään ihan hyviäkin työpaikkoja taakse.

Jos kysytään yleisesti aiemmasta työstä, kerrotaan työn sisällöstä, omista vastuualueista, ja minkälaista työkokemusta ja osaamista on kertynyt.

Vierailija
14/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen paikka, jossa oppi paljon... kaipaan kuitenkin jo uusia haasteita ja tämä nyt haussa oleva paikka kiinnostaa minua erityisesti, koska ...

Vierailija
15/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoin, että en ollut oikea henkilö siihen työympäristöön. Sain paikan. Tosin haastattelija itse sanoi, no sen paikan maine onkin vähän kyseenalainen, en nyt noteeraa sitä ollenkaan vaan mitä teit siinä aiemmassa paikassa X. Olin aika puulla päähän löyty kun haastattelija tuo sanoi. 

Eli hän alunpitäenkin halusi kuulla mitä siellä teit, mutta sinä tauno vastasit ihan ohi aiheen 🤦🏻.

Kannattaa oikeastikin kuunnella ne kysymykset mitä kysytään ja vastata vasta sitten.

Vierailija
16/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa vain positiivisia puolia, jos alat arvostelemaan ja haukkumaan entistä työnantajaa, tulee mielikuva vaikeasta tyypistä.

Vierailija
17/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ne löytää ongelmia sieltäkin missä niitä ei ole. Tai jos ei löydä, niin keksimällä keksii... 

Puhu vain suoraan jatkossakin, tietää sitten rekryävät välttää miinan.

Juuri näin. Ei tarvi itse kieltäytyä tarjotusta työstä.

Vierailija
18/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on onneksi helppo vastata tuohon. Olin äitiysloman tuuraaja, vaikka olinkin yli 2 v. Oli useampi työntekijä raskaana sinä aikana, vaihdoin tehtäviä sen mukaan kuka jäi pois. Oikeasti työpaikka oli ihan sairas ja olisin lähtenyt joka tapauksessa sieltä niin pian kuin mahdollista. Mutta keksit jotain vastaavaa joka ns on tyhjentävä vastaus eli ei herätä jatkokysymyksiä.

Vierailija
19/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippunee pitkälti siitä, minkä tason paikkaa hakee. Itse vastasin kysyttäessä, että näkemyseromme ovat niin suuret, että niitä oli mahdoton sovittaa yhteen. Haastattelijanani toiminut tj. (palkkasellainen,ei omistaja)  innostui kovasti ja alkoi kertoa omasta vastaavasta tilanteestaan aiemmilta vuosilta. Loppuhaastattelu menikin siinä aiheesta rupatellessa - toki siinä kävi ilmi myös minun näkemyksiäni ja asennettani. Sain paikan.

Ei varmasti toimi kuin johtotason tehtävää hakiessa, joten en suosittele. Olin vaan niin v*tt**ntuntu edelliseen työnantajaan, että pääsi vähän kuin vahingossa suusta, onneksi siitä ei ollut haittaa. Uusi työpaikka oli mieluinen, yhteistyö tj:n kanssa toimi erinomaisesti ja olin siellä useamman vuoden.

Ympäriyöreä vastaus on paras ja turvallsin. Kannattaa tosiaan miettiä etukäteen sellainen ja myös varautua ympäripyöreisiin jatkokysymyksiin asiasta. Tosiasia on, että henkilökemiat eivät aina kohtaa ja se on asia, mitä ei voi tietää etukäteen.

Vierailija
20/21 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolensa ja puolensa kaikissa työpaikoissa, näin voi sanoa. Lisäksi olen sanonut että edellisessä oli vain aamuvuoroja ja haluan muitakin vuoroja. Myös lyhyiden määräaikaisten sopimusten ketjuttaminen oli syy jonka olen kertonut, toki ilmaisin sen jotenkin nätimmin.